Kiinnostavia kokoelmia kaikilla!

Slystar kirjoitti:Suurin osa mun vaatteista ei kulu puhki, vaan hylkään ne muista syistä. Oon huomannut, että on hyvin vaikea ennakoida mitkä jutut tulee kestämään aikaa omassa maussa.



Tämä on ollut kyllä osittain itselläkin ongelmana ainakin aikaisemmin :/. Voisin tosin kuvitella, että mitä enemmän tulee ikää sitä hitaammin ja vähemmän oma tyyli enää muuttuu
henrip kirjoitti:
juha kirjoitti:
LAB-ammattikorkeakoulun laitteella on mitattu esimerkiksi ruotsalaisen kalliimman vaatemerkin "100-prosenttinen villahuivi", josta löytyi kuitenkin myös halvempaa materiaalia, akryyliä.


https://yle.fi/uutiset/3-11570264



Kiinnostava juttu... koko muotiteollisuuteen liittyy kyllä aika paljon kalan hajua.

Tuli tästä mieleen, kuinka vanhoja foorumilaisten vanhimmat vaatteet ovat, mistä ne on hankittu ja mikä on materiaali? Itsellä on aivan uuden veroisena pysynyt 2005 ostettu Zaran harmaa 100% (?) merinoneule. Hinta oli 49€ ja jaksaa kyllä ihmetyttää miten hyvin tuo on kestänyt.


Palaan tähän vanhaan kysymykseen, koska huomasin sen vasta nyt.

Mun vanhin vaate on viitisen vuotta sitten ostamani Uniqlon college. Mua hämmästyttää, kuinka hyväkuntoinen se on, vaikka paita on pesty lukemattomia kertoja. Myös kaula-aukko ja hihansuut ovat säilyttäneet muotonsa, vaikka vuodet kuluvat ja paita on ollut kovassa käytössä.
Helvetin hyvä systeemi. Alan täyttää tota! Tätä olis mielenkiintoinen seurata isomman massan toimesta. Esim jos mun käytössä vaatteen x data on y, niin miten se vertautuu muiden käyttäjien dataan vaatteesta x. Ton hepun pitäisi tehdä tosta äpyläinen missä pääsisi katsomaan myös koottua dataa spesifeistä vaatteista. Alkaisi selvitä toden teolla onko ne Red Wing Iron Rangerit tai jotkut Tricker'sit oikeasti pommin kestävät.

Olen kyllä snadisti autisti ilmeisesti itsekin.
Jaksoin kolmisen vuotta kirjata kaikki kengät ja niiden käyttökerrat exceliin. Kyllähän se näytti selkeesti että tietyt kengät on rotaatiossa ihan jatkuvasti ja osa sitten ei näe käyttöä juuri ollenkaan. Kyllähän se laitto miettimään että missä vika; näössä, fitissä vai tyylissä.
Kolmen vuoden jälkeen innostus seurantaan lopahti ja väitän aika hyvin perstuntumalta tietäväni mitä tulee käytettyä ja mitä ei. 2020 rotaatiossa oli ehkä viis paria reilusta paristakymmenesta. Poikkeusvuosi joo, mutta varmaan tapahtu myös jonkilaista siirtymää myös pidemmälle katsoessa.
Uskoisin tuollaisen kolmen vuoden seurannan antavan jo aika hyvän perehdytyksen omaan sekä vaatekaapin käytytymiseen. Jos sais itsekin edes sen verran seurattua.
Lenkkarien käyttöä oon itse aktiivisesti seurannut ja pitänyt kirjaa. Parhaana vuonna oli 109 eri lenkkariparia jalassa, viime vuonna pääsin "vain" vähän yli 70 lenkkariin. Aloitin myös rontti 10 vuotta sit tekee niin että kesäisin olis aina vähintään kuukauden ajan joka päivä eri lenkkari jalassa ja se sama homma on jatkunu parin notkahduksen kans tähän saakka. Joskus toki on päivän aikana kolmet neljät eri lenkkarit jalassa jos tulee ravattua ulkona.

Vaatteiden suhteen sit vastaava oliskin karua luettavaa kun tulee aika vähän käytyä missään vapaa-ajalla. Ei jaksa kauheesti panostaa kuin valkkaamalla lenkkarit, sammarit ja eri rotsin kun kävelee kotoa autolle ja siitä sit huristelee töihin. Kesällä toki vähän enempi variaatioo.
^ Jep, ostin Casatlanticilta Tanger-housut laivastonsinisinä. Kangas on todella mukavan tuntuinen, paksu mutta silti pehmeä ja miellyttävä päällä. Lisäksi siitä positiivinen yllätys ettei housu kutistunut yhtään pesussa, ei leveys- eikä pituussuunnassa. Fitti on loistava: oikeasti korkea vyötärö (eturisekin n. melkein 35cm), kunnolla tilaa takapuolessa ja reidessä, mukava n. 24,5cm lahkeensuu. Muistuttaa aika paljon Polo Ralph Laurenin klassista Andrew-housua.

Harmittaa vaan vietävästi, kun tuli tilattua väärä koko! Olin kahden vaiheilla, ottaisinko vyötärön 32 vai 34, mutta päädyin sitten 34:ään ja ajattelin, että pesussa sitten kutistuisi hieman ja niin edelleen. Noh, näin ei tietenkään käynyt, vaan nyt housut ovat vyötäröstä ja lantiolta muutaman sentin liian suuret. Tämän vuoksi noita ei ole tullut hirveästi käytettyä, ja ajattelin myydä ne pois kun jaksan. Ostan varmaan nyt kevääksi 32-koossa Mogadorin tai Tangerin valkoisena.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.