Acne Studios – Super premium?
”Ambition to Create Novel Expression”, eli Acne. Vuonna 1996 Tukholmassa perustettu ja alun perin konsulttifirmana toiminut yhtiö tuli aiemmin tunnetuksi erityisesti farkkujen valmistajana.
Denimin lisäksi yhtiö tunnetaan laadukkaista peruspaidoista ja neuleista ja nykyään merkin mallistot ovat lähestulkoon kaiken kattavia.
Acne Studios – Ruotsista maailmalle
Tällä hetkellä Acnella on 42 omaa myymälää ympäri maailmaa. Yhtiön omien sanojen mukaan tuotteiden tyyli edustaa pohjoismaalaista funktionalismia, jossa valmisvaatteiden piirteet yhdistyvät katumuotiin.
Acne-yritysryhmä tuottaa vaatteiden ohella designtuotteita, mainontaa, online-pelejä, leluja ja puhelinsovelluksia. Konserniin kuuluvat vaatemerkin lisäksi Acne Advertising, Acne Art Department, Acne Digital, Acne Film sekä Acne JR. Lisäksi yhtiö on korvannut alkuajoistaan saakka normaalit mainoskanavat itse tuottamallaan ja varsin laadukkaalla aikakausilehdellä ”Acne Paper”.
Suomesta Acnen omaa myymälää ei löydy, mutta merkkiä löytää Helsingissä sijaitsevista Beam Storesta, My O My:sta ja Gaudetesta. Kahdesta jälkimmäisestä löytyy tarjontaa vain naisille. Tukholmassa merkillä on kolme omaa myymälää ja merkin lippulaivamyymälä sijaitsee osoitteessa Norrmalmstorg 2.
Matkalla luksusbrändiksi?
Joidenkin tutkimusten mukaan tuote X on kuluttajan mielessä haluttavampi, näyttää, tuntuu ja maistuu paremmalta, mikäli sen hinta on 1000 euroa kuin silloin, jos tuotteen hinta olisi vain 60 euroa. Kalliilla hinnalla voidaan pyrkiä ekslusiivisuuteen ja Acnea pidempään seuranneet ovat saattaneet huomata, että myös Ruotsissa tämä kuluttajatottumus on pantu merkille.
Sanaan luksus liittyy tietynlaista mystisyyttä, sillä luksushyödykkeiden kulutus ei perustu juurikaan rationaalisiin ratkaisuihin. Luksusta voidaan määritellä monin tavoin ja yleisiä luksukseen liitettyjä määreitä ovatkin muun muassa ylellisyys, kalleus ja jo mainittu eksklusiivisuus. Osittain mystisyyttä kuvaava määritelmä on myös Coco Chanelin aikanaan antama lausunto, jonka mukaan “Luxury is a necessity that begins where necessity ends.”
Niin kutsutut luksusbrändit eivät jätä ketään kylmäksi ja usein luksuksesta puhuttaessa esiin nousevat nimet kuten Rolex tai Louis Vuitton. Kaikilla on näiden tuotteista mielipide ja ne näyttäytyvät meidän kaikkien elämässä joko aitoina, matkittuina tai kopioituna ja viestivät samalla niin tuotteista itsestään kuin myös käyttäjistään. Luksushyödykkeet eivät ole vain mielihyvän tuottajia, vaan ne ovat useimmiten myös tiennäyttäjiä ja esikuvia. Tästä johtuen ”luksusbrändiksi” pääseminen vaatii ei-ainoastaan-laatua, vaan välttämättä myös kovia hintoja.
Luksus-tunteen – joka siis mainitun mukaisesti on nimenomaisesti tunne – voi myös kadottaa liian alhaisilla hinnoilla, jolloin ”kaikilla on varaa” kyseiseen tuotteeseen. Edellä kuvattua teoria perustuu määritelmään ”Veblenin hyödykkeestä”, jonka mukaan hyödykkeen hinnan noustessa sen kysyntä nousee. Sen sijaan hinnan laskiessa kysyntä vähenee hyödykkeen arkipäiväistyessä ja menettäessä samalla statusarvoaan. Jos tiettyä kelloa, laukkua tai vaikkapa ravintolapöytää ei tarvitse tosissaan tavoitella, vaan ”se on tarjolla kenelle tahansa”, se menettää kiinnostavuuttaan ja arvoaan. Luksustuotteen erottaa massasta nimenomaan tuo mainittu mystinen tunne ja mielikuva.
Edellä mainittu pohdinta liittyy Acne Studios-brändiin siten, että merkki on viime vuosina pyrkinyt ehdottomasti nostamaan itsensä keskihintaisesta ja ehkä myös keskinkertaisesta merkistä ”luksusbrändiksi” ja oikeaksi muotitaloksi. Tämä on tapahtunut osin korottamalla hintoja varsin aggressiivisesti. Siinä missä lafkan farkut vielä 2000-luvun jälkipuoliskolla maksoivat noin 100 euroa, on niiden hinta tänä päivänä kohonnut lähelle jopa 300 euroa. Etenkin naisten mallistojen osalta hintojen korotus on ollut selkeästi havaittavissa. Tämä vaikuttaa kannattaneen, koska yleisesti voidaan varmasti todeta Acnen arvotuksen ja tuotteitaan kohtaan koetun haluttavuuden nousseen hintojen mukana.
Olen itse aikanaan omistanut yhden parin Acnen farkkuja ja muistan niiden olleen laadultaan hyvät (sen mukaan mitä silloin farkkujen laadusta tiesin ja nyt muistan). Sittemmin olen jo ne hukannut, ehkä siinä vaiheessa kun lakkasin käyttämästä mustia housuja. Silti tunnustan tietyllä tapaa kunnioittavani yhtiötä, jonka toiminta alkoi nimenomaan laittamalla kaikki rahat kiinni 100 farkkuparin valmistukseen ja joka kieltäytyi aluksi suurten tavaratalojen tarjouksista pelätessään menettävänsä yksilöllisyyttään. Yhtiö on myöhemmin pysyttäytynyt linjassaan hyläten isojenkin projektiensa osalta niin kutsut ”normaalit markkinointikanavat”. Toisaalta tämä voidaan nähdä myös osana strategiaa lisätä Acnen ekslusiivisuutta ja haluttavuutta.
En koe kuuluvani suoraan Acnen tavoittelemaan kohderyhmään ja monet yhtiön tuotteista ovat omaan makuuni liian ”fashion-forward”-kamaa. En myöskään ole varma, olisinko nykypäivänä valmis maksamaan 300 euroa Acnen farkuista. Brändi on, ehkä ei vielä perillä, mutta kovaa yrittäen matkalla huipulle. Suomalaisena voi todeta Acne Studiosin olevan jälleen yksi esimerkki naapurimaamme osaamisesta. Vielä kuitenkin ilmaan ja nähtäväksi jää kysymys, onko Acnesta nousemaan todelliseksi luksusbrändiksi.
Acnearchive.com – pop-up store
Loppuvinkkinä on syytä tuoda esille torstaina 15.5 kello 10 osoitteessa acnearchive.com aukeava, 72 tunnin pop-up store, jossa tarjolla tulee olemaan merkin aiempien mallistojen tuotteita jopa 75% alennuksella. Mikäli normaalit hinnat tuntuvat liian kovilta, kannattaa torstaina olla hereillä.
Lopuksi vielä paloja naisille suunnatusta ensi syksyn mallistosta.