VJV kirjoitti:Hihnoista voin suositella Gordy's camera straps.

Ja tää sitten lähti tilaukseen. Vaikka ajatuksissa olikin jokin jykevämpi, niin lopulta tajusin, että tämä on paljon mukavampi esimerkiksi kietoa ranteen ympäri.

Ihan huikea setti (E-M1 + 12-40/2.8 + 17/1.8 + 75/1.8) jo ensimmäisen illan tuntumalla.
Pasteur kirjoitti:
VJV kirjoitti:Hihnoista voin suositella Gordy's camera straps.

Ja tää sitten lähti tilaukseen. Vaikka ajatuksissa olikin jokin jykevämpi, niin lopulta tajusin, että tämä on paljon mukavampi esimerkiksi kietoa ranteen ympäri.

Ihan huikea setti (E-M1 + 12-40/2.8 + 17/1.8 + 75/1.8) jo ensimmäisen illan tuntumalla.


Itsekin tuele usein käytettyä omaani ranteen ympärille kierrettynä. Toimii.
Valovoimaa tosiaan riittävästi (voiko oikeasti koskaan olla?), kun rungossa vielä vakaajakin.

Oli kyllä pohdinnassa hankkia 40-150 halpis zoom, mutta kinovastaavuus kuitenkin tuossa 12-40 on jo 24-80. Ja näitä kuvia pystyy croppaamaan vähän eri tasolla kuin vanhalla kameralla otettuja, joten tolla 75:lla pääsee jo hyvin pitkälle. Enkä mä mitään lintuja bongaa... Eli koitetaan hetki elää näillä tai sit 75 vaihtoon ja zoom tilalle, jos tulee tukala olo.
Pasteur kirjoitti:
VJV kirjoitti:Hihnoista voin suositella Gordy's camera straps.

Ja tää sitten lähti tilaukseen. Vaikka ajatuksissa olikin jokin jykevämpi, niin lopulta tajusin, että tämä on paljon mukavampi esimerkiksi kietoa ranteen ympäri.

Ihan huikea setti (E-M1 + 12-40/2.8 + 17/1.8 + 75/1.8) jo ensimmäisen illan tuntumalla.


Itse olen nyt parisen kuukautta leikkinyt E-M5 + 20/1.7 + 12-50/3.5-6.3 + 40-150/4.0-5.6 -setillä. Aika budjettilinssejä, mutta harrastus on vasta aluillaan. Kuitenkin kinovastaavuudet 24-300 kattava paketti, niin on kätevä testailla mihin oma kiinnostus tuosta suuntautuu ja päivitellä linssivalikoimaa sitten (valovoimaisemmaksi) tarpeen mukaan. Tällä hetkellä kiinnostaisi ehkä jotain vieläkin laajakulmaisempaa (ja toisaalta vieläkin pitempää teleä), mutta koitetaan nyt jonkin aikaa hillitä menoa. Tuo Panasonicin 20mm-pannukakkulinssi on kyllä osoittautunut mainioksi ostokseksi. Oikein monipuolinen ja valovoimainen linssi, eikä ole paljon tekosyitä jäljellä olla kantamatta kameraa mukana, kun noin pieneen tilaan menee.

Kuva
Mulle on kertynyt ihan hyvin tota mft-lasitavaraa (4/3):

The good: 7.5/3.6, 20/1.7, 25/1.4, 45/1.8, 50/2 (4/3 macro), 60/2.8, 12-40/2.8

The average: 14/2.5, 40-150 (kitti), 9-18 (4/3)

Adaptoituja: Hexanon 50/1.7, 55/1.4, 135...

Onneks ei kaikki löydy omasta kaapista tällä hetkellä. Mutta oikeestaan 9-18 ja 40-150 on ainoita josta vois helpolla luopua.

20/1.7 on tosiaan huikea, vielä kun ottaa huomioon hämäämä rimpularakenne ja se, että oli eka mft-obiska 2010..
Pitäisi hommata mielellään alle 300e maksava kamera lähinnä harrastekäyttöön ja urheilukuvaamiseen, onko esim. Canonin EOS M järkkäri ihan turha ostos vai onko syytä tyytyä johonkin pokkariin? Kamera saisi olla mielellään suht helppokäyttöinen, kun käyttäjiäkin on monia.
EOS M ei pysty hyvään seuraavaan tarkennukseen, kuten ei myöskään pokkarit. Kuinka tärkeä ominaisuus "urheilukuvaukseen"?

Mikäli tärkeä, kannattanee katella nikonin entry level -järkkäreitä.

Jos seuraava tarkennus ei ole tärkeä, vaihtoehtojen määrä ja valinnanvaikeus kasvaa hurjasti. Minkälaista polttoväliä olisi tarkoitus käyttää (kinomilleissä)?

Monesti tulee yllätyksenä, että kun tarvitaan suurennosta, valovoimaa ja hyvää tarkennusta, hinta (ja koko) karkaa vielä vuonna 2014 nopeasti budjetin ulkopuolelle.
Nikonin 1-sarjassa on nopea tarkennus ja nopeat suljinajat. Ja jos haluat testailla, niin mulla oiskin just sattumalta J2 tuplakit edullisesti eteenpäin...
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.