Spectator kirjoitti:Osaatteko kommentoida kveekarin puolella esittämääni kysymystä eli olisiko tässä sekalaiseen ajoon sopivaa fillaria tuolta 1500-2000€ luokasta?

http://www.sellonpyora.fi/tuoteryhma/4

Onko noissa yleensä jotkin polkimet vakiona? Ilmeisesti lukkopedaalit ja ajokengät on kuitenkin ennen pitkää syytä olla. Mitkä seikat puoltaa levyjarruja? Tuossa CruX Elitessähän niitä esim. ei ole.


Näääh spessut on vähän hengettömiä, merkki on vähän kuin pyörämaailman Hugo Boss. Kamassa ei ole mitään vikaa, mutta merkkilisää tuotteissa on.

Tässäkin ketjussa on huudeltu esim Rosea. Pitäis olla oikein hyvä hinta-laatusuhde. Ns. Kivijalkamerkeistä Nishiki on yllättävän laadukas ja tarjoaa rahalle hyvän vastineen. Uusissa pyörissä ei ole teknisiltä ominaisuuksiltaan paljoakaan eroja. Osasarja, pyörän merkki ja rungon materiaali määrittelee setin hinnan. Halvemman merkin pyörässä saatat saada paremmat osat samalla hinnalla kuin "brändipyörässä" (esim. Spessu, Bianchi yms.).

Samoin kuin vaatteissa on tietenkin joskus jollain tavalla perusteltavaa maksaa enemmän merkistä jota erityisesti fiilistelee. Uusien alumiini/hiilikuitupyörien tapauksessa tällaista fiilistelyä ei kuitenkaan ihan hirveästi kannatta mun mielestä harrastaa, sillä suurin osa rungoista on samaa kiinabulkkia.

Maantie ja cc pyörissä tulee harvemmin polkimet mukana. Poljinten mukana tulee kuitenkin siihen sopivat klossit, joita sitten entisten kuluessa ostetaan lisää. Kenkien ja polkimien hankintaan budjetoisin noin 200e. Suurin osa tästä rahasta kannattanee sijoittaa kenkiin. "Käytännölliset" ja saatanan klohmot kengät kannattaa unohtaa ja sijoittaa saman tien hieman kisaisampiin kenkiin. Suosittelen lukkopolkimien ja pyöräilykenkien hankkimista välittömästi. Itsellä ensimmäinen kokeilu toi aikamoisen valaistumisen "Miksi en hommannut näitä vuosia sitten?". Lukoilla oppii kyllä ajamaan todella nopeasti. Itse ajan lukkiksilla ihan kaupungissakin, vaikka moni tällaista käyttöä turhaan vierastaa.

Lukkopoljintyyppejä on periaatteessa kaksi: maantie ja maasto. Maantiepolkimet toimii parhaiten nimensä mukaisesti maantieajossa jolloin polkimia ei joudu usein irrottamaan tai kiinnittämään (lukitus vain toisella puolella). Sekalaisemmassa ajossa maastopolkimet toimivat paremmin: kiinnitys hieman helpompi ja kaksipuolinen. Lisäksi maastokengillä pystyy jotenkuten kävelemään (klossi hieman ulkopohjan rakenteen suojassa). Kevyet polkimet on kalliimpia kuin halvemmat, mutta toimivuudessa on varsin vähän eroa. Kengissä hinta korreloi painon, jäykkyyden ja säätöjen kanssa: eli mitä parempi kenkä, sitä kevyempi, jäykempi ja paremmin säädettävä.

Levarit on tehokkaammat kuin perinteiset vannejarrut, mutta eipä niissä muuten taida hirveitä etuja olla. Jossain vaiheessa niistä tuli jonkin sortin hieno edistysaskel jarruteknologiassa, jolloin niitä piti alkaa tunkemaan jokaiseen tusinapyörään. Vannejarrujen teho on kuitenkin aivan riittävä. Eikä ne pyöräilyonnettomuudet mun käsityksen mukaan jarrutustehosta ole kiinni, vaan enemminkin kummankin osapuolen tarkkaavaisuudesta ja liikennesääntöjen nuodattamatta jättämisestä johtuvia.
Kiitos neuvoista. Meninkin jo nöösiksi tuonne fillarifoorumille kyselemään tyhmiä ;)

Vaihtoehtoja on nyt pöydällä vino pino ja kun loma alkaa perjantaina, pitää lähteä jututtamaan myyjiä.

-Specialized 2013 CruX Elite: http://www.sellonpyora.fi/tuote/676
Levyjarrujen puute lähinnä vaivaa ja kalliihko spekseihin nähden

-Merida CC4: http://www.sellonpyora.fi/tuote/626
Levarit, edullinen hinta, joku tosin morkkasi merkkiä (?) fillarifoorumilla

-Bianchi D2 Zurigo: http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... =1001-3049
Ei oikein herätä tunteita mihinkään suuntaan

-Focus Mares AX 1.0 2013: http://www.larunpyora.com/product_info. ... ts_id=1047
Speksien mukaan paljon vastinetta rahalle

-Focus Mares CX 4.0: http://www.larunpyora.com/product_info. ... ts_id=1046
Ainoa löytämäni kuiturunkoinen alle kahden tonnin mutta onko 200g tuohon AX 1.0:aan verrattuna hintansa arvoista kun osatkin on kehnommat?

-Colnago World Cup Disc: http://velosport.fi/verkkokauppa/colnag ... -45941-94/
Houkutteleva kokonaisuus tämäkin

-Cannondale CaadX Disc Ultegra: http://velosport.fi/verkkokauppa/cannon ... -44789-92/
Kyllä kiitos! Mutta eihän noita näköjään ole missään koossa tarjolla...

Paljon painaa sekin, että miten missäkin kaupassa paketin hinta muodostuu ja on neuvoteltavissa kun mukaan laitetaan pulloteline, lukkopedaalit, kengät, kypärä ja lukko. Työkaveri suositteli Sellon Pyörää ja sanoi, että neuvotteluvaraa pitäisi löytyä. Polkimien suhteen kallistun täyslukkopedaaleihin kun niihin kerran saa lukkoon sopivat levyt satunnaista tennaripyöräilyä varten. En usko, että jaksaisin hybridejä jos niistä pitää aina liikennevaloista liikkeelle lähtiessä etsiä lukkopuoli.
Toi eka Focus vaikuttaa nopealla vilkaisulla parhaalta vaihtoehdolta. Loppupeleissä fiilis ratkasee, kannattaa koeajaa mahdollisimman monta vaihtoehtoa. Ei oo tarkkaa tietoa tosta Meridasta, mutta sellaset muistikuvat on et taitaa olla joku halpismerkki. Älä nyt ainakaan tota Colnagoa osta, ihan järkyttävän näköinen. Älä mieti noita levareita liikaa, kyllä se pyörä muillakin jarruilla pysähtyy.
domppa kirjoitti:Toi eka Focus vaikuttaa nopealla vilkaisulla parhaalta vaihtoehdolta. Loppupeleissä fiilis ratkasee, kannattaa koeajaa mahdollisimman monta vaihtoehtoa. Ei oo tarkkaa tietoa tosta Meridasta, mutta sellaset muistikuvat on et taitaa olla joku halpismerkki. Älä nyt ainakaan tota Colnagoa osta, ihan järkyttävän näköinen. Älä mieti noita levareita liikaa, kyllä se pyörä muillakin jarruilla pysähtyy.


Budjetti lähdössä mahdollisesti lapasesta ja mies lauantaina Larun Pyörään. Luultavasti hiilikuiturunkoista katsomaan, jää nähtäväksi, onko numero 4.0, 3.0 vaiko 2.0...

Tässä olisi kyllä fillaria riittävästi: http://www.larunpyora.com/product_info. ... ts_id=1044
Okei, en tiedä pyöristä juuri mitään, mutta tuoko hiilikuitu jotain lisäarvoa pyöräilyyn keveytensä lisäksi? Jostain muistan kuulleeni että iskunkestävyys ei ole kovin hyvä, joten onko järkeä jos ei halua puristaa niitä viimeisiä sekunteja pois työmatkasta?

EDIT: Ilmeisesti parempi iskunvaimennus? Nopean googletuksen tulos.
Bespoke teräsrunko sopis paremmin ainakin kveekarille: http://reviews.roadbikereview.com/why-y ... ot-carbon/
Kuulopuheiden mukaan parin tunnin ajossa alkaa jo arvostamaan vaimentavaa hiilikuiturunkoa, joskin hiilikuituinen etuhaarukkakin auttaa paljon. Painossa ei pelkkä rungon vaihto kuituiseksi näyttäisi kovin montaa sataa grammaa antavan. Focuksessa näkyy pätevän kuulemani vanha viisaus grammasta per euro eli tonnin kalliimpi painaa kilon vähemmän. Siinä toki on sitten jo sähköistä vaihdetta jne.
Hiilarirunko on alumiinista pehmeämpi ajettava. Jäykkä, muttei täristä niin paljoa käsille. Itse suosin terästä. Levyjarrut ovat hyvät, jos vanne kuraantuu tai jäätyy. Ts. jarrutuspito ei häviä hetkeksi ennen kuin vanne puhdistuu ja/tai pinta sulaa. Lisäksi suolakuramössö syö aikanaan vanteen jarrupinnan urille ja lopulta puhki.

Alumiinin ja kuidun välillä valitsisin kuidun. Ja ota aina mahdollisimman hyvä ja kevyt runko. Sitä ei voi pyörästä vaihtaa, toisin kuin osasarjoja. Rungon jälkeen seuraavaksi tärkein on kiekot. Ja ostohysteriassa älä osta liian isoa pyörää. Vaikka myyjä kuinka suosittelisi ja myisi viimeisen varastoon jääneen halvalla. Jos et itse osaa valita/mitata, ota mukaan kaveri, joka osaa.
^Näin olen antanut itseni ymmärtää. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että levarit on se, mistä joudun tinkimään. Nostavat paljon hintaa, edullisemmissa malleissa paljon myös painoa ja noita ei suuressa osassa ole tarjolla. Lisäksi olen nyt myynyt itselleni tuon ajatuksen hiilarirungosta.
On. Ja kevyenä ei mikään ilmainen.

edit. Jos on kaksi noin suunnilleen saman veroista kokoonpanoa, ota se, jossa on paremmat (kevyemmät) kiekot. Pyörivää massaa kannattaa vähentää.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.