The GIGI syksy ja talvi 2015 @ Pitti Uomo 87

Yksi ennakkoon mielenkiintoisimmista nimistä tämänkertaisten Pitti Uomo-messujen osalta – ainakin itselleni – oli italialainen The GIGI. Etenkin kun Eidos Napoli oli päättänyt jättää messut tällä kertaa väliin ja keskittyä julkaisemaan ensi syksyn malliston vasta New Yorkin muotiviikolla helmikuussa. Nyt kolmannen mallistonsa esitelleen GIGIn takaa löytyvät aiemmin omaa sukunimeään kantaneen Boglioli-merkin omistajuudesta reilu pari vuotta sitten luopuneet veljekset Pierluigi ja Mario.
Asymmetriaa ja kolmiulotteisuutta
Vaikka jo Boglioli oli – ja on edelleen – tunnettu erottuvista ja tunnistettavista tekstuureista sekä erikoistumisesta vaatteissa käyttämiensä kankaiden käsittelyyn, ovat veljekset halunneet luoda jotain aivan uutta viemällä nämä piirteet #menswear-piireissä täysin uudelle tasolle. Kuten he itse ovat todenneet, GIGIn takana on halu kokeilla sekä luoda jotain uutta ja aggressiivista, normaalisti varsin hitaasti muuttuvalla ja kehittyvällä – klassisen muodin – sektorilla.
The GIGIn ensi syksyn mallisto ottaa vahvasti vaikutteita arkkitehtuurista – kuten myös kevään 2015 mallisto – sekä tietynlaisesta epäsymmetrisyydestä. Malleissa on vahvasti läsnä kolmiulotteisuus, joka näkyy muun muassa erittäin hienosti toteutetuissa kankaiden kudonnoissa. Näiden osalta on todettava, etteivät alla olevat kuvat tee kankaille oikeutta, ne pitäisi päästä näkemään ja tuntemaan livenä.
Kolmiulotteisuuden ja epäsymmetrian ohella mallistoon on otettu huomattavia vaikutteita katutyyleistä ja workwearista. #tyylit-foorumin tietäjät tietää, koska ainakin lahjepropaganda näyttää purreen myös italialaisiin. Samoin resorilahkeet ja workwear-henkiset takit tuovat vaihtelua perinteiseen sprezzaturaan ja riikinkukkoiluun. Lisäksi siinä missä aiemmissa mallistoissa esillä on ollut takkeja ja pukuja, niiden rinnalla on nyt tuotu housuja, collareita, huiveja ja jopa tennareita. Malliston tarkoituksena onkin siis, ainakin yhtiön itsensä mukaan, luoda monipuolisia kokonaisuuksia, joilla ostaja voisi kattaa usemman erilaisen käyttötarkoituksen. Esillä olevien tuotteiden on kuitenkaan vaikea kuvitella soveltuvan yhtään siistimpää pukeutumista edellyttävään toimistoympäristöön, saati sitten juhlapukeutumiseen.
#menswear-trendien luoja?
Itselleni The GIGI ei tuottanut pettymystä, vaan oli juuri niin inspiroiva ja raikas kuin odotuksetkin. Toki ymmärrän, jos etenkään kaikille klassisemman tyylin ystäville mallisto ei kolahda. Silti en edelleenkään tiedä, olisinko valmis laittamaan päälleni esimerkiksi lilan, pinkin, keltaisen ja mustan sekoituksella spray-värjättyä mohair-irtotakkia. Ja näin tuntuu, ainakin toistaseksi, ajattelevan myös moni kauppias. Pikkuhiljaa GIGIä on kuitenkin alkanut näkyä suosittujen kauppojen – mm. Trunk Clothiers, Frans Boone, Spiga3 ja Gabucci – hyllyillä, mutta valikoima on pääsääntöisesti edelleen koostunut sinisistä irtotakeista, harmaista puvuista ja yksinkertaisista päällystakeista.
Tämänkertaista mallistoa läpikäydessä GIGIn markkinointipäällikkö Gianluca totesi, että vielä aikaisemin monet kauppiaat ovat pitäneet merkkiä ehkä ”liian kokeellisena”, mutta tällä kertaa monet ovat alkaneet jo pikkuhiljaa innostua erilaisista ja rohkeammistakin jutuista. Toisaalta, vielä kesällä moni saattoi hieman empiä esimerkiksi GIGIn malleissa todella vahvasti näkyneitä shaalikauluksia. Tällä kertaa GIGI ei ollut enää yksin, vaan esimerkiksi Lardini, kuten myös monet muut olivat näyttivät seuranneen The GIGIn esimerkkiä ja shaalikaulus tuleekin olemaan vielä todella kova juttu.
Ensi syksy sitten näyttää, mitä messuilla esitellyistä malleista loppujen lopuksi kauppojen hyllyille päätyy.
Ja lopuksi kuvien muodossa poimintoja valikoimasta.