Parempaa peliä tuskin koskaan tehdään.

Hävittäjäpeleistä Retaliator.

Suomipelit oli aikanaan ihan järjettömän kovia esim. Wingsit, Molez, Liero ja tietenkin Mine Bombers.

Strategiapeleistä Age of Empires ykkösen trialia hakkasin melkein loputtomiin. Nykyään jos pelaan niin se on Age of Kings: The Conquerors ja netissä. On noita naksuja tullut muitakin joskus tyypattua mut age on vaan age.
GTA:ta odotellaan täälläkin.

Pelit poikkeavat muusta viihteestä/taiteesta siinä mielessä, että paras tavara tulee isoilta taloilta. Yleensä kaikki indiepelit ovat luokkaa "pelaamatta paskaa". Peleissä saattaa olla lähinnä jokin hauska jippo, mutta siinä koko peli olikin. Isojen pelistudioiden tuotoksissa on koko paketti aina paremmin kasassa.
juuei.

varmasti asian suhteen voisit olla jotenkin vielä enemmän väärässä, mutta en nyt ihan heti keksi että miten.
Makuasia, joka riippuu täysin siitä, mitä peleiltä haluaa.

Itse haluan, että pelit näyttävät nätiltä, niissä on hyvin kirjoitettu tarina ja että musiikit toimivat. Esimerkiksi MGS sarja ei edes voisi tulla pieneltä talolta resurssien vuoksi.

Mutta valista toki.
Lauri kirjoitti:FF joku
Parempaa peliä tuskin koskaan tehdään.

Hävittäjäpeleistä Retaliator.

Suomipelit oli aikanaan ihan järjettömän kovia esim. Wingsit, Molez, Liero ja tietenkin Mine Bombers.

Strategiapeleistä Age of Empires ykkösen trialia hakkasin melkein loputtomiin. Nykyään jos pelaan niin se on Age of Kings: The Conquerors ja netissä. On noita naksuja tullut muitakin joskus tyypattua mut age on vaan age.


FF:t pelaamatta paskaa, koska naurettavan kokoiset miekat (heh).

Pelejä joiden tuomaa nautintoa ei varmaan enää pysty ylittämään, koska nostalgia ja muu elämä:

Kuva

Kuva
Pepe kirjoitti:Mutta valista toki.


Juu, mieluusti. Siinä toki olet oikeassa, että riippuu vähän mitä peleiltä hakee. Jos hakee elokuvallista kokemusta, niin toki suurella rahalla sellainen tuotetaan paremmin. Ja jos nätiltä näyttämistä ajattelee fotorealismina, hyvin kirjoitettuna sitä että peli vastaa Hollywoodin blockbustereita ja musikkien toimivuutta lähinnä niiden hanszimmermäisyyden kautta, niin joo, isot lafkat toimittavat paremmin.

Itse en jaksa kauheasti antaa arvoa esim sille, kuinka fotorealistiselta peli näyttää. Samaan tapaan kuin mielestäni esim fotorealismi ei maalaustaiteessa ole mikään taiteen ideaali. Kekseliäs visuaalinen ilme, yleisesti taiteellinen silmä ja persoonallisuus ovat aika paljon tärkeämpiä. Joku MGS5 on helvetin nätin näköinen, mutta ei sillä ole sen enempää arvoa kuin vaikkapa sillä että joku teattereissa pyörivä tusina blockbuster on kuvattu "hyvin". Esim Kentucky Route Zerossa tai Fezissä on koska tahansa "paremmat grafiikat" kuin jossain uusimmassa Gears of Warissa.

Isojen pelitalojen tarinankerronnassa on vielä vähemmän hehkutettavaa. Parhaimmillaan se tuppaa olemaan sitä tasoa, mitä keskivertoa parempi toimintaleffa edustaa. En sano etteikö olisi poikkeuksia, esim Bioshockit ja Spec Ops: The Line ovat onnistuneesti viime aikoina käyttäneet pelien konventioita hyväkseen ja onnistuneet kertomaan tarinoita jotka eivät olisi voineet toimia missään muussa formaatissa. Sen sijaan jotkut perus Call of Dutyt, Battlefieldit, Black Opsit, Unchartedit, Gears of Warit ovat tarinankerronnaltaan useimmiten sitä luokkaa että missään muussa formaatissa niitä ei pystyisi sulattamaan. Pelit ovat onnistuneet vaan asettamaan elokuvallisuuden riman niin uskomattoman alas. Samaan aikaan indiepuolelta vaikkapa Walking Dead-peli on oikeasti todella paljon paremmin kirjoitettu (niin juonen kuin dialoginsa puolesta) kuin alkuperäissarjis tai tv-sarja. Enkä muutenkaan näe että peleissä elokuvallisen kerronnan tavoittelu olisi mitenkään oletusarvoisesti edes hyvä asia. Vituttaa kun asiallisen pelattavuuden sijaan tehdään tusinapaskaa jossa pelaajaa juoksutetaan putkessa välidemosta toiseen. Jos haluaisin katsoa paskaa saippuaoopperaa, katsoisin kauniita ja rohkeita. MGS-sarja sillai hyvä esimerkki, et niissähän just aivan käsittämättömät juonet (1 ja 3 kovia pelejä kyl) jotka naurettais maanrakoon missä tahansa muussa mediassa.

Ja mitä musiikkeihin tulee, niin indiepuolen peleissä on viime aikoina varsinkin ollut ihan helvetin kovia soundtrackeja. Fezin taustat (yks viime vuosien parhaita konemusiikkilevyjä), Hotline Miamin Drive-fiilistelyt, Kentucky Route Zeron kattaus konemusiikista bluesiin, Journeyn (grammyn voittanut) orkesterimehustelu tai vaikka Gunpointin jatsit vetävät koska tahansa vertoja suurten pelitalojen tuotoksille. Usein jopa ohi, koska kauhean usein suuriin peleihin sävelletään sellaista kauheaa geneeristä Hans Zimmer-paskaa.

Toki hyviä pelejä tulee suuriltakin pelitaloilta, mutta samaan tapaan joskus harvoin tulee joku oikeasti kova blockbuster-leffa Hollywoodista. Tuppaavat vaan olemaan paskoja, AAA-pelit ja AAA-leffat.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.