DAYS – 2016 ‘til infinity
Tällä hetkellä Suomi suostaan (sic) kuhisee vaaterintamalla, mikä näkyy uusien tulokkaiden jatkuvassa esiinmarssissa. Harvalla näistä on kuitenkaan mitään omaa juttua. Pelkkä logon painattaminen t-paitaan ei vielä varsinaisesti tee vaatemerkkiä, vaan jokin ajatus on oltava taustalla. Onneksi niinkin yllättävä paikka, kuin Jyväskylä yllättää. Saanko esitellä: Days.
I’m fireproof, nothing breaks my heart
Days on kahden nuoren miehen, Jaakko Jylhän ja Ville Mäkeläisen, tuoreehko brändi. Totesin edellä, että Jyväskylä on yllättävä paikka uudelle brändille, mutta onhan siinä puolensa. Kyseisessä kaupungissa on paljon nuoria asukkaita ja elävä kultuurielämä. Jypinkyläläisiä on muunmuassa Gettomasa, joka julkaisi erään viime vuoden kovimmista levyistä. Myös Hypend -nimisen Facebook-yhteisön juuret ovat paikallistettavissa sinne. Lisäksi kaupungissa vaikuttaa kovan valikoiman omaava Beyond Store. Vaatteiden ja räpin ulkopuolelta on mainittava historiallinen Vihreiden valinta kaupungin suurimmaksi puolueeksi. Kuulostaa melkein Helsingin kivoilta alueilta pienoiskoossa. Sääli vain, että Jyväskylä on niin kaukana Helsingistä…
Se Jypinkylästä, vaikka paikka varsinaiselta utopialta vaikuttaakin. Kuten niin monet muut, Days on aloittanut toimintansa pienesti. Perinteisten t-paitojen painattamisen sijaan Daysilla tämä tuote oli lippis. Tässä vaiheessa olisi helppo todeta, että eipä ole kovin kummoista brodeerata logoa lippalakkiin. No ei se varsinaisesti olekaan, mutta jostakin on aina lähdettävä. Sitä paitsi tällaiset merch -tyyliset tuotteet ovat hyvä keino tehdä brändiä tunnetuksi. Lähestymistapaa voisi verrata #menswearin puolella harrastettuun taskuliinojen painattamiseen. Oikeastaan kun pohtii, kuinka matala kynnys tämän tyyppiselle toiminnalle on, herää ajatus Tyylit.fi -merchistä. Miltä sellainen kuulostaisi?
Mutta se horinoistani merchin suhteen. Days on kuitenkin jotain enemmän. Tämän vuoksi onkin parempi antaa Jaakon ja Villen puhua. Kysyin heiltä merkin taustoista ja suunnitelmista tulevaisuuden suhteen. He vastasivat seuraavaa:
Alku
Days syntyi keväällä 2016, kun aloimme spontaanisti käyttää sanaa Days some-kanavissamme milloin missäkin yhteyksissä. Kyseessä saattoi olla vaikkapa Instagram-kuvan kuvateksti, Snapchat-tarinaan kirjoitettu “leima” tai yksittäinen kommentti johonkin some-sisältöön. Days kuvaa elämää sekä kaikkia sen sävyjä, muotoja ja ilmentymiä. Se voi olla mitä tahansa, mikä saa aikaan sykähdyttävän tunteen ja liikkeen katsojansa sisällä; lehteä lukeva vanhus kahvilassa, hajotettu ja hylätty polkupyörä lumihangessa tai kaahaava urheiluauto.
Days is everything between the darkness, shades and bright lights. It’s all the things from sunrise ‘til quiet nights, peaceful harmony and turbulent times.
DAYS
2016 ‘til infinity
Meillä on monilta osin yhteinen tuttavapiiri, ja myös kaverimme noteerasivat Days-rummutuksemme. Monet seurasivat perässä ja alkoivat käyttää sanaa somessa. Tässä kohtaa huomasimme synnyttäneemme pienen liikkeen. Aloimmekin puolitosissaan puhumaan siitä, että Days-brändin voisi konkretisoida jotenkin – ajatus, jossa näimme potentiaalia. Kummankin meistä ollessa kovia lippalakkimiehiä tuumimme, että tehdään satsi Days-lippiksiä kavereille myytäväksi.
Kun on yrittäjätausta ja bisnes verissä, asian toimeenpaneminen oli helppoa. Vaikeinta oli löytää täydellinen lippismalli. Emme halunneet tinkiä tippaakaan laadusta tai mallista. Lopulta kriteerit täyttävä malli löytyi Yhdysvalloista ja vieläpä varsin järkevään hintaan. Tilasimme saman tien lippiksiä kuudessa eri värissä. Saatuamme ne (pakollisen) Tullin kautta Suomeen etenimme seuraavaan vaiheeseen. Vuorossa oli suunnittelemamme ja toteuttamamme designin brodeeraus paikallisessa painotalossa. Tuotteet menivät kuin kuumille kiville siihen nähden, miten vähän tuotteita markkinoitiin. Teimme ainoastaan pienen “mainoskampanjan” sosiaalisen median kanaviimme ja markkinoimme lakkeja tuttavillemme. Viidakkorumpu soi ja tuotteita meni myös kaveripiirimme ulkopuolelle. Olimme toteuttaneet onnistuneen kokeilun, mistä jäi kytemään ajatus, että tässähän voisi olla potentiaalia laajempaankin toimintaan.
Nykyhetki ja tulevaisuus
Kypsyttelimme talven yli ajatusta Days-vaatebrändistä. Aktivoiduimme tammikuussa asian osalta perustamalla Instagram-tilin Days-sisällölle. Ajatuksena on postata tilille tallentamaamme sisältöä ja havaintoja ympäristöstä sekä elämästä – niin kauniita ja hyviä kuin ankeita ja rumiakin juttuja; kaikkea mikä herättää meissä tunteita (toim. huom. olisiko aika jo kypsä emo revivalille?). Molemmilla on vahva kulttuuritausta – erityisesti musiikkihommista – ja herkän tarkkailijan vikaa.
Instagram-tili oli ensimmäinen askel Daysin toisen tulemisen suhteen. Koimme tärkeäksi alkaa rakentaa sen kautta pohjaa brändillemme ennen kuin lanseeraamme uusia tuotteita. Maalis-huhtikuun taitteessa aloitimme uusien tuotteiden suunnittelun ja teettämisen. Tällä kertaa halusimme yksittäisten lippisten sijaan tehdä pienen ja tyylikkään malliston. Koska kesä on tulossa, tuotteiksi valitsimme lippiksen, t-paidan ja juomapullon.
Aloitimme mallistosta vihjailevan markkinoinnin maaliskuussa kahden itse tekemämme mainosvideon muodossa, jotka herättivät ihmisissä suurta kiinnostusta. Lukitsimme malliston julkaisupäiväksi 14.4. ja 19.4. avasimme viimein rakentamamme verkkokaupan. Mikä parasta, tuotteiden myynti alkoi heti mukavasti. Markkinointikoneistoomme saimme mukaan hip hop -artistit Axel Kalan aka Axel Cashin ja Adi L Haslan, joiden kanssa teemme näkyvyysyhteistyötä sosiaalisen median kanavissa. He ovat olleet suureksi avuksi tuotteidemme näkyvyyden kasvattamisessa – suuri kiitos yhteistyöstä heille!
Tällä hetkellä Daysin toiminta on vielä ruohonjuuritason operointia. Tarkoituksenamme on kuitenkin ehdottomasti kehittää ja laajentaa toimintaamme. Tavoitteemme on jo tässä vaiheessa se, että Daysista tulee jonakin päivänä täysiverinen vaatemerkki omine suunnittelijoineen ja hankintakanavineen. Seuraava etappi on tuleva syksy, jolloin aiomme julkaista syys- ja talviolosuhteisiin soveltuvia vaatteita. Esimerkiksi yhteistyö t-paidoista vastaavan R-Collectionin kanssa jatkuu varmasti myös tulevaisuudessa.
Tuotteet
Daysin tuotteiden tematiikka tulee vahvoista, tunteita herättävistä asioista. Haluamme, että vaatteillamme on jonkinlainen merkitys kantajalleen. Keskeisin ajatus tuotteissamme on se, että ne ovat ikään kuin taidetta laadun ja istuvuuden ollessa oletusarvoja. Kuten jo mainittua, niin paidat tulevat suomalaiselta pitkän linjan klassiselta tekijältä R-Collectionilta, kun taas lippalakit ovat brodeerattu erittäin tarkan laatukontrollin alla kotikaupungissamme Jyväskylässä.
Koska audiovisuaalinen kulttuuri on kummankin elämässä valtava tekijä, Days-nimen alla on tarkoituksena toteuttaa myös muutakin kuin fyysisiä tuotteita. Days tulee edelleen toimimaan omien valokuva- ja videojuttujen julkaisemiskanavana. Jo nyt puhetta on ollut esimerkiksi jonkinnäköisestä lyhytelokuvasta. Oman tietotaitomme lisäksi olemme onnekkaita siinä mielessä, että meitä ympäröi laaja joukko muusikoita, valokuvaajia, videokuvaajia ja muita taiteilijoita, joiden kanssa yhteistyön tekeminen tulee muovaamaan Daysista jotain aivan uniikkia.
Tärkeintä on oma juttu
Jaakko ja Ville näkivät tosiaan kunnolla vaivaa käydessään Daysin ajatusta läpi. Tuntuu, että minulle kirjoittajana ei jäänyt oikeastaan muuta roolia kuin julkaista postaus saitilla. Ei siinä mitään, välillä kiva näinkin. Sitä paitsi valmius kertoa omasta jutusta tarkoittaa sen olevan kasassa. Ja mitäpä sitä enää siinä vaiheessa turhaan arpomaan, kunhan tekee.
Daysin kohdalla mielestäni erityisen hienoa on sen tietynlainen epämääräisyys. Merkki – vai miksi sitä pitäisi edes kutsua – on valmis tekemään vähän kaikkea pääpainon ollessa tällä hetkellä vaatteissa ja asusteissa. Jaakko ja Ville eivät kuitenkaan ole lyöneet lukkoon asiaa. Odotan mielenkiinnolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Toki minua kiinnostaa eniten vaatteet, mutta kaikenlainen häröily kulttuurin saralla on aina erittäin jees.
Jos jollekin jäi vielä epäselväksi, niin pidän todella paljon Daysin menosta. Vaikka olenkin tällainen haippiteini, suosittelen myös #menswear-gigoloita ja heritaaki-hessuja tutustumaan Daysiin. Tällä hetkellä myynnissä olevat tuotteet löytyvät luonnollisesti lafkan verkkokaupasta. T-paidat ovat R-Collectionin paitoja, joten laadussa ei pitäisi pitäisi olla mitään vikaa. Kyseessä ei siten ole Pablo-pop uppien tyylinen Gildan-vedätys, jossa on otettu käytännössä halvin mahdollinen paita ja painettu sille satunnaisia lauseita (toki minulle saa tarjota Pablo-merchiä järkevään hintaan). Days ei ole keskittynyt pelkkään fiilikseen, vaan myös laatu on otettu huomioon. Toivon lafkalle kaikkea hyvää jatkon suhteen!