Työtuntien määrän kasvattamisesta: työskentelen itse sellaisella alalla, jossa ylitöistä ei makseta. Eli tilipussiani ei yksikään työajan yli mennyt sekunti kerrytä millään lailla. Ennen kuin joku tulee viisastelemaan ettei trvitse tyhmä olla, et cetera, totean etten ole alallani vielä törmännyt työnanatajaan joka maksaisi ylityölisää. 21 v alallani ollut kollega jakoi kesälomansa allla vilpittömän hämmästyksensä saamastaan kesälomarahasta. Toisaalta, voin pitää ylityötuntini vapaina (tänä syksynä 9 päivän espanjan lomalla), eikä kukaan juuri kyttää menemisiäni ja tulemisiani kunhan hommat hoituvat ja deadlinet pitävät.

Yrittäjyyttäkin on tullut kokeiltua, ja erityisen tutuksi tuli mikä laulaen tulee, se viheltäen menee -periaate. Hyvinä vuosina rahaa tuli, ja menotkin olivat sen mukaiset. Huonoina vuosina turpaan tuli niin että sattui. Säästöön ei jäänyt latin latia, kokemuksia tuli ihan riittävästi, niin hyviä kuin huonoja. Olen varsin tyytyväinen nykyiseen asemaani työntekijänä. Kaikkea ei tarvitse puskea 24/7.
Täällä usein hämmästelen, et miten jengillä on varaa kaikkeen mahdolliseen, kuten ulkona syöminen, matkat, kellot, vaatteet, sisustus ja elektroniikka. Joko jengillä on vitusti velkaa tai sit huikeat liksat. Tuntuu, että brutto pitäisi olla vähinyään 10k€, jotta saisi sellaisen elämäntyylin, johon kuuluu omistusasunto keskustasta sisustettuna designilla, muutama kunnon kello ja jatkuvasti uusia kledjuja sekä säännöllistä matkustamista. Tämän kaiken lisäksi olisi hyvä olla arvopapereita ja muutaman kuukausipalkan verran massia sivussa varsinaisten säästöjen lisäksi.

Joo, kateellinen köyhä täällä päivittelee.
Ei kannata vertailla muihin, koska aina löytyy niitä, joilla on enemmän. En jaksa ite paljoa säästää tulevaisuutta varten, ei täältä kuitenkaan mitään mukanaan saa.
Ei saa ei. Mä en edes pystyis säästämään vaikka yrittäisin.

Mut mitäs sitten. Ja mä asun Turussa, jossa elinkustannukset on huomattavasti pääkaupunkiseutua pienemmät. Jonkun rintamamiestalon 2 km etäisyydellä keskustasta saa ostetuksi suurin piirtein samalla hinnalla kuin kaksion puutalon yläkerrassa Puu-Vallilassa. Remonttikulut toki päälle. Mut silti. Mulla menee fillarilla omalta kotiportilta kauppatorilla 5-10 min. vauhdista riippuen. Ei hirveesti haittaa. Duuniin Logomoon 4 minsaa, n tuplat kun kävelee.
joona kirjoitti:Ei kannata vertailla muihin, koska aina löytyy niitä, joilla on enemmän. En jaksa ite paljoa säästää tulevaisuutta varten, ei täältä kuitenkaan mitään mukanaan saa.


Säästäminen lähinnä yllättäviä elämäntilanteita varten. Ikinä ei tiedä, onko duunia tai tuleeko jokin yllättävä iso meno
Propsit niille jotka säästää. Itsellä ei sellaisesta huolta.

Tosin ei ole omassa arjessa merkittävästi näkynyt vaikka on tullut palkka niin tuplattua kuin puolitettuakin. Kummassakaan tapauksessa ei ole merkittäviä eroja arjessa huomannut... Ehkä vähän hitaammin tullut remontoitua kämppää ja ostettua reunoskenkiä, kun on tulot dropanneet - kumpikaan asia ei ole arjen onnellisuuteen merkittävästi vaikuttanut. Mutta säästöön ei ole koskaan jäänyt. :D
Pasteur kirjoitti:Propsit niille jotka säästää. Itsellä ei sellaisesta huolta.

Tosin ei ole omassa arjessa merkittävästi näkynyt vaikka on tullut palkka niin tuplattua kuin puolitettuakin. Kummassakaan tapauksessa ei ole merkittäviä eroja arjessa huomannut... Ehkä vähän hitaammin tullut remontoitua kämppää ja ostettua reunoskenkiä, kun on tulot dropanneet - kumpikaan asia ei ole arjen onnellisuuteen merkittävästi vaikuttanut. Mutta säästöön ei ole koskaan jäänyt. :D



Etkö noudata ohjetta, että aina pitäisi olla muutaman kuukauden liksa sivussa?
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.