Spectator kirjoitti:Osaatteko kommentoida kveekarin puolella esittämääni kysymystä eli olisiko tässä sekalaiseen ajoon sopivaa fillaria tuolta 1500-2000€ luokasta?
http://www.sellonpyora.fi/tuoteryhma/4
Onko noissa yleensä jotkin polkimet vakiona? Ilmeisesti lukkopedaalit ja ajokengät on kuitenkin ennen pitkää syytä olla. Mitkä seikat puoltaa levyjarruja? Tuossa CruX Elitessähän niitä esim. ei ole.
Näääh spessut on vähän hengettömiä, merkki on vähän kuin pyörämaailman Hugo Boss. Kamassa ei ole mitään vikaa, mutta merkkilisää tuotteissa on.
Tässäkin ketjussa on huudeltu esim Rosea. Pitäis olla oikein hyvä hinta-laatusuhde. Ns. Kivijalkamerkeistä Nishiki on yllättävän laadukas ja tarjoaa rahalle hyvän vastineen. Uusissa pyörissä ei ole teknisiltä ominaisuuksiltaan paljoakaan eroja. Osasarja, pyörän merkki ja rungon materiaali määrittelee setin hinnan. Halvemman merkin pyörässä saatat saada paremmat osat samalla hinnalla kuin "brändipyörässä" (esim. Spessu, Bianchi yms.).
Samoin kuin vaatteissa on tietenkin joskus jollain tavalla perusteltavaa maksaa enemmän merkistä jota erityisesti fiilistelee. Uusien alumiini/hiilikuitupyörien tapauksessa tällaista fiilistelyä ei kuitenkaan ihan hirveästi kannatta mun mielestä harrastaa, sillä suurin osa rungoista on samaa kiinabulkkia.
Maantie ja cc pyörissä tulee harvemmin polkimet mukana. Poljinten mukana tulee kuitenkin siihen sopivat klossit, joita sitten entisten kuluessa ostetaan lisää. Kenkien ja polkimien hankintaan budjetoisin noin 200e. Suurin osa tästä rahasta kannattanee sijoittaa kenkiin. "Käytännölliset" ja saatanan klohmot kengät kannattaa unohtaa ja sijoittaa saman tien hieman kisaisampiin kenkiin. Suosittelen lukkopolkimien ja pyöräilykenkien hankkimista välittömästi. Itsellä ensimmäinen kokeilu toi aikamoisen valaistumisen "Miksi en hommannut näitä vuosia sitten?". Lukoilla oppii kyllä ajamaan todella nopeasti. Itse ajan lukkiksilla ihan kaupungissakin, vaikka moni tällaista käyttöä turhaan vierastaa.
Lukkopoljintyyppejä on periaatteessa kaksi: maantie ja maasto. Maantiepolkimet toimii parhaiten nimensä mukaisesti maantieajossa jolloin polkimia ei joudu usein irrottamaan tai kiinnittämään (lukitus vain toisella puolella). Sekalaisemmassa ajossa maastopolkimet toimivat paremmin: kiinnitys hieman helpompi ja kaksipuolinen. Lisäksi maastokengillä pystyy jotenkuten kävelemään (klossi hieman ulkopohjan rakenteen suojassa). Kevyet polkimet on kalliimpia kuin halvemmat, mutta toimivuudessa on varsin vähän eroa. Kengissä hinta korreloi painon, jäykkyyden ja säätöjen kanssa: eli mitä parempi kenkä, sitä kevyempi, jäykempi ja paremmin säädettävä.
Levarit on tehokkaammat kuin perinteiset vannejarrut, mutta eipä niissä muuten taida hirveitä etuja olla. Jossain vaiheessa niistä tuli jonkin sortin hieno edistysaskel jarruteknologiassa, jolloin niitä piti alkaa tunkemaan jokaiseen tusinapyörään. Vannejarrujen teho on kuitenkin aivan riittävä. Eikä ne pyöräilyonnettomuudet mun käsityksen mukaan jarrutustehosta ole kiinni, vaan enemminkin kummankin osapuolen tarkkaavaisuudesta ja liikennesääntöjen nuodattamatta jättämisestä johtuvia.