Tähän on nyt tultu, hifi-ketjulle on tarvetta.

Olen muuttamassa uuteen kämppään tuossa touko-kesäkuussa ja nyt olisi aiheellista uusia AV/Hifi-laitteisto oikeastaan kokonaan. Nykyisessä kämpässä oon käyttäny tollaista JVC:n kotiteatteripakettia, mut se on ollu kyl kokolailla täyspaska ihan millä tahansa mittarilla (tosin on se ollut mulla käytössä nyt mitä 7-8 vuotta, eli hinta/kestävyys ainakin ollut kohdillaan). Nyt pitäis haalia kasaan joku kohtuullinen mut kuitenkin parempi (tai jopa ihan hyvä) ratkaisu.

Tällaisilla spekseillä/prioriteeteilla itse olen liikenteessä:
-Mediaa tulee pyöritettyä lähinnä varmaan PC:n + tyttöystävän macin + PS3/4:n kautta, musiikit koneelta tai vinyyleiltä. Telkkaria ei (ainakaan aluksi) ole tulossa, vaan vanha Optoman videotykki on palvellut hyvin ja saanee jatkaa.
-Olen oikeasti aika puukorva, eli ei tarvetta millekään superhifille, kultaisille piuhoille tai maaenergiakytkennöille jne. Perushyvä äänentoisto on ihan jees, varmaan joku 5.1 äänentoisto lienee kuitenkin rakennettava koska tottunut kotiteatterimeininkeihin.
-Ulkonäkö ehdottomasti tärkee osa valintakriteerejä, mut toisaalta tavallaan diggaan retrosta kasarilookista jne, eli välttämättä ei tarttee olla uusinta huippudesignia. Käytettävyys kuitenkin myös plussaa, joten ei vältsiin Aitoa Beocenter laserdisc-keskusta hankkimassa. Jotenkin olis houkutellut lähteä kasaamaan noista Unmonday-kajareista settiä, mut vähän veikkaan et jää väliin koska…
-…Hinta on myös ihan relevantti kriteeri. Aika rajallisella budjetilla liikkeellä, mutta toisaalta haluais hankkia siinä määrin kestävän ratkaisun ettei tarvitse uutta hankkia vähään aikaan. Eli ei tarttee olla mikään halvin mahdollinen valmisratkaisukaan. Mieluitenkin siis joku sellainen ratkaisu jota voi sit tarpeen tullen myös parannella komponentti kerrallaan.

Kaikki vinkit ja opastus aiheesta sallittuja. Ketjussa myös toki sallittua ja suositeltavaa lähteä keskustelemaan laajemmin elektroniikasta ja hifijutuista jne.
Ostaisin ite Apple TV:n tohon vielä tai vaihtoehtoisesti suoraan AirPlay -tuella olevan vahvistimen. Helpottaa kun ei tarvi vetää kaapeleita joka suuntaan vaan striimailu onnistuu suoraan koneelta, puhelimelta ja pädiltä.

Itellä on ollu pari settiä Marantzin laitteita ja niiden kanssa Amphionin 5.1 -kaiutinsetti. Marantziin oon aina ollu todella tyytyväinen, laitteet on ollu kestäviä eikä kuitenkaan sieltä kalleimmasta päästä. Tän hetkinen vahvistin + soitin on tainnu olla jo reilu viis vuotta käytössä. Amphioniin päädyin muotoilun ja kotimaisuuden takia, paras se tuskin on mutta valkoiset kaiuttimet istuu omaan silmään nätimmin kuin mustat.

Pienet valkoiset Genelecit on tietty yks tosi nätti vaihtoehto, mutta niitä saa mun mielestä vaan aktiiveina.

EDIT. Hyvä topic muutenkin.
Itsellä kans Aphion Heliumit (2.1 Audiopron subi) viime syksystä, ja olen erittäin tyytyväinen sekä ääneen että visuaalisuuteen. Toi AppleTV tuli myös hankittua, ja kumma oli huomata, että musiikin kuuntelun määrä on kasvanut, kun pädiltä voi surffailessa laittaa helposti mieleisensä musaa vaikka toisesta huoneesta. Vahvistimena kymmenen vuotta vanha Yamaha. Monikanavaa en ole jäänyt kaipaamaan, vaikka ennen oli 5.1, mutta ainahan näitä Amphioneita voi täydentää, jos asumismuoto muuttuu.
Kaiutinrintamalla on kyllä hyvin kotimaisia vaihtoehtoja tarjolla. Amphionin ja Genelecin lisäks Aurelia kannattaa varmaan tsekata. Penaudio taitaa olla kalliimpaa luokkaa.
Mulla on Aurelian pienimmät eli Amphionit, ja olen ollut hyvin tyytyväinen ääneen ja hillittyyn ulkomuotoon (jalustat, jos semmoiset tarvii, on yleisesti kyllä hiukan ongelmallisia visuaalisesti).
Vai Aniarat? :)

Mulla on Magentat ja oon ollu niihin tyytyväinen. Koekuuntelin muutamia vaihtoehtoja ja itselle ei esim. Amphionin vastaavan hintaiset oikein uponneet. Amphioneissa terävämpi diskantti ja Magentoissa enemmän bassoa, näin kärjistetysti.
--ttu tässä menee jo itsekin aivan sekaisin..! Magentat siis mullakin. Basson sointiin noissa olen ollut itsekin erityisen tyytyväinen. Noi Aniarat on varmaan joku uudempi malli? Ostin omani jo muutama vuosi sitten.
Jep Amphion Helium 410:ssa on melko tarkka diskantti. Mielestäni subi puolustaa paikkaansa näiden kanssa. Toinen juttu, mikä kannattaa ottaa huomioon on suuntaavuus. Helium 410 melko tarkka siitä, missä kuuntelee. Amphion Ion maksaa Heliumia noin satkun enemmän, eikä ole niin tarkka (ja muutenkin paremmat osat ilmeisesti). Päädyin kuitenkin Heliumeihin, sillä mielestäni tervävät reunat kaiuttimessa on esteettisemmät. Että sen tason hifisteliä ;)
^^ Joo, Aniarat Magentoja pienemmät, halvemmat ja uudemmat.

^ Tosiaan jos on subbari tukemassa, niin pienet Amphionit toimii varmasti hyvin.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.