Miesten ihonhoitotuotteet – Bulldog skincare

Kuukausi sitten saimme kutsun tulla nauttimaan lounasta yhdessä miesten kosmetiikkaan keskittyneen Bulldog-brändin perustajan Simon Duffyn kanssa ja samalla tilaisuuden päästä tutustumaan merkin tarjontaan. Päätimme luonnollisesti tarttua tilaisuuteen.

Miesten ihonhoitotuotteet

Ilman minkäänlaisia virallisia tutkimustuloksia voinee sanoa, että miesten ihonhoitotuotteiden ja kosmetiikan käyttö sekä suosio on viimeisten vuosien aikana ollut kasvussa. Tätä mielikuvien synnyttämää ja tilastofaktaan sinänsä perustumatonta havaintoa todistaa omalla tavallaan myös se, että brittiläisen firman omistaja tulee vierailulle Suomeen ja kutsuu erinäisiä toimittajia / bloggaajia tutustumaan brändinsä tarjontaan ja että tämä tapahtuu eräässä Helsingin parhaista fine dining-ravintoloista.

Yksinkertaisesti kysyntä ja tarjonta seuraavat toisiaan. Tänä päivänä miehille tuntuu olevan tarjolla entistä enemmän vaihtoehtoja, eikä enää tarvitse tyytyä marketin hyllyltä löytyvään Nivean roll-on deodoranttiin. Toisaalta on otettava huomioon, että kaikki miehet eivät kuitenkaan ole vielä ilmeisesti uskaltaneet astua ulos kosmetiikkakomerosta. Esimerkiksi female first-sivuston vuonna 2013 tekemän kyselyn mukaan miehet kuluttavat (salaa) myös kumppaninsa kauneudenhoitotuotteita, Briteissä jopa lähes 300 euron arvosta vuosittain. Itse uskon, että tällaisella lainaamisella on kuitenkin myönteiset vaikutukset. Ennemmin tai myöhemmin kaappiin ilmestyy myös miehelle itselleen tarkoitetut tuotteet. Viimeistään siinä vaiheessa, kun puoliso huomaa ”lainaamisen”.

Simon Duffy totesi lounaalla, että tutkimusten mukaan 20 – 25 % brittimiehistä käyttää jonkinlaisia ihonhoitotuotteita. Keskimäärin sumuisten saarten miehet ostavat 2,9 kosmetiikkatuotetta vuodessa per henkilö ja suurimman osan (noin 50 – 60%) ostetuista tuotteista muodostavat erinäiset kosteusvoiteet. Tämän jälkeen yleisin valinta on kasvopesu ja loput 15 % käytössä olevasta valikoimasta muodostuu muista tuotteista. Nämä luvut eivät luonnollisesti sisällä parranajoon liittyviä voiteita tai geelejä. Suomen osalta tämän kaltaisia tilastoja ei juurikaan ole saatavilla, mutta voisin itse kuvitella lukujen oleavan hyvin samankaltaisia. Ilmastomme ja erityisesti pitkä talvemme on iholle joka tapauksessa sen verran rankka ja kuluttava, että vähintään tuon kosteusvoiteen soisi jokaisen miehen kylpyhuoneen kaapista löytyvän.

Vertailun vuoksi on mielenkiintoista nostaa esiin Simonin mainitsema Etelä-Korea, jossa miesten ihonhoito on hänen mukaansa noussut omanlaiseksi trendiksi. Tämä on mielenkiintoinen seikka myös sen vuoksi, että Korea on kovassa nosteessa myös miesten vaatepuolella, erityisesti #menswearin osalta. Simonin mukaan muun muuassa Soulista löytyy erittäin paljon pieniä kosmetiikkaa myyviä putiikkeja, joissa shoppailu ystävien kesken on yleistä ajanvietettä. Tätä tukee myös korealaisten tapa antaa toisilleen usein pieniä lahjoja, mihin tarkoitukseen pienet purkit ja purnukat ovat eittämättä toimiva valinta. Koreassa miehet eivät kuulemma kuitenkaan tyydy vain rasvoihin tai kasvopesuun vaan myös meikit ovat nousseet suosioon äijienkin keskuudessa. Suomessa tähän trendiin on vielä varmasti ainakin hieman matkaa, vaikka osa merkeistä, kuten Armani ja Jean-Paul Gaultier, lanseerasivatkin 2000-luvun puolessa välissä miehille suunnatut meikkivalikoimansa – sarjoista löytyi tuotteita aina peitevoiteista kajaaliin ja aurinkopuuteriin. Enää näitä ei kauppojen hyllyillä näy, suosio ei tainnut koskaan kovin korkeaksi nousta.

Kosmetiikkaa ja ihonhoitoa miehiä varten – Bulldog skincare

Sitten lyhyesti merkistä, joka kaikkien korvissa ei välttämättä soita kelloja, vaikka tuotteita Suomestakin löytyy ainakin Stockmannilta, Sokokselta ja Kicksin valikoimasta. Yksi syy tähän voi olla se, että Bulldog on keskittynyt alusta asti suuntaamaan tuotteensa miehille toisin kuin monet markkinoiden isot nimet, joiden miehille suunnatut tuotesarjat ovat ratsastaneet lähinnä naisten valikoiman rinnalla.

Bulldog on vuonna 2006 perustettu yritys, jonka ensimmäiset tuotteet lanseerattiin markkinoille Englannissa 2007. Lounaan yhteydessä oli mielenkiintoista kuulla Simonin kertomusta siitä, miten aiemmin konsulttina Fahrenheit 212:n palveluksessa toiminut mies päätyi jättämään New Yorkin, siirtymään kaukosuhteeseen ja laittamaan ystävänsä kanssa molempien säästöt – miehen mukaan tuolloin yhteensä 37 000 puntaa – kiinni täysin uudenlaiseen toimintaan ja ideaan, jonka kantavuudesta ei tuolloin ollut minkäänlaisia takeita. Tässä kohtaa on toki syytä nostaa esille, että miehen aiemmassa työssä hankkimasta kokemuksesta sekä erityisesti kontakteista lienee ollut varsin paljon hyötyä bisnestä käynnistäessä. Kontaktien avulla Simon sai useamman pääomasijoittajan lähtemään projektin taustalle. Projektin, jonka tuloksena syntynyt firma toimi ensimmäiset kolme vuotta ilman voittoja. Nyt työ näyttää kuitenkin kantaneen hedelmää, ja tällä hetkellä Bulldog työllistää 12 työntekijää. Valmistajan tuotteita on saatavilla jo 14 eri maassa, joista muun muassa Ruotsissa firma on noussut markkinajohtajaksi ohi isojen nimien kuten L’orealin ja Nivean.

Kertoessaan Bulldogin tuotteista ja toimintaperiaatteista Simon painotti kolmea keskeistä tekijää. Ensinnäkin tuotteissa käytetään vain luonnollisia ainesosia ja kaiki Bulldogin tuotteet valmistetaan kokonaisuudessaan Isossa-Britanniassa. Toiseksi tuotteet on suunniteltu nimenomaan miehet ja miesten tarpeet sekä naisista poikkeava ihonlaatu keskiössä. Kolmanneksi nostettava seikka on, ettei Bulldogin tuotteita missään olosuhteissa ole testattu eläimillä. Lisäksi kaikki tuotteet on valmistettu ja testattu niin, että ne soveltuvat myös vegaaneille. Nimestä ja logosta kysyttäessä mies tyytyi toteamaan, että vaikka toimistolta löytyy kaksi koiraa Bruno ja Alfie, nämä eivät ole bulldogeja – sen sijaan firman tunnuslause ”be loyal to your skin” kuvaa bulldogmaista, koiran ja isännän välistä suhdetta muistuttavaa lähestymistapaa ihonhoitoon.

mensskincarebulldog

Kosmetiikkatuotteiden valinta – laatu vastaan mielikuvat

Lopuksi vielä muutama sana itse tuotteista. On pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että (kosmetiikka)tuotteen pitää olla estetiikaltaan ja ulkomuodoltaan kiinnostava ja miellyttävä, ennen kuin edes ryhdyn selvittämään, onko kyseinen tuote tai brändi laadultaan kokeilemisen arvoinen. Lisäksi tähän mielikuvaan vaikuttaa toki myös se, mihin kategoriaan brändi tiettävästi itse itsensä asettaa ja minkä tuotteiden tai valmistajien kanssa se itse kokee kilpailevansa. Kuten todettua, moni ei välttämättä ole kuullutkaan koko Bulldog-brändistä. Ei, vaikka tuotteita ostaakseen ei tarvitse mennä alan erikoisliikkeisiin tai tilata netistä, eikä  siitäkään huolimatta, ettei tuotteita testatakseen tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Simonin sanojen mukaan Bulldog on alusta asti halunnut kilpailla markkinajohtajien, kuten Nivean ja L’orealin kanssa. Se on monessa maassa onnistunut jopa syrjäyttämään nämä valtaistuimeltaan. Tämä tarkoittaa, että tuotteet on myös hinnoiteltu kaikkien saataville. Itseasiassa yllätyin, kun katselin yhtiön nettisivuja, joissa puntahinnoin merkityt tuotteet tuntuvat äärettömän halvoilta – verrattuna esimerkiksi Biothermiin, Clarinsiin, Bossiin, Cliniqueen tai vaikkapa Shiseidoon. Vaikka olin merkistä aiemmin kuullut, en ollut sitä koskaan testannut. Tämä saattaa johtua myös siitä, että Bulldogin tuotteet eivät kaupoissa – edes Stockmannilla tai Sokoksella, jossa niitä myydään – ole esillä niiden tuotteiden joukossa, joita itse normaalisti käytän. Bulldogin tuotteet on luonnollisesti aseteltu sinne, missä niiden kilpailijat ovat.

Lähtiessämme lounaalta saimme mukaamme tuotepaketit, jotka yllätykseksi olivat varsin runsaat, sisältäen kosteusvoiteen, kuorintavoiteen, kasvopesu- ja parranajogeelin sekä after shave -voiteen.Nyt pienen hetken testauksen jälkeen Bulldog on ainakin toistaiseksi vakiinnuttanut paikkansa omassa käytössäni aiemmin käyttämieni tuotteiden rinnalla. En ajele partaani usein (koska se ei juurikaan kasva), mutta kasvojen puhdistusgeeli ja kosteusvoide sekä kuorinta ovat olleet käytössä. Suurin ja nopeiten esiin tuleva ero normaalisti käyttämiini Cliniquen – hajusteettomiin – tuotteisiin on nimenomaan tuoksussa. Bulldogin tuotteiden ominaistuoksu on varsin maskuliininen, joku voisi kuvailla metsänraikkaaksi, muttei missään tapauksessa luotaantyöntävä, vaan pikemminkin miellyttävä. Kosteusvoide omassa käytössä on jälleen verrokkiinsa nähden raskaamman ja paksumman oloinen levitettäessä, mutta imeytyy hyvin nopeasti, eikä kuitenkaan jätä ihoa rasvaiseksi. Ja vaikkei tuotteiden muotoilu itsessäni sinänsä ensisilmäyksellä herätä pakonomaista omistamisen halua, valkoiset, minimalistiset ja yksinkertaiset pakkaukset sopivat kuitenkin aiemmin kylpyhuoneen kaappia hallinneiden tuotteiden viereen ja näyttävät hyvältä. Joten ainakin toistaiseksi ne ovat vakiinnuttaneet oman paikkansa ja kunhan käyttökokemuksia kertyy enemmän, voi olla että päädyn jatkamaan Bulldog partnerinani. Silloin voinen myös vastata siihen kysymykseen, joka itselleni jäi lounaalla (ja sen jälkeen) avoimeksi – kilpaileeko Bulldog väärässä sarjassa vai onko mielikuvat näissä(kin) valinnoissa vain harhaa.

Toinen mielipide tuotteista – Juuso

Bulldogin testiin tarjoama tuotepaketti oli runsas. Pakkaus sisältää käytännössä kaikki päivittäiseen ihonhoitoon tarvittavat tuotteet, mikä oli miellyttävä yllätys. Jo mainitun, positiivisella tavalla minimalistisen ulkoasun lisäksi ensimmäinen vaikutelma Bulldogin tuotteista oli tuoksu – se on todella voimakas ja maskuliininen. Tuoksu on oikeastaan niin keskeinen osa tuotetta, ettei näiden tuotteiden kohdalla tapahdu toiseen suuntaan ”lainaamista”. Muutoin yleisfiilis Bulldogista ja sen tuotteista on positiivisen puolella. Tuoksua lukuun ottamatta Bulldog on välttänyt tuotteissaan – varsinkin monien edullisempien – kosmetiikkamerkkien yltiömaskuliinisuuden.

Itselleni on ehtinyt kertyä kokemuksia tuotteista tässä vaiheessa riittävästi arvioita varten. Tiivistetysti Bulldogin tuotteet ovat varsin päteviä ja ajavat asiansa. Kosteusvoide kosteuttaa jättämättä ihoa aluksi raskaalta tuntuvasta koostumuksesta huolimatta rasvaiseksi. Muissakaan tuotteissa ei ole mitään moitittavaa. Kuitenkin erityisesti kehuja ansaitsee lafkan kuorinta-aine Original face scrub, jota voin suositella lähes varauksetta jokaiselle. Itselläni on aina ollut varsin herkkä iho, joka kuitenkin kaipaa riittävän kosteutuksen lisäksi myös kuorintaa. Bulldogin face scrub on riittävän kuoriva, mutta sen sisältämä karitevoi ja ruusunmarjaöljy rauhoittavat ihoa. Jos mielessä on jonkin Bulldogin tuotteen testaaminen, suosittelen face scrubia.

Bulldog skincare - miesten ihonhoitotuotteet

Original Moisturiser kosteusvoide on Bulldogin ehdoton ykköstuote.

Bulldog skincare - miesten ihonhoitotuotteet 2

Suihkugeeli ja deodorantti – näiden kanssa pärjää jokainen äijä.

IMG_0135

Pitkän yön jälkeen silmäpussit kuntoon. Tai siis pois.

Bulldog skincare - miesten ihonhoitotuotteet

”Be loyal to your skin” – kuten bulldog

Lounas – Ravintola Olo

Loppuun vielä muutama maistiainen kuvien muodossa lounaasta, josta pääsimme Ravintola Olossa nauttimaan. Vaikka Juba jäi nälkäiseksi, uskallan väittää, että ravintola on edelleen tämänkin lounaan perusteella tähtensä ansainnut.

IMG_0124

IMG_0125IMG_0127IMG_0136 IMG_0137



Seuraavaksi