Fossé Colline kirjoitti:Tartun röyhkeästi otsikon "muut käsityöt" -osaan. Puoliso on aloittanut neulomisen ja toivon tästä luonnollisesti hyötyväni. Onko kellään vinkata hyvää ohjetta approved-tyyliselle pipomallille? Myös langat kiinnostaa. Tässä vähän suuntaa, mitä olisi haussa:

Spoiler:
Kuva

Eli ei mitään valtavaa myssyä, vaan suht napakasti istuva malli.


Myssyfarmilla on tällasia DIY-paketteja, esim. Farmester on kiva. Pään koosta riippuen istuu napakasti. Nyt just aika vähän värejä tarjolla, mut syksyllä varmasti tulossa lisää.
Erittäin siisti projekti kvarkilla! Kuinka paljon opiskelit aiheesta ennen kuin lähdit ekaa paria tekemään? Mistä oot ostanut nahkaa?
Nahat oon tähän mennessä hankkinu pääasiassa buyleatheronlinesta Italiasta. Siellä on melko kattava valikoima hyvääkin laatua ja hinnat selkeästi näkyvillä. Aika monelta toimittajalta saa kysellä hintoja sähköpostitse ja sit joko saa tai ei saa vastausta. Useimpia toimittajia harrastelijat pikkutilauksineen ei paljoa liikuta.

Tekemistä opiskelin lähinnä sitä mukaa ku kengät alkoi valmistumaan. Toki kaikesta kenkätietämyksestä, mitä on vuosien varrella kertynyt, oli varmaan jossain määrin hyötyä etenkin ulkomuodon suhteen, mut enemmän menin yritys ja erehdys mallilla ja tilailin tarpeita kun huomasin että niille on käyttöä. Nyt on kolmas pari tehtävänä ja vieläkin tulee paljon uutta tietoa melkein aina ku lukee jotain aiheesta tai kattoo jotain videoita. Vielä ollaan alkutaipaleella.
Samoin oon ymmärtänyt nahan toimittajista, mut hyvä että löytyy paikkoja, josta harrastelijatkin saa ostettua.

Siistiä! Mitä kenkiä sulla oli ennestään, tai oliko joitain tiettyjä mistä katoit mallia tms? Tuo on kyllä varmasti tyydyttävä tunne, kun kokeilee uutta ja oppii siitä.

Kävin ite loppuvuodesta Roihuvuoren Nahkan (terveisiä Antille ;) lompakkokurssilla kaverin kanssa. Mukavaa puuhaa, ja kiinnostas kyllä puuhastella jatkossakin, kun keksis vain mitä. :D Tykkään myös puutöistä, niin joku näitä materiaaleja yhdistelevä projekti ois siisti.
penrose kirjoitti:Samoin oon ymmärtänyt nahan toimittajista, mut hyvä että löytyy paikkoja, josta harrastelijatkin saa ostettua.

Siistiä! Mitä kenkiä sulla oli ennestään, tai oliko joitain tiettyjä mistä katoit mallia tms? Tuo on kyllä varmasti tyydyttävä tunne, kun kokeilee uutta ja oppii siitä.

Kävin ite loppuvuodesta Roihuvuoren Nahkan (terveisiä Antille ;) lompakkokurssilla kaverin kanssa. Mukavaa puuhaa, ja kiinnostas kyllä puuhastella jatkossakin, kun keksis vain mitä. :D Tykkään myös puutöistä, niin joku näitä materiaaleja yhdistelevä projekti ois siisti.



Aivan aivan, hyvinhän se sujui kurssilla :D Onko lompakko pysynyt kasassa?
Ja tosiaan, nahan ostaminen ensimmäistä kertaa on kyllä ihan hakuammuntaa. Nyt on onneksi useampikin paikka, joista saa vaivattomasti tilattua pieniä määriä nahkaa ja valikoimat on ihan huikeat. Juurikin tuo Buyleatheronline, Tatra Leather ja Belts Productions ehkä parhaimmat. Itse oon tilannut paljon Englannista Metropolitanilta mutta taisi nyt se homma mennä jäiihin Brexitin takia, jossain tuolla Northamptonshiren ja Helsingin välillä mun vuodat on nyt ollut 1,5kk eikä kukaan tiedä missä ne on ja miten ne saisi perille.

Kvarkki on kyllä lähtenyt hienolle matkalle noiden kenkähommien kanssa :)
Hyviä vinkkejä nahan hommaamiseen!

Tykkään tästä hommasta tosi paljon kyllä. Yhdistyy käsillä tekeminen, uuden oppiminen ja tyylit. Samalla pääsee tuntikausiksi hyvään flowhun ja irti ns. oikeista töistä.

Oon hakenu vaikutteita mm. Vibergeistä ja Ostmo Bootseista. Nyt sitten kun alkaa olla vähän kärryillä perusasioista niin on helpompi miettiä ulkomuotoa ja tehdä omia ratkasuja kaavotuksessa ja materiaaleissa. Vuosien varrella omissa jaloissa on pyöriny perus-Loakeja, Red Wingejä ja Barkereita, mut sit myös C&J ja Aldenit on asettaneet standardit ehkä vähän korkeemmalle ku useimmilla kotimaisilla suutari-kengäntekijöillä. Toisaalta mun ei tarvii miettiä myyntikatteita, valmistusaikoja tai mitään muitakaan järkiperusteita.

Eniten vituttaa se kun tekee päiväkausia hommia ja sit lopulta huomaa että kengät ei istu yhtään :D Just viime viikonloppuna tein testimielessä slipperin/loaferin ja tarkoitus oli tehdä sille pari jos ja kun homma onnistuu. Oikeisiin kenkiin verrattuna vuoraamattomat slipperit on melko helpot tehdä ja tulos näyttikin lupaavalta, mut sit eilen illalla kun irrotin lestin niin homma menikin ihan metsään (kengän reunat lörpöttää seistessä keskiosasta ulospäin). Tämmösen jälkeen joutuu aina vähä keräilemään motivaatiota :D Sit pitää ryhtyä miettimään että mitä kaikkea kaavasta, lestistä ja/tai työvaiheista pitää korjata seuraavaa paria varten, kun ei oo oikein mitään kunnollista oppikirjaa mistä voisi lukea aiheesta.

Tänään oli tosi harmi kuulla, että tuossa alakerrassa kenkäliikettä pitänyt Saint Vacant lopettaa toimintansa. Kävin vastikään siellä Jannen juttusillä pyytämässä neuvoja lestin muokkaukseen. Hieno mies ja hyviä kenkiä.
RoihuvuorenNahka kirjoitti:Aivan aivan, hyvinhän se sujui kurssilla :D Onko lompakko pysynyt kasassa?


Joo :D Lähes päivittäin käytössä. Samoilla ompeluopeilla korjasin vähän bootseja, joista oli pikkuisen tikkaus pettänyt :D
kvarkki kirjoitti:Hyviä vinkkejä nahan hommaamiseen!
Eniten vituttaa se kun tekee päiväkausia hommia ja sit lopulta huomaa että kengät ei istu yhtään :D Just viime viikonloppuna tein testimielessä slipperin/loaferin ja tarkoitus oli tehdä sille pari jos ja kun homma onnistuu. Oikeisiin kenkiin verrattuna vuoraamattomat slipperit on melko helpot tehdä ja tulos näyttikin lupaavalta, mut sit eilen illalla kun irrotin lestin niin homma menikin ihan metsään (kengän reunat lörpöttää seistessä keskiosasta ulospäin). Tämmösen jälkeen joutuu aina vähä keräilemään motivaatiota :D Sit pitää ryhtyä miettimään että mitä kaikkea kaavasta, lestistä ja/tai työvaiheista pitää korjata seuraavaa paria varten, kun ei oo oikein mitään kunnollista oppikirjaa mistä voisi lukea aiheesta.

Haha tuo varmasti kuuluu asiaan :D Pystyykö tollasessa tilanteessa ollenkaan purkamaan, muokkaamaan ja kokeilemaan uudelleen vai pitääkö aloittaa alusta?
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.