Tyylit x Tough Viking – pt.2

Tyylit-tiimin Tough Viking -projekti jatkaa etenemistään. Tässä blogipostauksessa tsekkaamme SATS:n Prformance-ryhmäliikuntatunnin.

IMG_5124

SATS ja Tough Viking ovat tehneet yhteistyötä erityisesti kisaa varten valmistavan SATS Tough Viking Prformance -tunnin muodossa. Tunti piti toki tsekata, tavoitteena oli kuitenkin maksimoida joukkueemme suorituskyky tulevaa koitosta varten. Joukkueen rivit kuitenkin rakoilivat kriittisesti työvelvoitteiden seurauksena ja paikalle pääsi vain puolet Tyylit-joukkueesta. Toivottavasti poisjääneet tiimiläiset ovat tahoillaan työskennelleet väsymättä tämän feidauksen paikkaamiseksi.

Tough Viking Prformance on ryhmäliikuntatunti, joka yhdistelee lajinomaista harjoittelua Crossfit-henkiseen WOD-treenaukseen ja kuntopiiritouhuun. Tunti on suunniteltu kisapreppaukseen, mutta ilmeisen suosittu myös muiden kuntoilijoiden keskuudessa – olimme Erikin kanssa selkeästi vähemmistössä itse kisaan osallistujina. Toisaalta kisassa vaadittavat taidot ja ominaisuudet edustavat aika yleistä liikunnallisuutta, joten ymmärrettävästi tämänlainen monipuolinen treenaus vetoaa ihmisiin.

amrap

Tunti lähti käyntiin hieman joogahenkisellä venyttelyllä, jonka jälkeen jakauduttiin kolmeen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä kulki apinatangoilla, joista olimme ottaneet tuntumaa jo edellisen postauksen yhteydessä. Toinen ryhmä käveli punnerrusasennosta takaperin seinää ylös ja kolmas harjoitteli köyttä pitkin kapuamista. Apinatangot tuntuivat jo menevän aika sutjakasti. Lähinnä tässä vaiheessa tosiaan epäilyttää se, miten niitä pitkin eteneminen sujuu kilpailussa, kun väsymys iskee ja kädet ovat jäävedestä kohmeessa. Sitä Prformance ei (onneksi) simuloinut. Seinää pitkin kävely oli hyvää keskivartalotreeniä, mutta köyttä pitkin kiipeily aiheutti hankaluuksia molemmille. Raa’alla voimalla sitä jaksaa kyllä ainakin lyhyen pätkää kiskoa itseään ylös, mutta tekniikka ei ollut alkujaankaan hallussa. Köyden pitäisi kulkea siististi jalkaterien välistä, mutta molemmilla meni enemmän käsitreenin puolelle koko ohjelmanumero.

wallwalk

Takaperin kävely seinälle, kuva by #usvagram

 

rope

Tekniikkaosuuden jälkeen oli luvassa kuntopiirien ensimmäinen puolisko. Kymmenen hämähäkkimiespunnerusta, kymmenen leuanvetoa, kymmenen pistoolikyykkyä ja kymmenen painon heilautusta pään yläpuolelle. Osuus tehtiin pareittain, niin että toinen suoritti liikettä ja toinen juoksi sukkulajuoksua sillä aikaa. Kun molemmat olivat suorittaneet liikkeen, siirryttiin seuraavaan. Tätä vedettiin kymmenen minuuttia. Meillä kunto riitti juuri kahteen kierrokseen. Pistoolikyykky varsinkin oli molemmilla (mutta erityisesti itselläni) onnetonta rävellystä. Liikkuvuus ei riittänyt ja polvet nitisivät alas laskeuduttaessa. Koroketta ja tukea oli pakko käyttää. Jos tästä jotain päälimmäiseksi jäi, niin se oli kyllä muistutus treenata liikkuvuutta enemmän. Sama on toki ollut aiemminkin punttihommien kautta tiedossa.

leuat

Toinen kuntopiiri oli toverin kantoa pukkihyppelyyn yhdistettynä. Reppuselässä kannettiin toista ensin edestakas, jonka jälkeen edettiin sama matka yleisliikettä ja pukkihyppelyä yhdistäen, eli hypättiin aina yleisliikkettä ennen toisen selän päältä. Tässä vaiheessa oli väsymys jo iskenyt, mutta jaksoimme painaa loppuun asti.

thumbsup

(oikeasti kuva otettu ennen treeniä)

 

Kaikkineen Tough Viking Prformance oli ihan hauska kokemus. Tunnin vetäjä sai hyvän tsempin päälle ja vaikka ensimmäinen kuntopiiri olikin rankka, sujahti kolme varttia hetkessä. Joskus aikoinaan Crossfittiä harrastaneena oli ”hauska” huomata miten suorituskyky tuollaisessa WOD/kuntopiiri-tyyppisessä treenauksessa on romahtanut. Nyt edessä enää viimeinen viikko ennen Tough Vikingia. Ajattelimme käyttää sen pariin lenkkeilytreeniin ja käydä pari kertaa kiipeilemässä. Esteiden kuormittavuutta on todella vaikea arvioida, joten tavoitteita meillä ei Tough Vikingin suhteen ole muita, kun että maaliviiva tulisi yrittää. Toivottavasti jokainen tiimin jäsen onnistuu siinä omin jaloin, ettei heikompia tarvitse ottaa palomieskantoon.

prfro

Epäolennainen loppuhuomio: Vokaaleiden tiputtelulle loppu! Prformance voisi olla ihan hyvin Performance. Rasittavaa mainostoimistonewspeakia. Jos kuitenkin trendiä halutaan jatkaa, tarjoan vapaaseen käyttöön ihan itse kehittämäni (mutta vielä patentoimattoman) KNTPR-ryhmäliikuntatunnin. Punnerruksia, haarahyppyjä ja yleisliikkeitä, pukkihyppelyn ja ilmakyykkyjen rytmittäminä. KNTPR – perustreeniä ilman vokaaleja.

SATS Prformance Tough Viking -tunnit SATS:ssa, Tough Viking 6.9 kaisaniemessä.



Seuraavaksi