Täällä on ollut alusta tähän päivään varsin asiallinen moderointilinja. Minunkin perseilyä on siedetty.

Kiitokset siitä asianosaisille.
Tilannehan on se, että emme ole Farmerin kanssa edes livenä tavanneet. Kerran olemme ehkä messuilla vilaukselta nähneet, mutta siinä kaikki. Ehdotankin, että menisimme vaikka lounaalle Helsingissä lähiaikoina, niin voisimme puhdistaa ilmaa puolin ja toisin.

Miten on?
Ja treffikutsut & muut soidinmenot mieluiten yksityisviesteillä sitten tästä eteenpäin...
Farmer John kirjoitti:Mulle on ok että ne ketkä oikeasti tuottavat foorumille järkevää sisältöä (esim. Sauma) ja heidän porukkansa kirjoitelkoon mitä vaan...

Käsitykseni mukaan mainitun vaateliikkeen isännät eivät ole koskaan osallistuneet nettikirjoitteluun millään rättifoorumilla. Voin toki olla väärässäkin?

Tietty, jos "fanipojat" luetaan heidän porukakseen, niin sitten tietysti. Mutta sehän vain johtuu hienoista yrittäjistä ja mahtavasta meiningistä, että uskollisia asiakkaita syntyy.

Näin fanipoikana vain halusin tarttua kyseiseen lauseeseen, sillä olen kokenut nimenomaan Sauman aina äärimmäisen asiallista linjaa vetävänä firmana, joka on saanut huikeasti word of mouth ja verkkonäkyvyyttä koskaan sitä itse väkisin promoamatta tai pyytämättä.
Pahoittelen huonoa muotoilua viestissäni. En puhunut Sauman foorumikirjoittelusta tai -kirjoittelemattomuudesta vaan siitä kun Sauma on tehnyt näkyvää ja hienoa yhteistyötä tyylit.fi:n kanssa lookbookkien ja miitti-päivien suhteen. En siis tarkoittanut missään tapauksessa kirjoittaa negatiivisesti heitä kohtaan.
^ Tämä ihan yleisesti, sillä vaikka itseäni ei markkinointi häiritse, arvostan korkealle Sauman äijien asennetta olla koskaan puskematta omia juttujaan esille. Tällöin fanitus syntyy ihan puhtaasti niistä fiiliksistä, mitä isäntien kanssa asiointi ja heidän kanssaan jutteleminen synnyttää.

Tuollaista meininkiä itsekin haluaisin osata omille brändeille luoda. Niiden synnyttämisen tulee lähteä asioiden tekemisestä, koska se on siistiä. Ja yhteistyökumppanien löytämisestä, joiden kanssa on hauskaa. Oman tuotemerkin esiintuominen pitäisi olla toissijaista ja olla sitten jopa pienen tutkimisen takana, kun meininkien seuraamisesta innostuu.

Olen muutamankin TV kasvon kanssa ollut tässä jutuissa ja kaikille sanonut, että en halua lähteä duunaamaan mitään mainosta tuotesijoittelulla. Mutta jos haluavat olla mukana tietyissä sisältöjutuissa, koska se vaikuttaa siistiltä, niin grillikauppa kiittää ja kuittaa.
Läpinäkyvyyslogiikalla pitäisi myös varmaan jatkossa kaikkien ilmoittaa myös se, jos ovat saaneet jotain tuotteita reilulla alennuksella tai veloituksetta blogi- ja fooruminäkyvyyttä vastaan. Oman firmani osalta tällaiset sidonnaisuudet saa ja on hyväkin aina mainita.

Toiminnan läpinäkyvyys on aina hyvä asia. Minä ainakaan kuvittele Atten ja kumppanien maksavan Pittissä käyttävistä kamoistaan täyttä hintaa niitä myyville firmoille. Se, antaako alennusta vai maksaako suoraan palkkaa tehdystä työstä on lähinnä veropoliittinen juttu, osa jutuista on kannattavampia ja kevyempiä byrokraattisesti järkätä kuin toiset.

Tässä on lähinnä varmaan harmina se, että osalle tulee epätietoisuutta siitä, mitkä blogit ja toimijat ovat liiketoimintaa ja mitkä puhtaasti tyylin arvostuksen päälle syntyneitä. Tietääkseni näitä vilpittömän tyylin arvostuksen päälle rakennettuja sivustojakin voisi ostaa kuusinumeroisilla summilla, joten kaikelle löytyy kyllä hinta.

Koska meistä itse kunkin pitää tulla toimeen, en oleta yhtään kenekään tekevän mitään ammattitaitoista sisältöä ilman, että siinä on vähintään takaportin kautta mahdollisuutta tienata joko tuotteita tai sitten suoraa tuloa tai sitten luoda itselleen verkostoja joko omien intohimojen tai urakehityksen edistämiseen.

Minulta on jo kauan sitten poistunut kuvitelma siitä, että kukaan tekisi hartiavoimin töitä jonkin asian eteen ja vielä käyttäisi paljon omaa aikaa ja rahaa sitä varten, että muilla olisi kivaa ja itse ei hyötyisi siitä millään tavalla, Yltiöaltruistinen käytös on itsetuhoista käytöstä.

Minusta Atte, Ville, Matti, Markus, Juho ja muut bloggaajat ja tyylikirjoittajat ovat parasta mitä Suomen pukeutumisessa on toisen maailmansodan jälkeen tapahtunut. Ja toivon, että jokainen heistä nettoaa kunnon fyrkat toiminnallaan. Ansaitsisivat ainakin.
Hauska huomata miten näillä foorumeilla joskus nousee tunteet pintaan, eikä tekstin kautta välity se sama itseironia yms. mikä f2f keskusteluissa toimisi. Toivottavasti kukaan ei pahoittanut mieltäni myynti-ilmoituksestani, joka sittemmin poistettiin.
Lue lisää alueelta Kehitys ja yleinen tai katso uusimmat viestit.