P.A.M. x Carhartt WIP
Olipa kesä tai talvi, yhteistyömallistojen julkaisut jatkuvat tavalliseen tapaan. Lähiaikojen ehdottamasti kiinnostavin kollaboraatio on P.A.M:in (Perks And Mini) ja Carharttin naisille suunnattu mallisto.
P.A.M. on yhteistyön osapuolista tuntemattomampi. Aviopuolisoiden Shauna Tooheyn ja Misha Hollenbackin vuonna 2000 perustama merkki on saanut nimensä heidän graffititouhuissa käyttämistä nimistä. Lisäksi merkin taustalla on parin yhteinen rakkaus avaruusolentoihin ja Sun Ra’han. Varsin huuruinen meno siis. Tausta näkyy sen vahvuuksissa. Monipuoliset printit ovatkin olleet P.A.M.:in tavaramerkki. Lafka on pysynyt pitkään pienen piirin kulttisuosikkina ollen tunnetumpi lähinnä kotimassaan Australiassa. Yhteistyön myötä se saa kuitenkin lisänäkyvyyttä Euroopassa, sillä Carhartt on lähes jokaisen tuntema perinteinen workwear-merkki.
Pääosin tavanomaista workwearia valmistava Carhartt ei ole pahemmin harrastanut rohkeita printtejä satunnaisia camo-juttuja ja logoja lukuun ottamatta. Näin ollen on luonnollista, että merkkien yhteistyömallisto koostuu pääasiassa Carharttin ikonisimpien vaatteiden uusista tulkinnoista tuettuna P.A.M.:in vahvuuksilla. Printit ovat kova juttu banaani- ja sydänprinttien toistuessa pitkin mallistoa. Kokonaisuus ei ole kuitenkaan levoton, sillä osa vaatteista on ymmärretty jättää ilman printtejä. Printtien käytön lisäksi mallisto poikkeaa Carharttin omista mallistoista muun toteutuksen osalta. Vaatteiden leikkauksia ja materiaaleja on virtaviivaistettu. Ne poikkeavatkin osin paljon perinteisistä workwear klassikoista.
Malliston ajatuksena on tarjota vaatteita naisille, jotka eivät halua pukeutua miesten vaatteisiin, mutta kaipaavat kuitenkin jotain rentoa ja streetwear-henkistä päällepantavaa. Mallisto käsittää yhteensä reilut kymmenen eri vaatetta, kuten helmasta lyhennettyjä t-paitoja, paitamekkoja, maalarihousut sekä tietysti Carharttin tavaramerkiksi muodostuneen paitatakin. Leikkaukset ovat väljiä ja materiaalit sopivat kesään. Vaatteissa on käytetty lämpimään vuodenaikaan hyvin sopivaa puuvillaa ja erityisesti pellavaa. Kenkäpuolta edustavat Vansin kanssa yhteistyössä toteutetut tennarit banaaniprintillä. Asusteosastolla mallisto tarjoaa tällä hetkellä erittäin ajankohtaisen lippiksen.
On virkistävää, että miesten puolella niin yleisiä joku x joku -kollaboraatioita tulee välillä myös naisille. Harvinaisuus johtunee siitä, että – rankasti kärjistäen – naiset eivät ole ylipäänsä aivan yhtä merkkitietoisia ja pakkomielteistä merkkien suhteen kuin miehet. Tottakai merkit tunnistetaan ja niillä on merkitystä, mutta naisten pukeutumisessa merkki ei näyttele keskeistä roolia. Esimerkiksi #menswear-skenen katutyylilaidalla oikea merkki on usein olennainen kriteeri ennen kuin jonkin tuotteen hankinta on ylipäänsä ajateltavissa.
Kaiken kaikkiaan mallisto näyttää erittäin hyvältä ja tuoreelta. Jokaisen, joka kaipaa jotain rentoa, mutta silti naisellista, kannattaa tarkastaa tämä mallisto.
P.A.M. x Carhartt WIP myynnissä muun muassa Calirootsilla.