New Balance 991 – rumuuden estetiikasta

Blogi on viettänyt osaltani hiljaiseloa jo turhankin pitkään. Sille on järkevä selitys: kun ei ole mitään kirjoitettavaa, miksi kirjoittaa ollenkaan. Nyt tilanteessani on kuitenkin tapahtunut muutos. Löysin uuden jutun rumuuden estetiikasta.

Voiko ruma olla kaunista?

Otsikon mukainen kysymys on pyörinyt mielessäni tasaisin väliaijoin. Tieteen termipankissa todetaan, että estetiikan historiassa kauneus on käytännössä aina ollut korkein esteettinen arvo. Samalla kauneus on kytketty myös esteettiseen nautintoon. Rumaksi on taas määritelty epämiellyttäväksi kokemamme. Tässä vaiheessa on rumuus ja kauneus on sinänsä vielä selkeä erotella.

Kuitenkin aiheeseen syvämmälle mentäeessä ilmenee, että modernin subjektin filosofian mukana ymmärrys siitä, mikä on esteettinen kokemus on, on muuttunut monimuotoisemmaksi ja laajemmaksi. Edmund Burken ja Immanuel Kantin teorioissa ylevä merkitsee esteettistä kokemusta havaittavien voimien ja mittasuhteiden mahtavuudesta, joka ei ole miellyttävää. Myös eri taiteenlajeissa oli havaittavissa vaikuttavaa ilmaisua, jota ei kuitenkaan voinut missään tapauksessa nimittää kauniiksi. Valehtelisin jos väittäisin, että homma olisi millään tavalla selkeä. Mutta ei se mitään, sillä näissä taiteen rumuutta koskevissa keloissa päästään vieläkin syvemmälle.

Karl Rosenkranz oli ensimmäinen ajattelija, joka tutki systemaattisesti rumuutta esteettisenä kategoriana teoksessaan Ästhetik der Häßlichen, suomeksi Rumuuden estetiikka. Sivuhuomiona ja selittävänä tekijänä voi todeta, että Rosenkranz oli itselleni aina turhan hankalana tuntuneen Hegelin oppilas. Rosenkranz poimi psykedeelisen vaikeita ajatuksia pyöritelleeltä opettajaltaan käsityksen siitä, että estetiikan varsinaista tutkimusaluetta on taide ja kauneus. Lähtökohta tässä perustuu klassiseen näkemykseen kauneuden ja totuuden välttämättömästä yhteydestä. Taide on Hegelille totuuden aistimellista esitystä, eli taiteen täytyy olla kaunista, ts. sopusoinnussa todellisuuden kanssa ja siten noudattaa todellisuuden objektiivisia lakeja. Kuitenkin ajatusta voi muuttaa jännittävämmäksi.

Rosenkranzin tulkinnassa rumuus ja koomisuus eivät tunnusta mitään yllä mainitun kaltaisia lakeja, vaan niiden vaikutus pohjautuu yllättävyyteen ja ennalta-arvaamattomuuteen. Ja nyt tulee hieno ajatus: rumuus edustaa aktiivista kauneuden negaatiota eikä vain kauneuden puutetta. Tästä hän eteni jaotteluun, joka ei ole tarpeen kirjoituksen kannalta. Aiheeseen voi perehtyä lukemalla Rosenkranzin kirjoituksia.

Moderni taide toi mukanaan uudet tuulet ajatukseen rumuuden estetiikasta. Nelson Goodman on todennut, että modernissa taiteessa rumuus on nähty merkittävänä. Kaikki vaikuttavat kuvat eivät ole kauniita, eikä kauneuden puute tee niistä vähemmän vaikuttavia. Kauneus ei täten voi olla esteettisen arvon synonyymi. Tämä on oikeastaan ilmiselvä ajatus. Ei pelkkä objektiivinen kauneus tee taiteesta vaikuttavaa, vaan tärkeintä on sen aiheutta tunne-elämys. Mistä päästäänkin vähemmän ylevästi rumankauniisiin lenkkareihin.

Kenkien ei tarvitse olla perinteisellä tavalla kauniit ollakseen vaikuttavat ja täten esteettiset. Rumilla lenkkereilla voi toteuttaa Rosenkranzin esiin tuomaa näkemystä yllättävyydestä. Lisäksi ne ovat esteettiset, jos niitä tarkastellaan Goodmanin esiin tuomasta näkökulmasta. Jos asuni on muutoin perinteisillä mittareilla esteettinen, eli ei epämiellyttävän näköiseksi koettava, niin yhdistämällä siihen rumat lenkkarit, saavutetaan näkijäänsä vaikutttava ennalta arvaamaton esteettinen yhdistelmä. Vaikutelma korostuu minimalistessa ja monokromaattisessa kokonaisuudessa, jossa odotus on vähäeleinen premium-tennari.

Vetementsin ja Balenciagan suunnittelija Demna Gvasalia on omaksunut edellä mainitun kaltaisen linjan suunnittelussaan. Kokonaisuudet ja vaatteet eivät ole perinteisellä tavalla kauniita eikä niistä edes tiedä, onko kyseessä vain yksi suuri trollaus. Kuitenkin hän on onnistunut tekemään huomattavan suuren vaikutuksen koko pukeutumiskenttään rumilla vaatteillaan ja kengillään. Nyt kaikki lenkkarivalmistajat puskevat markkinoille toinen toistaan rumempia lenkkareita.

New Balance 991 – boksin ulkopuolelta

Minulla ei ole rahaa eikä pokkaa lähteä Balenciagaan, mutta jotain rumaa estetiikkaa edustavaa oli saatava. Käännyin tilanteessa rujoista faijalenkkareistaan tunnetuksi tulleen New Balancen puoleen. Merkin 991-malli oli täydellinen. Siinä oli sopivasti kaikkea tarvittavaa: mohkälemäinen siluetti, ankea väritys, riittävän paksu pohja ja kuitenkin kyseessä oli klassikkomalli. Lisäksi se on valmistettu Isossa-Britanniassa, joten kaikille länsituotannon ystäville kenkä on helppo hankkia. Sitä paitsi aika on ajanut sliikkien Ultra Boostien ja muiden vastaavien helppojen lenkkareiden ohitse.

Huomaa hyvin, että kirjoittaminen maittaa heti, kun löytää jotain uutta. Roikuin pitkään Common Projects/Acne Studios/Stone Island -sumussa. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta toisinaan on hyvä katsoa totuttujen toimintamallien ulkopuolelle. Suosittelen sitä jokaiselle tyylien parissa viihtyvälle. Aloittakaa uusi vuosi hankkimalla jotain aivan muuta kuin mihin olette tottuneet. New Balancen 991 -malleja myy Suomessa muun muassa Beyond Jyväskylässä. Pakko kehua paikkaa. Valikoima on poikkeuksellisen hyvä siihen nähden, että Jyväskylä nyt on kuitenkin vain Jyväskylä. Palvelu nopeine toimituksineen on ollut aina ensiluokkaista ja kaupan meno on muutenkin todella jees. Ottaakaa siis selaimen suunnaksi Beyond, jos streetwear-jutut tuntuvat omilta ja varsinkin, jos ne eivät tunnu omilta!

Katsotaan, josko tästä lähtisi taas vakituinen kirjoittelu käyntiin. En lupaa mitään. Kunhan tuntui siltä, että oli pakko tulla hieman kertomaan kuulumisia. Joka tapauksessa rikkomalla kaavaa, saa aivan uutta virtaa keskellä synkintä ydintalvea.


4 vastausta artikkeliin “New Balance 991 – rumuuden estetiikasta”

  1. antihype sanoo:

    Ai että menee tunteisiin ku jengi kutsuu klassikkoja ”rumiksi” tai ”dadshoes” tms älyttömyyksiksi. 991 ei oo rumat (ultraboost on imo rumat). 991 ei myöskään oo tylsä (cp on imo tylsät). 991 ei oo myöskään ”boksin ulkopuolelta” ajattelua vaan aivan normaalia. Ei oo mitään tekemistä noiden isojen muotitalojen ”tarkotuksellisen rumuuden” tai trendinmukaisuuden kanssa. Tätä mallia tai muitakaan retrolenkkareita ei todellakaan ”alettu puskemaan markkinoille” jonkun vetementsin (lol) jalanjäljissä. Tätä saa ku historiantajuttomat hipsulit yrittää kirjottaa lenkkareista. Toki kukin pitää rumana, mitä pitää, mutta en ymmärrä miksi sitten ostaa sellasta! Ei näitä oo myöskään rumiksi tehty. Kummallinen ajatus. Nää nimenomaan on helpot lenkkarit. Samaa mieltä oon made in uk -merkityksestä (myös made in usa nb:t on yleensä ihan hyvää kamaa, ja varsinkin alesta hinta-laatu-suhde on hyvä. Asia nb:t kannattaa kiertää kaukaa). Kiva kuitenkin, et oot löytäny jotain, mikä tavalla tai toisellaa miellyttää. Sehän se on pääasia. Ei ollu tarkotus dumaa näin paljon. Muistutan vaan, että monille nää ja vastaavat on rehellisesti esteettisesti nykyboosteja ym hienommat, eikä vaan jotain ”dad”-ironiaa, trollausta tai trendien seuraamista.

    • En ole missään vaiheessa maininnut, että nyky-boostit olisivat jotenkin esteettisesti nätimmät. En tiedä, mikä ultra boosteissa on aiheuttanut traumoja, mutta tämä kirjoitus ei liity niihin millään tavoin. En omista ultra boosteja, enkä tule omistamaan, ellei joku taho sellaisia minulle lahjoita. Kirjoitin, että aika on ajanut niiden ohitse ja ainoastaan mainitsin, että ne on nähty helppoina runnereina.

      Se on totta, että CP:t ovat tylsät, mutta sanon, että ne ovat – yleisestä näkökulmasta – esteettisesti huomattavasti kauniimmat kengät kuin NB 991:t tai muut retrorunnerit. Muotokielessä ei CP:den osalta ole mitään ylimääräistä, vaan kyseessä on äärimmilleen pelkistetty versio klassiesta valkoisesta tennarista ”luksusmateriaaleilla”, joissa yhdistyvät historiantaju ja moderni tapa tehdä vanhasta uutta, mutta vain paremmin.

      991 on normaalia, mutta myös boksin ulkopuolelta ajattelu, jos viitekehys, jonka sisällä liikutaan on minun tyylieni viitekehys, on mahdollisimman pelkistetty ilmaisu siitä, mitä ajattelin. Kyseessä on vahva kärjistys, mutta onko se nyt niin vaarallista. Vaikka edustan osana Tyylit-kollektiivia, niin allekirjoittamani kirjoitukset edustavat omaa näkemystäni.

      Retrolenkkareita pusketaan markkinoille trendikauppoihin, kuten esim. Tres Bien, ja tässä puskemisessa on iso osa muotitalojen vaikutuksesta tapahtunut rumankauniin estetiikan läpilyönti. On totta, että New Balancen klassikkomalleja on näistä saanut jo pitkään, mutta nyt tarjonta kohdistuu erityisesti rujompiin malleihin, kuten 991. Ensimmäiset NB:ni hankin kyseisestä puljusta 2011, kun niitä tuli ensimmäistä kertaa laajemmin tarjolle. Tällöin malli Made in UK 577, joka on huomattavasti sirompi ja tällä tavoin helmpompi malli yhdistää normaaliin työpukeutumiseen lakialalla kuin 991, josta tulee välittömät faija-assosiaatiot vanhemman väen keskuudessa. Olen kuitenkin vasta 35-vuotias, joten junnuna omassa organisaatiossani vedetään niin sanotuissa faijalenkkareissa.

      Kenkiä ei ole tehty rumiksi, mutta ei niitä ole suunniteltu estetetiikka edellä, vaan function over form. Malli on vanha, joten aika on ajanut muotokielen ohi. Koska aika on litteä ympyrä, on 991:n muotokieli jälleen zeitgeistin mukaista – olipa se kuinka klassikko tahansa.

      Ajatus oli se, että kengät ovat rumankauniit. Ajatus on nimenomaan se, että ne eivät edusta minimalistista ja slliikkiä designia, vaan ovat suhteellisen massiiviset ja muotokieleltään helposti yleisnäkökulmasta suorstaan rumat, vaikka mistään Balenciagan lenkkareista on niiden yhteydessä vaikea puhua. Nostin Balenciagat vain esille nyt vallalla olevasta trendistä.

      On tavallaan erikoista syytellä ”historiantajuttomaksi hipsuliksi”. Mistä tuo nyt tuli? Kirjoitus oli subektiivinen kommentaarini koskien yhtäkkiä kaikista kaupoista saatavilla olevaa mallia koskien. Totta kai monille nämä ovat kengät edellä mainittu huomioon ottaen ”rumankauniit” ilman ironiaa, mutta onko mitään ilman ironiaa, sillä kaikki pukeutumiseen liittyvää on naurettavaa – vaikkakin kuolemanvakavaa. Faijalenkkarit nämä ovat sanotiinpa mitä tahansa. Siinä ei ole mitään pahaa. Sopii hyvin tällaiselle varhaiskeski-ikäiselle, joka arvostaa mukavuutta ja sitä, että kengillä on oikeasti historiaa. Se, että 991:set ovat olleet esim. EG-tyyleissä vakiokamaa ei suoranaisesti liity siihen, miten koen ne itse. Kengät ovat kuitenkin minulle tuore juttu pitkähkön CP-kauden jälkeen.

      Jos boostit nyt jotenkin vaivaavat, kuten kommentin perusteella tuntuu, niin suosittelen avautumista Hypendissä. Siellä on keskustelua boosteista toisin kuin täällä. Kiitän kuitenkin kommentista! Foorumilla voi keskustella paremmin lenkkareista kuin kommenteissa, mutta jatkan mielelläni aiheesta myös täällä. Keskustelu on aina tervetullutta, nähdään foorumilla!

      • sori siitä sanoo:

        olihan toi vähän kärkkäästi kirjotettu, pahoittelut siitä! pointti ymmärretty, ja samaa mieltä monesta jutusta. pukeudutaan kaikki niin kuin halutaan eikä välitetä liikaa toisistamme.

        ps itseä on alkanut kiinnostaa made in usa m990

        • Oli meikäläisen vastauskin hieman kärkäs sävyltään ja aika laaja. Hyvä, että tulee keskustelua, joka herättää myös omia ajatuksia! Noissa postauksissa liikkuu niin syvällä omassa päässä, että jää usein monta olennaista pointtia nostamatta esiin.

          990 todella kova! Toimii hyvin moneen menoon fashion-hypestä EG-menoon ja kaikkeen siltä väliltä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


Seuraavaksi