Acne Studios syksy ja talvi 2015
Pohjoismaiden suurimmaksi ja kauneimmaksi noussut Acne Studios on muutakin kuin minimalistisia perusvaatteita ja denimiä.
Pelkistetyn menon ystävänä ei ole ihme, että Acne Studios kiinnostaa minua tällä hetkellä todella paljon. Tuntuu, että merkki kokee ikään kuin uutta nousua. Skandinaavista minimalismia muodin kosketuksella edustava Acne sopiikin heritage-villityksen jälkeiseen maailmaan.
Edelliseen nähden ristiriitaista tai ei, olen myös varsin perso logoille ja brändäykselle. Acnen otettua monissa merkin perusvaatteissa esiintyvän Cool face-logon käyttöön, merkin vaatteita on alkanut ilmestyä tasaiseen tahtiin kaappiini. Toista silmälogoa suuresti muistuttava :| -brodeeraus on yksinkertaisuudessaan nerokas.
Acne Studios syksy ja talvi 2015
Se logoista, sillä Acne on paljon muutakin kuin farkkuja ja perusvaatteita. Varsinkin naisten puolella vakavasti otettavaksi luksus-muotitaloksi kasvanut merkki julkaisee vuosittain kaksi täysiveristä miestenmallistoa. Säihin nähden sopivasti kauppoihin tulleessa syksyn ja talven 2015 mallistossa ollaan jo hyvin syvillä vesillä.
Acnen taiteellisena johtajana toimivan Jonny Johanssonin mukaan hän halusi tutkia, mitä mahtuu siihen, minkä ymmärrämme miesten tyylinä.
Syysmalliston teemana on brittiläisyys ja tietynlainen sukupuoliroolien rajoilla leikittely. Kyseessä on kuitenkin varsin luonteva yhdistelmä, kun otetaan huomioon Iso-Britannia glam rockin ja ristiinpukeutumisen kehtona. Acnen taiteellisena johtajana toimivan Jonny Johanssonin mukaan hän halusi tutkia, mitä mahtuu siihen, minkä ymmärrämme miesten tyylinä.
Mallistossa on suhteellisen rajua kamaa stailattuna teemaan sopivasti. Kun Briteissä ollaan, jalkapallo on läsnä. Huiveissa joukkuiden nimet on korvattu sloganeilla, kuten “Woman Power” and “Radical Feminist”, minä lisäksi samoja tekstejä on painettu myös vaatteisiin. Näitä ei nähtäne Henry Laasasen päällä…
Vaikka lookbook pyrkii vähän räväyttämään, näissä vaatteissa ei lopulta ole oikeastaan mitään järin paljon valtavirrasta poikkeavaa. Lähinnä kyse on stailauksella aikaan saadusta vaikutelmasta. Joka tapauksessa sukupuolirooleilla leikittely on tervetullut tuulahdus 90-luvulta. Tästä huolimatta luulen, että Acne-hankintani kohdistuvat edelleen mainittuihin perusvaatteisiin ja denimiin.
Toinen näkökulma – JP
Acne AW 15 – ”kantaa ottavaa” itsestäänselvyyksillä ratsastamista
Muotimaailma on varsin homonormatiivista ja suunnittelijat ovat jo vuosikymmeniä päässeet toteuttamaan itseään ja kokeilemaan sukupuolten välisiä rajapintoja yms. Varmaan kuuluisin gender-muodin edustaja on Walter Van Beirendonck, joka kuului Antwerpenin kuusikkoon viiden muun suunnittelijan kanssa, joiden nimiä kukaan ei osannut lausua.
Acne taas ei tuo gender-touhuihin yhtään mitään uutta näkökulmaa yhtään millään uudella tavalla. Kliseisesti mallit ovat stailattu vähän naiselliseksi. Ja on myös vaikea uskoa, että muotimaailmaa seuraavat ihmiset olisivat jotenkin sukupuolten tasa-arvoa vastaan, tai että muotimaailmassa olisi yleisesti edes näin ajattelevia ihmisiä.
Nykypäivää riivaa muutenkin se, että ollakseen hyvä ihminen, on sitä liputettava julkisesti esimerkiksi laittamalla sateenkaarifiltteri fb-profiiliin tai vaikkapa nyt ostamalla joku Acnen GENDER EQUALITY-huivi. Ostakoot kukin mitä huvittaa, mutta mitenkään kantaa ottavaksi tai edistykselliseksi Acnen AW 15-mallistoa ei voi luonnehtia. Pikemminkin harvinaisen väsynyttä ja aiemmin nähtyä kamaa. Toisaalta Acnehan takoo rahaa eikä luo mitään UG-kulttimuotia, joten tylsät valtavirtaa edustavat ideat sopivat täysin brändin imagoon kalliiden hintojen ja huonon laadun kanssa. Eli siten Acnen touhu on oikeastaan ihan johdonmukaista.
Todella virkistävää lukea samassa artikkelissa kaksi erilaista näkökulmaa. Vastaavanlaisia analysointeja lukisi jatkossa mielellään :)
Kiitos kommentista! Pidetään toive mielessä jatkoa ajatellen.