holipompeli kirjoitti:Eiköhän noi kommentit ole kuitenkin laskelmoituja. Ovat varmasti punninneet riskejä ja päättivät mennä kriisiviestinnässä toisenlaisella lähestymistavalla sen perinteisen sijaan. Aika näyttää, miten käy.
Tämä kommentti jäi parhaiten mieleen: ”Jos joku ei tämän takia tykkää Makiasta, niin sitten ei kuulukaan tykätä Makiasta."
Jos brändi ei herätä minkäänlaisia tunteita, se ei pärjää. Ehkä näille tuli mieleen yön pimeinä tunteina Nike ja Colin Kaepernick.
Yhdyn. Musta tuntuu, että oikein käännettynä nämä caset muuttuvat aika helposti positiiviseksi ja jotkut sitten yhtyvät tähän fiilistelylausuntoon ja jotkut vihastuvat siitä, kaikki on kotiin päin. Hyvä vaatebrändi on julkisuudessa ja aiheuttaa tunteita.
Omalla kohdalla Makia ei oikein jaksa napata, olisinkohan lukenut merkin historiasta, jonkun artikkelin ja pari vuotta sitten ja se oli ihan mielenkiintoinen. Muuten Makia ja sen vaatteet ovat sellaisia, ettei pahemmin jaksa herättää tunteita. HS -appista katsoin vertailukuvat nopeasti ja jatkoin oikeiden uutisten lukemista. Kunnes päätin vähän lukea noita tuoreita kommelluksia ja juonenkäänteitä, kun täällä oli keskustelua niistä.
Kävin nyt huvin ja urheilun vuoksi Makian kotisivuilla ja aika samanlaista skeidaa oli odotettavissa kuin muutama vuosi sitten. Muutamat klassikkovaatteet oli eksynyt vuosien varrella kokoelmaan, niisäkin näkyvä brändäys, joka ainakin neuleissa näyttää helposti irroitettavalta. Palaan varmaan ihmettelemään merkkiä uudestaan taas muutaman vuoden päästä ja toteamaan, ettei kiinnosta millään tasolla.
Onko merkin kohderyhmä sellaiset keski-ikäiset tai keski-ikäisten kropalla varustetut, jotka kävelevät vaatekauppaan ja haluavat mahdollisimman nopeasti ulos ja siinä samalla miettivät, että voisin ottaa tuollaisen, koska se on suomalainen merkki? Vaikken nyt ihan kauheasti kiinnitä huomiota toisten pukeutumiseen, niin Makian asiakkaiksi assosioin sellaisen hieman hieman sinne päin tyylin vaatteiden koordinaatioltaan, kenkävalinnoiltaan ja fitiltään.