Helsingissä neliöt on kalliita ja ainakin meidän taloudessa mun ja vaimokkeen vaatteiden säilyttäminen siististi on ikuinen ongelma. Nykyinen menetelmä on säilöä talvivaatteet jonnekin kesäkaudeksi ja vice versa. Lisäksi kesäkaudella prätkävarusteet vie oman tilansa. Asutaan yli 100 vuotta vanhassa talossa ja käytössä on lämmin kellarivarasto ja kylmä ullakkovarasto. Niinkuin tämänikäiseltä varastotilalta voi odottaa, kosteus yms vaanii vaatteita.

Ollaan taas siirtämässä talvikamppeita säilytykseen, mutta houkuttaisi kovasti viedä kamat varastoon. Osaa kamoista oon jo säilyttänyt kannellisissa laatikoissa, mutta mitään kallista en oo uskaltanut päästää varasto-oloihin.

Eli nyt kaivataan varastosäilytysvinkkejä: Onko vakuumipussit huuhaata? Toimiiko pukupusseihin/säilytyslaatikoihin laitettavat kosteudenpoistajat mitenkään? Miten nahkavaatteiden säilytys varastossa?
No yksi hyvä puoli asua landella... 25m2 lämmintä tilaa ja 25m2 kylmää tilaa vaatteille. Takkeja lähinnä tulee pidettyä kylmällä vintillä. En ole uhrannut ajatusta asiaan sen kummemmin. Talvitakit on kesän vintillä ja vice versa - suoraan henkareissa pitkillä rekeillä. Ei ole ollut murheita...
Johannes kirjoitti:Omat talvitakkini olen säilyttänyt motonetin vakuumipusseissa ullakkovarastossa. Hajut ja kosteus yms. eivät ole tarttuneet.

Jep, tämä lähestymistapa on mullakin mielessä. Ainoastaan se mietityttää, että miten luonnonkuidut joiden kuuluisi saada hengittää (esim villa) pärjää tuollaisessa vakuumipakkauksessa?
Jep, tämä lähestymistapa on mullakin mielessä. Ainoastaan se mietityttää, että miten luonnonkuidut joiden kuuluisi saada hengittää (esim villa) pärjää tuollaisessa vakuumipakkauksessa?


Kolmen kesäsäilytyskauden jälkeen en oo kohdannut minkäänlaisia ongelmia. Mitä nyt takkeihin muodostunut pieniä ryppyjä, mutta nekin oienneet höyrytyksen tai ajan myötä. Kannattaa tuulettaa ja puhdistaa (harjata) tuotteet huolella ennen säilytystä.
Nostoa tälle ketjulle jos olisi muillekin tarvetta.

Millä tavalla säilytätte käytössä olevia vaatteitanne? Kuvia, löytyykö mitään speciaalia ideaa säilytykseen.

Itsellä nyt kauluspaidat (OCBD) ja neuleet suurimmaksi osaksi henkareissa, joku 40 Ikean puuhenkaria on tullut ostettua ja siinähän ne roikkuvat. Helpottaa käyttöä reilusti verrattuna vanhaan malliin kun neuleet/collarit viikkasin päällekin. Aina kamat rypyssä ja alimmaiset jää käyttämällä.

T-paita osastolle varmaan tullaan tekemään sama, kaikki vanhat lumput roskiin ja muutamia uusia heavy weight T-paitoja henkarisäilytykseen. Ei tule muuten käytettyä t-paitoja asian mukaisella tavalla kun pinottuna kamat ovat rypyssä tai ei löydä niitä.
Juu villaneuleita ei kannata/saa säilyttää henkareissa.

Jos vaan tilaa on, niin farkkuja kannattaa säilyttää roikkuen vyölenkeistä. Saavat vähän ilmaa kaapissakin eivätkä kaipaa pesua niin usein. Olen huomannut itse tästä olevan selvää hyötyä.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.