Oktopus: Kaipa tuo nopeus liittyy siihen, että kevyempiä painoja voi liikuttaa nopeammin kuin raskaita. Silloin jos sarjapainot ovat alemmat, on sama nostovauhti siis vähemmän kuin maksimivauhti.

Ilmeisesti liikkeiden nopeuden säätelyyn on jo aivorunkotasolle rakennettu jonkinlainen varojärjestelmä, ettei niveliin kohdistu liikaa kuormitusta äkkinäisten liikkeiden seurauksena. Tätä "refleksiä" yritetään usein kumota niiden paksujen kumilankojen kanssa. Broscience!

Bowtiepasta: Onhan se näin kyllä. Menee helposti crossfit-pumppaamiseksi jos hirveitä toistomääriä tekee.
J-Suo kirjoitti:Tätä "refleksiä" yritetään usein kumota niiden paksujen kumilankojen kanssa. Broscience!


Luettuani tämän, jouduin lukemaan bro-sarjiksia.
Viimeksi muokannut oktopus, 25 Helmi 2013, 01:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo pitkien sarjojen hinkkaaminen tekniikan opettelussa on kyllä perse edellä puuhun kipuamista. Aloittelijoilla peruskaava jossain kympin sarjassa on se, että kolme ekaa toistoa tulee ihan ok tekniilla, pari seuraavaa alkaa olla jo rumia ja loput viisi onkin suoraan salikomediavideoista. Se ei oikein palvele mitään, jos sarjasta yli puolet toistoista tulee väärällä tekniikalla. Tehkää mielummin kymmenen kolmosta niin, että jokainen nosto on hyvällä tekniikalla, kuin kolme kymppiä, josta hyvällä tekniikalla tulee max. kolmasosa. 30>10, valitettavasti. Sitten kun liikkeet osaa, voi niitä lihaksiakin alkaa ajamaan loppuun. Jonkun verran vastustakin on hyvä olla, kun tekniikkaa opetellaan. Esim. tempauksessa jollain harjanvarrella tai tyhjällä tangolla sen tangon saa nykäistyä pään päälle ihan mitä tahansa liikerataa, mutta kun siinä alkaa olla enemmän vastusta, niin huomaa ihan itse, että mitä liikerataa se tanko olisi hyvä nostaa.

E: Ja ei kannata jumittua mihinkään toistomäärään, vaan vaihdella niitä jatkuvasti. Progressio on avain kehitykseen. Toistoja, sarjamääriä ja painoja ylös, palautusaikoja lyhyemmäksi, jne. jne.
Parry kirjoitti:Tuo pitkien sarjojen hinkkaaminen tekniikan opettelussa on kyllä perse edellä puuhun kipuamista. Aloittelijoilla peruskaava jossain kympin sarjassa on se, että kolme ekaa toistoa tulee ihan ok tekniilla, pari seuraavaa alkaa olla jo rumia ja loput viisi onkin suoraan salikomediavideoista.


Oon samaa mieltä, mutta samaan hengenvetoon väitän onnistuneeni välttämään tuon. Olen pyrkinyt keskittymään nimenomaan sen tekniikan hiomiseen, mutta ehkä se sitten olisi iisimpää just jollain lyhyemmillä sarjoilla.

Oli miten oli, nyt lienee ihan sopiva aika vaihtaa vähän eri tyyppisiin sarjoihin.
Parryllä on pointtia tuossa, että aloittelijoilla pitkissä sarjoissa tekniikka pettää alkuvaiheilla, jolloin lyhyiden sarjojen tekeminen on teknisesti perusteltua. Teknisesti vaativia liikkeitä ei kyllä kannata mitään kymppejä tehdäkään ennen kuin on tekniikka kunnossa. Esim. juuri maastavedossa helposti rikkoo selkänsä jos tekee pitkiä sarjoja paskasti. Itse pidän joitain liikkeitä esim. painonnostoliikkeet ja mave, liikkeinä joita ei yksinkertaisesti ole mielekästä tehdä pitkiä sarjoja, koska näiden liikkeiden tarkoitus on kehittää voimaa, eikä massaa.

Toisaalta mikäli harjoittelija haluaa voimaa, on pitkillä sarjoilla 6-10 kehitettävä ensin kokonaisvaltaisesti lihasmassaa, jota sitten lyhyillä sarjoilla 1-5 hermotetaan ja voimaa kehitetään. Tämän näkisin itse olevan järkevä ja monelle nopeampi tapa saada voimaa, eli ensin oltava hieman pihviä mitä työstää isoihin raskaisiin nostoihin. On tietysti olemassa joitain luonnonoikkuja, joille voima vaan tarttuu vaikka lähes kyniksen kokoinen olisikin.
LA// kirjoitti:
Pepe kirjoitti:Miten olkapäitä/hartioita kasvatetaan ja saadaan lisää leveyttä? Eriyisesti uroksen vinkit kiinnostavat.


1. Rinnalleveto


Näin vanhaan palatakseni. Olen pari kertaa varsinaisen treenin päätteeksi harjoitellut rinnallevetoa ns. raakana eli ei varsinaista allemenoa. Onko rive liikkeenä turvallinen käydä repimässä yksin videoiden ja netistä luetun perusteella vai pitäisikö tässä olla joku näyttämässä ja katsomassa, että menee oikein?
Riippuu siitä, teetkö sen oikein vai et ;)

Olen huomannut, että joillakin on kyky ja koordinaatio matkia ja oppia liikkeitä katsomalla muita ihmisiä, ja joillain ei. Toiset oppii katsomalla vierestä (tai videolta), toiset ainoastaan kädestä pitäen. En tiedä kumpaan kastiin kuulut, mutta jos kyykky ja mave sujuu turvallisesti ja teknisesti oikein, en pidä riveä sen vaarallisempana, eli anna mennä vaan.

Itseopettelussa on kuitenkin se mahdollisuus, että opit väärille tavoille, joita voi olla vaikea korjata myöhemmin. Rive on lisäksi teknisesti monimuotoisempi ja aikakriittisempi kuin moni muu liike, eli jos joku kattoo vierestä niin pienilläkin neuvoilla saadaan isoja edistyksiä.

Ei siis terveydellistä riskiä sen enempää kuin muissakaan liikkeissä, mutta hommaa silti joku kokeneempi katsomaan asap.
Mave sujuu varsin kyseenalaisesti, mutta jatkuvasti tarkoitus olisi saada liikkuvuutta parannettua.

Olen tosiaan parina kertana harjoitellut liiketta pari kertaa sellaisilla painoilla, joilla ei ole helppoa satuttaa itseään. Täytyy kuitenkin kysyä joltain kokeneemmalta neuvoa, jotta saa homman liikkeelle kunnolla ja painoa voisi ruveta myös lisäämään. Periaatteessa rive kuuluisi nykyiseen ohjelmaan, mutta olen korvannut sen vielä toistaiseksi soudulla.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.