Comme des Garçons PLAY

Comme des Garçons on japanilainen muotitalo, jonka nimi on vapaasti suomennettuna “kuin pojat”. Sen perusti muotisuunnittelija Rei Kawakubo, jonka omistuksessa merkki on vielä tänäkin päivänä. Comme des Garçons on tunnettu edistyksellisistä ja jopa avantgardeksi laskettavista mallistoista. Merkillä on myös useita eri alalinjoja. Näistä #menswear skenessä tunnetuin lienee Junya Watanaben vuonna 2011 lanseerattu  Junya Watanabe Comme des Garçons Man. Muita huomion arvoisia Comme des Garçons Homme Plus ja SHIRT -mallistot, jotka ovat varsin tavanomaisia ja oikeastaan ihan päivittäiseen käyttöön mahdollisia.

Comme des Garçons on kokeellisten mallistojen ohella ollut siten myös avoimen kaupallinen. Erityisesti leikkisästä sydänlogostaan tunnettu PLAY -linja onkin muotitalon ehkä kaupallisinta tarjontaa ja se poikkeaa varsin paljon merkin muista mallistoista. Comme des Garçons PLAY -linja julkaistiin vuonna 2002. Tällöin sitä kuvailtiin sanoilla ”a sign, a symbol, a feeling”. PLAY -linja koostuu pääosin neuleista, t-paidoista ja pikeistä, mutta linjan alla on tarjolla muun muassa Conversen kanssa yhteistyössä toteutettuja tennareita ja tietenkin CdG:n tapaan unisex-tuoksuja.

PLAY -tuotteet tunnistaa välittömästi sydänlogosta, jonka on suunnitellut Filip Pagowski. Sydänlogoa voi aivan perustellusti pitää kornina, mutta toisaalta kyse on hauskan leikkisästä yksityiskohdasta, jonka perusteella tuotteen tunnistaa välittömästi. PLAY:n osalta kyse ei ole tietäjät tietää -menosta, vaan merkki on helposti tunnistettavissa ja oikeastaan koko linjan idea kulminoituu nimenomaisesti logoon.

28-11-2012_cdg_play3pack

Comme des Garcons on tunnettu tuoksuistaan.

Comme des Garçonsille on tyypillistä julkaista kollaboraatiomallistoja yhdessä toisten merkkien kanssa. Yhteistyökumppaneina on ollut muun muassa Speedo, Levi’s ja Supreme. PLAY ei muodosta poikkeusta tähän. Linjan alla julkaistuista yhteistyömallistoista tunnetuin lienee Converse x PLAY-tennarit, jotka eroavat tavallisista Conversen tennareista hieman laadukkaampien materiaalien, korkeamman hinnan ja sydänlogon osalta.

14-03-2013_conplay_blackox2_2_1

Converse X CDG PLAY

Tunnistettavan logon ja näkyyvyden vuoksi merkki on ollut haluttava jopa siinä määrin, että PLAY -logolla varustettuja väärennöksiä on paljon liikkeellä. Nmä kuitenkin erottaa aidoista kyseenalaisten myyntipaikkojen ja poikkeuksellisen halpojen hintojen takia. Linjan hintataso onkin kohtalaisen korkea, neuleiden liikkuessa nykyisin 300 euron molemmin puolin.

Kovien hintojen myötä saa myös kovaa laatua, mikä ei ole aina itsestään selvää. Neuleiden laatu ja kestävyys onkin omien kokemuksieni perusteella huippuluokkaa. Olen käyttänyt PLAY:n merinovillaista neuletakkia säännöllisesti usean vuoden ajan. Neule on vieläkin lähes uudenveroisessa kunnossa lähes olematonta nyppyyntymistä lukuun ottamatta.

12-12-2012_cdgplay_cardi_charcoal_1

PLAY:n neuleet ovat todella pelkistettyjä sydänlogoa lukuun ottamatta.

Vaikka neuletakki on laadultaan todella korkeatasoinen, t-paidan osalta kokemukseni ovat kuitenkin varsin ristiiitaiset. Hankitun t-paidan laatu vaikutti ennen käyttöä kaikinpuolin todella hyvän tuntuiselta, mutta pesuohjeen mukaan ”paita ei kestä konepesua”. Ajattelin, ettei tämä voi pitää paikkaansa ja pesin paidan 40 asteen pesuohjelmalla. Pesussa paidan sivusaumat kiertyivät ja paita menetti osan pituudestaan. Syy oli pesuohjeen vastaisessa pesussa, mutta yleensä puuvillaisen t-paidan voi pestä koneessä ilman, että kutistumista tarvitsee pelätä.

Laadukasta tai ei, sydänlogo on ollut yleinen näky. Tarjonta on olllut jopa liiallista, mikä osaltaan laski sen haluttavuutta ainakin tietyissä piireissä. Kuitenkin lyhyen taon jälkeen sydänlogo kiinnostaa itseäni ehkä enemmän kuin koskaan. En ollut välttämättä yksin fiiliksieni kanssa, sillä esimerkiksi erittäin vahvasti ajan hengessä kiinni oleva Tres Bien Shop pudotti merkin listoiltaan muutama vuosi sitten. Kuitenkin viime syksynä liike otti jälleen PLAY:n valikoimaansa.

Sydänlogon suosion heilahtelut ovat osa ilmiötä, jossa selvästi esillä olevat logot* olivat #menswear piireissä pitkään pannassa lukuun ottamatta krokotiilia tai poolon pelajaa pikeen rinnassa. Sama koski oikeastaan kaikenlaisia printtejä. Tämä liittyi heritage-liikkeen nousuun ja finanssikriisiin. Näiden kahden yhdistelmä vei vaateskenenen suuntaan, jossa korostettiin vaatteiden autenttisuutta ja vanhoja perinteitä. Näkyvät logot, joilla korostettiin vaatteen merkkiä, ja printit sotivat tätä ajattelua vastaan.

Kaikki kestää aina oman aikansa. Flanellipaidat ja Red Wingit ovat väistyneet Timberlandien ja printtien tieltä. Näiden vanavedessä myös näkyvät logot ovat tehneet paluun. Muoti on syklistä, joten logojen paluu ei juurikaan yllätä. Ehkä räikein esimerkki printtien noususta on yllättävän suuren suosion saavuttanut Hood By Air. Printtikuumeen ollessa vallallaan pieni sydänlogo neuleen rintamuksessa tuntuu suhteellisen hillityltä. Tykkään.

13-12-2013_cdgplay_heartlogopolo_bluered_

Tällä kertaa krokotiilin tai poolonpelaajan tilalla on sydän.

17-07-2013_cdg_-play-lsmultitexttee_navywhite_1

Merkin raitapaidat ovat olleet varsin suosittuja. Tällä kertaa printti on ehkä liikaa.

Kuvat: End Clothing

*Täsmennetty näkyviä logoja käsittelevää kohtaa kirjoituksessa.



Seuraavaksi