Artek – ajaton klassikko

Tyylit-blogi on toiminut reilun parin vuoden ajan. Tänä aikana olemme käsitelleet lähes kaikkea tyylien eri osa-alueita unohtamatta satunnaisia kulttuuriin tai urheiluun liittyviä juttuja. Olemme käyneet myös ravintoloissa etsimässä Helsingin parasta burgeria. Kuitenkin eräs keskeinen aihe on jäänyt vaille sen ansaitsemaa huomiota eli sisustus. Päätimme aloittaa aiheen käsittelyn vieraskynän muodossa. Foorumilla pitkään vaikuttanut Hannes kertoo arvostuksestaan merkittävimpään suomalaisen huonekaluvalmistajaan.

Artek = Aalto?

Vuonna 1935 Alvar ja Aino Aallon, Maire Gullichsenin sekä Nils-Gustav Hahlin perustama huonekaluja ja valaisimia valmistava Artek on tuttu lähes jokaiselle suomalaiselle. Artek on vuosien aikana muuttunut innovatiivisesta edelläkävijästä ajattomaksi klassikoksi. Vallitsevista sisustustrendeistä huolimatta valmistajan ajaton ilme säilyy käyttökelpoisena vuodesta toiseen.

Artekista on vaikea puhua ilman arkkitehti ja suunnittelija Alvar Aaltoa sekä hänen vaimoaan Ainoa, jotka ovat olleet vahvimmin vaikuttamassa yrityksen huonekalumuotoiluun. Artek henkilöityy – jopa turhan usein – Alvar Aaltoon. On hyvä muistaa, että Artekin valikoimista löytyy muidenkin suomalaisten huippumuotoilijoiden, kuten Tapio Wirkkalan, Ilmari Tapiovaaran, Eero Aarnion, Yrjö Kukkapuron sekä Harri Koskisen töitä. Näihin moniin on tosin ostettu valmistuslisenssi myöhemmin muilta suomalaisilta huonekaluvalmistajilta.

Viime vuonna pyöreät 80 vuotta täyttäneestä Artekista tulee monelle välittömät mielleyhtymät vanhempien tai isovanhempien sisustuksen lisäksi julkisiin laitoksiin.  Valmistajan tuotteita on niin päiväkodeissa, kouluissa kuin kirjastoissa ja sairaaloissa. Tämä ei ole sattumaa, sillä moni Artekin tuote on alun perin suunniteltu jonkin rakennuksen sisustukseen ja myöhemmin siirretty kaupalliseen tuotantoon. Esimerkiksi Alvar Aalto suunnitteli Paimion parantolaan rakennuksen lisäksi kalustuksen, johon kuului vieläkin tuotannossa oleva nojatuoli 41. Ikoninen A330 ”Kultakello” valaisin on puolestaan tehty Ravintola Savoyn sisustusta varten.

Aitoa designia

Artek on ollut perustamisestaan lähtien designin edelläkävijä. Vahva idealismi on paistanut yrityksen ja sen suunnittelijoiden toiminnasta. Valmistajan alkuperäisenä missiona oli ”harjoittaa huonekalujen kauppaa sekä näyttelyiden avulla ja muulla tavoin edistää nykyaikaista asuntokulttuuria”. Tämä meininki onkin jatkunut näihin päiviin asti.

Artekin vahvuus on ehdottomasti tunnistettava, yksinkertainen ja selkeä muotoilu, joka yhdistyy kestäviin ja lämpimiin luonnonmateriaaleihin. Artekin tuotteista yksi on helppo nostaa ylitse muiden. Aallon suunnittelemassa jakkara 60:ssa yhdistyvät puhdaslinjainen funktionalismi ja kotimainen puu. Päivänvalon 1930-luvulla nähnyt jakkara 60 on ehdottomasti valmistajan ikonisin huonekalu. Kolmijalkainen malli löytyy jopa MoMA:n kokoelmista.

Viipurin kirjaston luentosali oli täytetty Artekin jakkaroilla.

Viipurin kirjaston luentosali oli täytetty Artekin jakkaroilla.

Jakkarassa on Aallon kehittämät, taivutetusta koivuviilusta valmistetut L-jalat. Näitä käytetään runsaasti muissakin Artekin tuotteissa. Tekniikka, jolla jalat taivutettiin muotoonsa, oli aikoinaan uraauurtava tapa työstää puuta. Jakkara 60 toimii loistavasti kotona istuimena ja apupöytänä. Ja jos sattuu omistamaan useamman jakkaran, esimerkiksi varaistuimina, ne on helppo koota päällekkäin, eivätkä tuolit vie ylimääräistä säilytystilaa. Jakkaratorni huoneen nurkassa on myös esteettisesti kaunis näky.

Jakkaroita on vuosien varrella myyty yli 1,5 miljoonaa kappaletta. Huhujen mukaan kyseessä on myös kaikkien aikojen kopioiduin design-tuote. Tämä on helppo uskoa. Esimerkiksi ruotsalaiseen huonekalujätin liikkeessä on ollut pitkään myytävänä erehdyttävästi Aallon suunnittelemia muistuttavia jakkaroita.

Elinikäistä laatua

Artek on myös ekologinen yritys. Sen käyttämät kestävät luonnonmateriaalit takaavat tuotteille lähes elinikäisen käyttöajan. Tämä näkyy erityisesti jälkimarkkinoilla, joilla Artekin hyväkuntoisista tuotteita saattaa joutua maksamaan lähes uuden vastaavan hinnan. Etsiminen kuitenkin kannattaa, sillä käyttöä ja aikaa nähneitä yksilöitä voi irrota melko edullisesti verrattuna uusien jälleenmyyntihintoihin. Sitä paitsi monien mielestä nämä vanhemmat ja patinoituneemmat Artekin tuotteet ovat ikääntyessään muuttuneet kauniimmiksi ja saaneet enemmän luonnetta kuin uudet virheettömät yksilöt.

4_perfect-den-50a3956821d7a

Laatutuotteet vain parantuvat ikääntyessään.

Myös Artek on huomannut käytettyjen huonekalujensa markkinat. Vuonna 2011 valmistaja ryhtyi ostamaan jälleenmyyntiä varten kuluttajilta takaisin vanhoja tuotteitaan 2nd Cycle nimellä kulkevaan myymäläänsä Pikkuroballe. Erityisen suosittuja vintage-Artekit ovat olleet Aasian markkinoilla. Muun muassa Lontoossa sijaitsevasta japanilaisen Comme des Garçonsin flagship-store Dover Street Marketin kahvilasta Rose Bakerysta on voinut bongata käytettyjä Artekin tuoleja.

Artekin käyttämä “Buy now, keep forever” -slogan ei ole pelkkää sanahelinää. Kun yhä useampi suomalainen designyritys siirtää tuotantoaan alhaisten työvoimakustannusten maihin, huonekalujen valmistus Suomessa antaa Artekin tuotteille lisäarvoa.

Artek sopii yksinkertaisuudessaan ja ajattomassa meiningissään melkeinpä jokaiseen sisustukseen design-lofteista mummonmökkiin. Eivätkä Artekin tuotteet vedä turhaa huomiota itseensä. Sen kalusteilla saa aikaiseksi harmonisen kokonaisuuden ja samaan aikaan persoonallisen ilmeen. ”Artek-on-Artek” sisustuksessa piilee kuitenkin vaaransa. Kodin ei pidä näyttää suoraan katalogista revityltä.

Aina ajankohtainen – Artekin lippulaivamyymälä Keskuskadulle

Mutta miksi suomalaisten ikisuosikki Artek on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan ennen? Vuonna 2013 sveitsiläisen Vitran omistukseen siirtynyt Artek on viime vuosina kansainvälistynyt vahvasti emoyrityksen lippulaivamyymälöiden kautta. Vitran tuoma markkinointiosaaminen ja sen tuotteiden yhdistettävyys Artekin kanssa ovat avanneet uusia ovia brändille. Artek on myös saanut osansa pohjoismaisen designin noususta pinnalle.

Artekin uusi lippulaivamyymälä sijaitsee Keskuskadulla.

Artekin uusi lippulaivamyymälä sijaitsee Keskuskadulla.

Erityisen ajankohtaisen Artekista näin suomalaisesta näkökulmasta tekee pari viikkoa sitten Helsinkiin avattu uusi lippulaivamyymälä. Myymälä joutui muuttamaan entisestä ja pitkään käytössä olleesta osoitteestaan Eteläespalta uuden vuokralaisen tieltä Keskuskatu 1 B:hen Eliel Saarisen suunnittelemaan taloon. Uuden myymälän freesi ilme ja aiempaa parempi sijainti toimivat ehdottomasti Artekin eduksi.

Ruotsalaisen arkkitehtitoimiston suunnittelemassa kaksikerroksisessa myymälässä on muun muassa teehuone asiakkaille sekä näyttelytila, jonne on suunnitteilla ulkopuolisten suunnittelijoiden ja taiteilijoiden pop-up näyttelyitä. Vitran ja Artekin huonekalujen lisäksi myynnissä on myös Comme des Garçonsin tuoksuja ja australialaisen trendimerkin Aesopin hiusten- ja ihonhoitotuotteita. Molemmat ovat ehdottomasti katsastamisen arvoisia.

Artek panostaa vastoin yleistä kaupan trendiä kivijalkamyymälöihinsä ja fyysiseen asiakaskokemukseen. Valmistajalla ei edes ole omaa verkkokauppaa. Myymälässä piipahtaminen tarjoaa mukavaa vastapainoa nettishoppailulle, vaikkei ostoaikeissa olisikaan.

”Mikään vanha ei synny uudestaan. Mutta se ei myöskään täydellisesti katoa. Ja se, mikä on kerran ollut, tulee aina uudestaan uudessa muodossa.” -Alvar Aalto

Artekin uusi lippulaivamyymälä sijaitsee osoitteessa Keskuskatu 1 B. Nettikaupoista Artekin tuotteita löytää muun muassa Finnish Design Shopin, Vepsäläisen ja, Stockmannin valikoimasta.

Teksti: Hannes

Kuvat: Kauppalehti, Artek, Monocle



Seuraavaksi