Makia — ehkä joskus

Suomalainen Makia on merkki, jolta ei ole voinut välttyä katukuvassa. Tuntuu, että lafkan karvavuorelliset parkat tekivät jokunen vuosi sitten invaasion joka toisen helsinkiläisen vaatekaappiin. Parkan ohella merkistä tulee mieleen lähinnä erinäisin printein varustetut t-paidat – ei kovinkaan vakuuttavaa.

Mielikuva on sääli, sillä olisihan se siistiä, jos Suomesta tulisi edes yksi oikeasti menestynyt ja cool vaatemerkki. Nyt Makia pyrkii nostamaan profiiliaan.

Kohti parempaa huomista?

Hintojen nostaminen on aina toimiva strategia silloin, kun halutaan nostaa vaatemerkin profiilia. Acne Studios teki sen todella onnistuneesti noustessaan keskikastista toisinaan jo naurettavan hintaiseksi luksusmerkiksi. Makia on mielessäni leimautunut aika vahvasti sellaiseksi alennusmyyntien pohjimmaiseksi jämäkamaksi, toisin sanoen Jack & Jones -osastoksi, vaikka se ei sitä välttämättä oikeasti olisikaan.

Mailiini kolahtaneessa, 7.2 päivätyssä Makian tiedotteessa kerrotaan, että muutosta ainakin pyritään toteuttamaan. Sen mukaan merkki on saavuttanut liiketoiminnassaan sellaisen tason, jossa sillä ei enää ole tarvetta tuottaa kysyntää enempää tuotteita. Viimeinkin tilauskanta kohtaa tehtaiden tuotantominimit. Makian mukaan ”tämä tarkoittaa entistä eettisempää, ekologisempaa ja taloudellisempaa tuotantoa”. Tämä on varmasti totta, mutta olisihan hommaa voinut lähteä rakentamaan päinvastaisella tavalla, eli olla tuottamatta järkyttäviä määriä kaikenlaista epämääräistä printtipaitaa ylittäen kysynnän.

Jotenkin Makian lähestymistapa, jossa määrä ylittää laadun, on hieman masentava. Tästä on vaikea sanoa mitään enempää, sillä en tunne vaatebisneksen liiketoimintalogiikkaa. Sen sijaan ymmärrän hyvin, että harvempi vaatemerkki voi lähteä pienillä ja rajoitetuilla erillä saavuttamaan hiljalleen kovaa kysynnän tasoa. Tässä lienee kuitenkin jonkinlainen keskitie saavutettavissa.

Tiedoteen mielenkiintoisimmaksi uutiseksi nousee Makian ilmoitus alennusmyynneistä luopumisesta. Ilmoitus koskee vain Makian omia kanavia ja Makiaclothing.com-verkkokauppaa. Lupaavaa on myös pyrkimys kasvattaa sesongista toiseen jatkavien klassikkotuotteiden osuutta mallistoissa. Pitää kuitenkin kysyä, onko Makialla klassikkotuotteita? Ehkä aiemmin mainittu parka lienee tällainen. Joka tapauksessa mallistoista riippumattomat klassikkotuotteet ovat oikeasti hyvä idea, jota on toteuttanut menestyksekkäästi esimerkiksi tänä vuonna 30 vuotta täyttänyt A.P.C. farkuillaan.

Makialla on kuitenkin vielä pitkä matka kuljettavana ennen kuin voisin käyttää sen vaatteita. Jonnefiiliksestä on todella vaikea päästä eroon, kun sellainen on kerran päälle laskeutunut. Suomessa merkki onkin leimautunut täysin väärään, vaikka todennäköisesti myynnin kannalta parempaan, kohderyhmään.

Pitkään Makia on kuitenkin jo toiminut, joten jotain siellä tehdään oikein. Design-puolelle tai merkin imagoon se ei ole vielä heijastunut. Jotta lukijat voivat tehdä omat johtopäätöksensä, lopuksi vielä nostona Highsnobietyssakin esitelty ensi syksyn ja talven malliston lookbook.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


Seuraavaksi