Vinyylisoittimessa ei kannata säästää. Hukkasin itse vuosia Sonyn perussoittimen kanssa, ero Pro-Ject Debut Carbon Espritiin Ortofonin rasialla on valtava.

Kef LS50 wirelessit oli todella vakuuttavat, saispa niitä kokovalkoisena tai jossain muussa järkevässä värissä.
Meikällä on mielisairaalasta dyykattu perus Technics, vissiin SL-BD20. Joskus harkitsin paremman hankkimista, mutta kuuntelutottumukset on lipsahtanu niin pitkälti tonne suoratoistopalveluiden puolelle, että ei tunnu enää relevantilta hankinnalta.
Mutta ilmeisesti kuitenkin näissä vehkeissä melkeen mieluummin halvalla huollettu käytetty vehe ku liikkeesta uusi halpa?
^^ haha, panostamisella on monta eri tasoa. Debut on aika lailla ensimmäinen toimiva budjettisoitin. Digiin verrattuna vinyyliin saa panostaa aika lailla massia, jotta skulaa todella hyvin. Kannattaa miettiä panostus kuitenkin suhteessa muuhun settiin.

haistelija kirjoitti:Mutta ilmeisesti kuitenkin näissä vehkeissä melkeen mieluummin halvalla huollettu käytetty vehe ku liikkeesta uusi halpa?


Riippuu vähän asioista. Vintage-laitteissa on yhtä sun toista kuluvaa ja säädettävää asiaa. Jos ei ole alan harrastaja voi pienen budjetin lopputulos voi olla jopa parempi uudella tai vähän käytetyllä soittimella. Itse lähtisin pienllä budjetilla liikkeelle vaikka regan p3 lankusta. Jos olisi laittaa vähän enemmän saa aika paljon vakuuttavampaa tavaraa - vaikkapa tecnodec, johon olin aikoinaan pirun tyytyväinen.

Tuolta löytyy kattavasti ulkomaan tarjonta.
https://www.hifishark.com/
Joo, jotenki aattelin (tai pikemminki en aatellu) että soitin ku soitin niin kuin cd-pyörittimissä. Pitänee päivitellä soitin jossain vaiheessa, vaikka hankin sen enemminkin kaikenlaisen halvan randomkaman soitteluun, jota ei muuten tulis kuunneltuu hifistelyn sijaan.

Ois kyllä mukava joskus vertailla digi/vinyyli 'parhaalla laadulla' - mitähän omat korvat toteis?
moonshine kirjoitti:
Äänenlaatuero vrt. esim. koneelta tulevaan .flaciin on aika murheellinen. :|


Pakkaamattomuus sinänsä ei ole vielä tae hyvästä äänestä vaan merkittävää on miten DA-muunnos ja siihen liittyvä esivahvistus tapahtuu.
Ei toki. Tohon hypoteettiseen vertailuun tietenkin kuuluisi, että molemmat toistoketjut optimoitaisiin viimosen päälle.

Mutta tulipa musa diginä vahvistimen/emon äänipiirin dacin kautta (tai vaikka blutoothilla vahvistimeen), kuulostaa se silti omaan korvaan (dynamiikaltaan) 'paremmalta' kuin nykyinen vinyyliratkaisu.

(Lätinästä huolimatta mua ei varsinaisesti edes kiinnosta hifistely per se, vaan itse musiikista nauttiminen :-)
Semmosen pienen huomautuksen sanoisin, että vinyylissä jos missä laitteiden kunto (ja totta kai levyjen, mutta tätä nyt tuskin tarvitsee edes erikseen painottaa) ratkaisee enemmän kuin oikeastaan missään muissa musiikin toistimissa. Eli todella kovatkin setit ovat varsin nuhaisia ja verhoisia ääneltään jos äänirasia ja neula ovat keskinkertaisia, puhumattakaan jos esim. neula on saanut joskus edes hiemankin osumaa.. Hyvä stabiili perussoitin, oikeasti hyvillä ja dynaamisilla kajareilla yhdistettynä hyvään äänirasiaan (ei tarvita tonnin rasiaa) ja parhaaseen mahdolliseen neulaan, (shibata- hionta) tuottavat kyllä varsin huikean vinyylinautinnon kunhan laitteet ovat kunnossa, levyt oikeasti puhtaita jne. jne. Onhan se vähän työlästä ja vähän semmosta "välppäämistä", mutta ken tykkää pienestä välppäämisestä, niin mukava harrastushan se on. Toki myös phono- vahvistin/ RIAA- korjainkin vaikuttaa paljon, mutta parhaastakaan phono- asteesta ei saa koskaan mitattua täyttä hyötyä irti jos kaksi perus kulmakiveä, eli laitteiden kunto (erityisesti neula) ja levyjen puhtaus ontuu.

P.S. Ja tietysti soittimen säädöt on se kolmas perus kulmakivi.. Mikäli neulapaino ja varren tasapainotus ovat päin P:tä, eivät tuhansien eurojen huippusetitkään tuota muuta kuin karvaan pettymyksen ja yhden spotify- ihmisen lisää.
Onko porukalla Airpodeista kokemusta? Kiinnostaisi ehkä hankkia moiset. Nappikuulokkeissa en kaipaa äänieristystä enkä hifi-laatuista ääntä. Lähinnä yleisesti akunkeston ja yleisen käyttötoimivuuden kannalta kokemuksia kaipaan. Tyhmältä ne näyttävät, mutta jos Jonah Hill, kyllä minäkin...
Androidin kanssa ovat toimineet yllättävän hyvin yhteen. Muotoilu on sama kuin langallisissakin, joten jos ne istuu, niin istuu airpoditkin. Pysyvät korvassa vielä paremmin, kun ei ole narua nykimässä pois. Töitä tehdessä päässä on vastamelukupit, muuten aina noi. Latauskotelokin on asiallinen.

(Olisin ostanut jotkut muut, mutta en löytänyt ei-tulppamallisia vaihtoehtoja, joissa ei olis ollut jotain lankoja/pantoja. Lähinnä siis hintapoliittisista syistä etsin vaihtoehtoja.)
^^
Oon käyttänyt niitä siitä asti, kun ensimmäiset yksittäiskappaleet valui maahantuojalle asti. Kuuntelutunteja tulee päivässä keskimäärin n. 4, joten uskaltaisin väittää kokemusta olevan. Jos earpodsit sopivat korvaan, suosittelen airpodsejakin. Johtojen poistuminen vähentää turhia putoamisia ja kuulokkeet pysyvät lenkilläkin hyvin korvassa. Mulla on useamman kerran käynyt niin, että oon alkanut kaivamaan kuulokkeita taskusta vain huomatakseni, että nehän on korvissa; toistettava äänitiedosto on vain loppunut.

Akku tietysti loppuu aina silloin, kun ei saisi, mutta se on enimmäkseen käyttäjästä kiinni. Välillä käy kuitenkin niin, että kuulokkeista ei kuulu mitään ääntä vaikka puhelin sitä toistaiskin. Sillon auttaa kuulokkeiden käyttö kotelossa tai bluetoothin boottaus puhelimesta. Näytän myös koko ajan dorkalta, koska puhun 95% puheluista airpodseilla; kotonakin.

Arvosana: 5/5 (Jos olisivat esteetikon laatimat, arvosana olis 10/5)
Lopputulos: Suosittelen

EDIT: Olen AppleFanboy ja arvostan kuulokkeiden helppoa toimivuutta yli laiterajojen
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.