joona kirjoitti:Isot kiitokset kaikille jotka on jo ehtinyt neuvoa fillariasioissa, lomat pääsin aloittamaan pari viikkoa myöhemmin ja vaikka paljoa ei ole tapahtunut, niin tässä on samalla ehtinyt vähän jo seurata yksivaihdetta ja pakko todeta, että edullisemman pään valmisfiksit ei ehkä kuitenkaan säväytä tarpeeksi tyylillisesti.

Eli jotain vanhaa hyväkuntoista ratarunkoa (tai siltä näyttävää uustuotantoa) ja siihen sopivat kiekot ym., droppi- tai bullhorntanko mielessä. Potentiaalisesti mennään perse edellä puuhun ja lujaa, mutta.. tyyli ennen tarkoitusta.

Olen oktopus 10 cm lyhyempi, tässä on ~ mun mitat ja mitä se laskuri mulle suositteli. Sattuuko sun pyörä olemaan about sellainen, mitä kannattaisi mun mitoilla testata vai onko liian iso? Oon joka tapauksessa kiitollinen, että tarjosit mahdollisuutta
Kuva

Kuva


Mä luulen että tuo mun fillari on vähän liian pitkä, mutta voi sitä toki silti tyypata.

Sun suunnitelmatkin kuulostaa hyvältä, joskin kaupunkiajoon kannattaa harkita myös riseriä. Se voi ajoasennoltaan olla miellyttävämpi. Droppitangon edut korostuu mun mielestä paremmin lenkkiä ajaessa, kun asennon vaihdosta on hyötyä ja muutenkin on merkitystä jollakin ilmanvastuksella jne... vaikka itse kyllä vaihdoinkin just droppiin taas ainakin hetkeksi.
oktopus kirjoitti:Sun suunnitelmatkin kuulostaa hyvältä, joskin kaupunkiajoon kannattaa harkita myös riseriä. Se voi ajoasennoltaan olla miellyttävämpi. Droppitangon edut korostuu mun mielestä paremmin lenkkiä ajaessa, kun asennon vaihdosta on hyötyä ja muutenkin on merkitystä jollakin ilmanvastuksella jne... vaikka itse kyllä vaihdoinkin just droppiin taas ainakin hetkeksi.


Riserille peukkua, ite vaihdoin just dropin riserin pitkän tauon jälkeen. Riserin etu on juurinkin kaupunkiajossa jolloin ajoasennosta saa hieman pystymmän ja ajotuntumasta tulee hieman herkempi. Droppi on kyllä jees jos haluaa ajaa pidempiä matkoja. Ratadropeista kannattaa pysyä kaukana jos ei aio oikeasti ajaa velolla. Nimimerkillä omistin Nitton ratadropin, mutta myin kuukauden jälkeen sillä tajusin, että sillä on helvetin epämukava ajaa.
^nätti.

Itseltä paloi tänään käämit ton vitun pökotin kanssa. Tai siis ei pyörän, vaan kumien. Olenko vaan niin MASSIIVINEN (miltei 77kiloa!) et Continentalin 25 4seasonit ei kestä sen takii, vai enkö vaan osaa? Noi paskarenkaat on kosahtanut mökkitiellä (oikeasti aikamoista soraa), isoäidin pihalla (ihan perussepeliä) ja tänään viimetteiksi ilmalan ja huopalahden välissä kun vähän ajoin reunakivetyksestä yli huomaamattain. Jotenki tuntuu et pakko itsessäkin olla jotain vikaa kun noi renkaat on paskonut tasaista tahtii jatkuvasti.

Kai nyt tarttee 28 Schwalben Marathon Plussia kokeilla. Sen jälkeen sit jotku MTB-renkaat.
Osaatteko kommentoida kveekarin puolella esittämääni kysymystä eli olisiko tässä sekalaiseen ajoon sopivaa fillaria tuolta 1500-2000€ luokasta?

http://www.sellonpyora.fi/tuoteryhma/4

Onko noissa yleensä jotkin polkimet vakiona? Ilmeisesti lukkopedaalit ja ajokengät on kuitenkin ennen pitkää syytä olla. Mitkä seikat puoltaa levyjarruja? Tuossa CruX Elitessähän niitä esim. ei ole.
^ Valitettavasti en oikein osaa vastailla noihin kysymyksiin, muuten kuin että levyjarrut ovat mitä ilmeisimmin ihan saatanan tehokkaat. Itse olen ainakin päätynyt keulan yli naamalleni joka kerta kun on ollut levyjarrullinen pyörä alla lainakäytössä. Lukkopolkimista ja kengistä on erittäin paljon hyötyä, mutta ne eivät ole pakolliset. Pyöräliikkeestä varmaan irtoaa paremmin opastusta. Suosittelen piipahtamaan Pelagossa ja Lauttasaaren pyörähuollossa.

bowtiepasta kirjoitti:^nätti.


Samaa mieltä, tosi kiva Merckx.

bowtiepasta kirjoitti:Itseltä paloi tänään käämit ton vitun pökotin kanssa. Tai siis ei pyörän, vaan kumien. Olenko vaan niin MASSIIVINEN (miltei 77kiloa!) et Continentalin 25 4seasonit ei kestä sen takii, vai enkö vaan osaa? Noi paskarenkaat on kosahtanut mökkitiellä (oikeasti aikamoista soraa), isoäidin pihalla (ihan perussepeliä) ja tänään viimetteiksi ilmalan ja huopalahden välissä kun vähän ajoin reunakivetyksestä yli huomaamattain. Jotenki tuntuu et pakko itsessäkin olla jotain vikaa kun noi renkaat on paskonut tasaista tahtii jatkuvasti.

Kai nyt tarttee 28 Schwalben Marathon Plussia kokeilla. Sen jälkeen sit jotku MTB-renkaat.


Mun valistumattomat arvaukset:
1) liian vähän painetta renkaissa
2) vannenauha kulunut ja pinnojen nippelit rei'ittävät sisukumit
3) pistosuojaamattomat kumit (paitsi että eiks 4seasonit ole?)

Meneekö kumit puhki, tuleeko snakebiteja vai yksittäisiä reikiä, vai onks venttiileissä vikaa?

Itellä on ollu ajossa ongelmitta Vittorian Rubino Prot ja nyt viimeisimpänä Continentalin Gatorskinit, eikä ongelmia kumien kanssa ole vähään aikaan ollut lainkaan. Muita ongelmia sitten riittääkin: paska Michen ohjainlaakeri on löysä kuin mikä (tilasinkin jo Campagnoloa tilalle) ja laakerit pitäisi uusia myös polkimista.
oktopus kirjoitti:Mun valistumattomat arvaukset:
1) liian vähän painetta renkaissa
2) vannenauha kulunut ja pinnojen nippelit rei'ittävät sisukumit
3) pistosuojaamattomat kumit (paitsi että eiks 4seasonit ole?)


1 lienee voittaja ainakin tän kerran suhteen, selkeesti liian pienillä paineilla tuli aamusta lähdettyä liikenteeseen.

Mut noita kaikkia aiempia puhkeamisia ei kyl selitä oikein mikään, paitsi kai erittäin paska tsägä. Noi mökkitien kusahtelut ihan ookoo, se nyt on aikamoista maastoa, mut muut hajoilut olleet kyl mysteerejä.

No, Schwalbet kehiin seuraavaks. Cyclocross-renkaita harkitsin kans, mut ehkä noilla ny mennään kummiskin.
bowtiepasta kirjoitti:1 lienee voittaja ainakin tän kerran suhteen, selkeesti liian pienillä paineilla tuli aamusta lähdettyä liikenteeseen.

Mut noita kaikkia aiempia puhkeamisia ei kyl selitä oikein mikään, paitsi kai erittäin paska tsägä. Noi mökkitien kusahtelut ihan ookoo, se nyt on aikamoista maastoa, mut muut hajoilut olleet kyl mysteerejä.


Varalta kysyn vielä: millainen pumppu? Mulla oli käsipumppuaikoina samanlaista ongelmaa, mutta kunnollisen pumpun myötä poistui.
Mulla ei oo ollu ajokuntoista fillaria kahteen vuosikymmeneen. Nyt on!
Ostin lähes mintin Tunturin tsupparinkonkelin kauppapyöräksi. Siinä on jopa peräkärry, joka tosin menee varastoon odottelemaan sivilisaation romahtamista.
Enää pitäisi vaan saada se jotenkin kuskattua Tampereelta himaan...
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.