Tyylien Ilta – menestys ja alku uusille ideoille

Kaikkien aikojen ensimmäinen ”Tyylien ilta” oli menestys. Kuten eilen juhlien jälkeen ja jo niiden aikanakin moni totesi, tämänkaltaiselle tapahtumalle oli ehdottomasti kysyntää. Sateisesta säästä huolimatta jengi löysi paikalle ja kuten kuvista voi nähdä, osoitti toteen vanhan klassikkosanonnan ”tärkeintä on #tyylit”.

Ilta tiivisti olennaisen

Tyylit-blogin ensimmäisessä (14.2.2014) postauksessa kirjoitin aikanaan, että foorumia ja koko tyylit.fi-ajatusta synnyttäessä ”tavoitteena oli luoda yhteisö, jossa keskustella persoonallisesta tyylistä ja hyvästä mausta, riippumatta siitä pyörivätkö kiinnostuksen kohteet klassisemmassa pukeutumisessa tai vaikka japanilaisessa workwearissa. Tyylit.fi on siis tarkoitettu tyypeille – niin miehille kuin naisillekin – joita kiinnostaa laajemmin pukeutumiseen ja omiin tyyleihin liittyvät asiat. Italialaiset irtotakit, brittiläiset laatukengät, kanadalaiset työsaappaat tai japanilaiset laatufarkut ovat kaikki osa tyylien fokusta, unohtamatta laajemmin miesten lifestyleä.” Uskallan väittää, että eilinen illanvietto tiivisti sekä piti sisällään tuon ajatuksen. Lopulta yhteensä 12 näytteilleasettajaa, vajaa 200 samanhenkistä ihmistä, huikeat puitteet, maistuvat tarjoilut ja edustettuna tyylejä äärimmäisen laajalla spektrillä skandiminimalismista italotyylien kautta americanaan. Eli toisin kuin Jodelissa ennakoitiin, tapahtumasta ei tullut ainoastaan Stonarin paitatakkeihin pukeutuneiden kokoontumisajoja.

Kotimaista tekemistä ja tekemisen meininkiä

Paikalla oli lopulta siis 12 eri näytteilleasettajaa. Neljä kauppaa ja kahdeksan itsenäistä, suomalaista brändiä. Vaatteita, kenkiä, laukkuja, käsineitä ja asusteita. Eli siis käytännössä kelloja lukuunottamatta miesten tyylin koko kirjo. Tyylillisesti kokoonpano oli myös erittäin laaja. Yksi keskeinen huomio illasta ja mukana olleista tahoista on myös Radio Helsingin ”Once in a lifestyle”-ohjelmassa (jos et ole vielä kuunnellut, niin kuuntele täältä) torstaina esiin nostettu pointti: Isoa osaa nyt nähdyistä näytteilleasettajista ei vielä viisi vuotta sitten (tyylit.fi:n käynnistyessä) ollut edes olemassa. Ei ainakaan siinä muodossa kuin tänä päivänä.

Suomalainen miesten tyyli ja sen toimijat ovat kiistämättä tällä hetkellä menossa eteenpäin. Vieläkään meiltä ei välttämättä löydy esimerkiksi naapuriimme Ruotsiin verrattavalla tavalla isoja ja markkinoilla paikkansa vakiinnuttaneita nimiä, mutta tekemisen meininkiä meiltä alkaa löytyä. En siis ollut väärässä kolme vuotta sitten todetessani, että suunta on oikea. Samoin kuluttajan kannalta (erityisesti Helsingistä puhuttaessa) tarjonta on kasvanut, kuten lauantain tyyli-ilta osoitti. Onhan se hienoa, että ”support your local”-meininkiä ei tarvitse toteuttaa pelkästään tukemisen ilosta, vaan ennen kaikkea siksi, että enää ei välttämättä tarvitse mennä merta edemmäs kalaan.

Suomalaisten brändien nosteesta kertoo myös valinta tulevan tammikuun Pitti Uomon teemamaaksi. Fortezza da Basson aukion miehittää kuuden muun brändin ohella lauantaina paikalla olleet Nomen Nescio sekä Janne Laxin Saint Vacant. Ennakkotietona, tällä kertaa myös tyylit-tiimi lähtee ennennäkemättömällä joukolla kohti Firenzeä ja meiningeistä on tarkoitus raportoida aiempaa laajemmalla skaalalla. Ja samalla etsiä ideoita myös tuleviin tapahtumiin.

Kiitos!

Tapahtuma juhlisti omalta osaltaan myös foorumimme 5-vuotista taivalta. Hyvin pieni, alunperin viiden ja sen jälkeen parinkymmenen hengen sisäpiiri on laajentunut nyt yli 1400 rekisteröityneen jäsenen yhteisöksi. Lauantain jälkeen toivon, että Mellakan tiloissa sekä erinäisillä jatkoilla käydyt keskustelut jatkuvat foorumin puolella, aiheesta kuin aiheesta. Ja vaikka blogipuoli on viettänyt erinäisistä syistä pientä hiljaiseloa, antoi illan aikana esiin nousseet ideat sekä ajatukset antoivat jälleen kipinää sekä ideoita myös siihen, että silläkin puolella uskaltanen luvata uutta eloa ja aktiivisempaa menoa jo lähitulevaisuudessa.

Äärimmäisen suuri kiitos vielä kerran ensinnäkin Tuomas Välimaalle & Mellakka Helsingille järjestelyistä ja puitteista sekä menestyksekkään bisnestyylin saarnamiehelle Jani Niipolalle sopivan lyhyen ja ytimekkään fireside chatin moderoinnista. Ja koska juhlat kuin juhlat eivät olisi mitään ilman asiaankuuluvia tarjoiluja, niin iso hatunnosto sekä Kyrö Distillery Companylle, Vindirektille että Hartwallille – kenenkään ei todellakaan tarvnnut nauttia illasta kuivin suin. Kyrön Koskuesta valmistettu Gin&Juice samoin kuin Vindirektin tarjoilemat Most Wanted-uutuudet tuntuivat uppoavan varsin maistuvasti.

Ja vielä kiitokset myös mukana olleille brändeille:

Moni toivoi, että nyt järjestetty ilta saisi jatkoa. Näin toivomme myös me ja kunhan hetki menee aikaa viimeisimmästä palautuessa, niin laitetaan uudet ideat sekä teemat mietintämyssyyn ja katsotaan milloin maljaa on syytä nostaa uudemman kerran.

Kuvat: Juha Kortesalo / tyylit.fi


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


Seuraavaksi