Eli onko foorumilla lukutoukkia?

Itsellä lukeminen on varsin kausiluonteista: joskus menee se 10 kirjaa kuukaudessa, toisinaan sitten 1 vuodessa.

Tyylilajirajoituksia on hieman: yleisesti en jaksa lukea mitään ihan kauhean kevyttä hömppää, en myöskään siis elokuva- ja tv-osastolla katsoa, eli lukukokemukset on yleensä edes hieman vakavemman henkisiä: dekkareita, trillereitä sekä myös elämäkertoja - viimeisimmät kaksi kirjaa jotka on luettu päätökseen asti ovat itse asiassa Jobsin ja Pekka Herlinin elämäkerrat.

Tällä hetkellä on työn alla Robert Littell'n The Company - mahtava kirja tähän mennessä, sattuu vain olemaan paksu kuin tiiliskivi.

Mutta, niin - mitä täällä luetaan, onko kirjavinkkejä? Itse voisin heittää heti kärkeen kysymyksen: löytyykö ns. stockholm noir-henkistä menoa? Eli Jens Lapiduksen trilogian tyylisiä teoksia hakusessa: http://www.goodreads.com/series/55499-t ... ir-trilogy

Sivuhuomiona: Lapidus on (asianajaja ja) valittu Ruotsin parhaiten pukeutuvaksi mieheksi.
Arisalmi kirjoitti:
Mutta, niin - mitä täällä luetaan, onko kirjavinkkejä? Itse voisin heittää heti kärkeen kysymyksen: löytyykö ns. stockholm noir-henkistä menoa? Eli Jens Lapiduksen trilogian tyylisiä teoksia hakusessa: http://www.goodreads.com/series/55499-t ... ir-trilogy


Suosittelukriteerit on niin väljät, että on vähän vaikea aloittaa. Skandidekkareista ei nyt äkkiseltään tule mieleen ihan Lapiduksen kaltaista, mutta noir-dekkareista tietenkin klassikot Dashiell Hammet, James Ellroy, Raymond Chandler tai Dennis Lehane tulevat mieleen. Jos ei karsasta pientä scifihenkeä niin sitten vielä Charlie Huston tai Richard Morgan voisi toimia.

Vakoilupuolelta myös perusklassikot Le Carre (etenkin Smiley-kirjat ja tietenkin Mies kylmästä), Greene, Deighton... Tuoreemmista vakoilujännäreistä Charles Cumming kirjoittaa hyvin, samoin Jason Matthews, mutta näitä ei ole suomennettu.

Noiden perusteella voisi kuvitella, että esim. Cormac McCarthy voisi kiinnostaa. Ja sitten kun True Detectivea on katsottu, on pakko lukea Robert W. Chambersia, Thomas Ligottia ja tietenkin Lovecraftia.

Itse luen aika laidasta laitaan. Tutkinto tuli aikoinaan englanninkielisestä kirjallisuudesta niin pääpaino on sitten siellä suunnilla.
En lue dekkareita, mutta viimeisin lukemani kirja on Robert Harris: Kolmannen valtakunnan salaisuus, joka on itseasiassa dekkari. Ihan hyvä kirja, jos aihepiiri kiinnostaa yhtään.
Herätelläänpäs tätä ketjua vähän henkiin.

Kevyemmältä puolelta minulla on menossa vähän kauhua:

Kuva

Elokuva on vielä näkemättä. Paikoitellen kirjan dialogi on huomattavasti rennompaa kuin odotin.

Kirjaston kappale tästä kirjasta saapui juuri, pitää perehtyä ajan kanssa.

Kuva
Muutama kirja, jotka tekee mieli lukea yhä uudelleen ja uudelleen:

Pirsigin Zen ja moottoripyörän korjaus + Lila

Orwellin Eläinten vallankumous + 1984

Sinuhe Egyptiläinen (tulee luettua kertaalleen joka kesä)

Wilberin kaiken lyhyt historia onkin sitten jo vähän kovempaa kamaa mutta toimii.
Ready Player One on myös aika jenkkipainotteinen eli sikäläinen nörttikäsitehän on varsin suppeampi kuin Suomessa ja menee aika nex levelille, joten viittaukset menee helposti vähän yli, mutta onhan tuo ihan kirjanakin hyvä.

Kirjoissa on vähän sama kuin musiikissa tai elokuvissa, että kuluu melkoisesti, mutta nykyään kun ei enää tiedä sitä absoluuttista totuutta kuten joskus parikymppisenä, niin keskusteluihin pitäisi saada joku kiinnostava kulma. Suosituksissa taas pitäisi olla joku kapeampi ehto kuin, että "suositelkaas jotain kivaa".
Tällä hetkellä auki:
- Stephen Fry: Moab Is My Washpot (elämäkerran ensimmäinen osa)
- Stephen Fry: More Fool Me (elämäkerran kolmososa)
- Thomas Pynchon: Gravity’s Rainbow (viimein)
- Jared Diamond: Guns Germs And Steel (jo toista vuotta?)

Jonossa:
- Daniel Kahneman: Thinking Fast And Slow

Viimeksi:
- Daniel Suarez: Daemon
- Daniel Suarez: Freedom Inc.

Nuo Suarezit oli aika höttöä näin jälkikäteen ajatellen, mutta olivatpahan kerrankin teknologian suhteen jotenkin suht. mukavasti kartalla. Löytyi haptista palautetta antavaa tank topia, augmented reality -rillejä ja sen sellaista.

Oon tässä viime vuosina muuttunut todella huonoksi lukemaan kirjoja, koska tsekkaan Facebookin ja muut sosiaaliset mediat kolmen minuutin välein. Tai jostakin muusta syystä. En tiedä. Ja kotonakin ois hyvä olla joku rauhallinen lukunurkkaus. Just nyt ei ole.

Lehtiä ja “pitkää journalismia” mulla tulee luettua aika paljon, ja ehkäpä foorumikin ansaitsisi oman Long reads -ketjunsa.
Ja toi Havia et al talouskirja kyllä kiinnostelee. Pitänee lainata kirjastosta. Talentumilla sekä kovakantinen että e-kirja ovat saman hintaisia (45 €), ja erityisesti jälkimmäinen tuntuu ryöstöltä. Sama hinta e-kirjasta, mitä hittoa? Adlibriksestä löytyisi halvemmalla, mutta ehkä sitä ois sama ensin vilkaista, mitä kirjassa lukee.
Hyvä meininki!

Hävettää miten vähän viime aikoina on tullu luettua. Pitää taas alkaa aktivoitumaan lukemisen suhteen! Viimeisin kirja minkä oon lukenu taitaa olla Martinin A Dance with the Dragons, siitäkin tulee vuosi täyteen. Harmi että seuraavaa osaa joutuu vielä odottelemaan pari vuotta, onneksi HBO tarjoaa taas keväällä tekohengitystä GOT-kiimaan.

Joululomilla olis tarkotus vihdoin ja viimein saada luettua Tolkienin Silmarillion, joka on vasta viimeiset 10 vuotta kuumotellut kirjahyllyssä. Varmaan toista kymmentä kertaa oon sen eepoksen alottanu mutta ikinä ei oo tullu 100 sivua pidemmälle päästyä. Jos nyt sit tällä kertaa...
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.