Jaettu Rahaa palaa-ketjusta.
- uros


Duunia sivussa, tonnikalapastaa 5 kertaa viikossa, ei autoo tai asuntolainaa. Kyl ne rahat pitää johonkin käyttää nii laitetaan sit kledjuihin. Ja kaljaan.
Eikös foorumin setäosasto jo todennutkin, että opiskelijana sitä oli varaa vaikka mihin..

Opiskelijastatus voi tosiaan olla vähän hämäävä siinä mielessä, että opiskelijana voi halutessaan tehdä (alasta riippuen) aika paljonkin duunia. Ja jos työnantaja arvostaa työpanosta, niin se varmaan näkyy sit palkassakin. Yhtälöön jos lisää sen, että opiskelijana on mahdollista saada edullinen kämppä ja jos taloudesta löytyy toinenkin, jolla on raha-asiat ihan kondiksessa, niin yllättävän paljon sitä voi jäädä kuukaudessa kaikkeen kivaan.
Lisäksi tuntuu, että opiskeluaikana hyvin harva säästää mihinkään suurempaan, kuten asuntoon, ainakaan kovin määrätietoisesti. Tämä taas tarkoittaa sitä, että kaikki tilille tuleva ja pakollisten menojen jälkeen jäävä raha on periaatteessa ylimääräistä.

Olen myös huomannut, että työelämän myötä elantomenot kasvavat huomaamatta ja huomattavasti. Eipä tule esimerkiksi ruokaa ostaessa paljon katseltua hintoja. Myös nautitun alkoholin laatutasossa on havaittu muutaman vuoden aikana pienoista nousua.
Villinä ja vapaana nuorukaisenahan tällasia hankintoja kannattaa nimenomaan tehdä, jos perse suinkin kestää (nyt tai tulevana velanlyhennysaikana).

Näin lapsiperheellisenä ei pysty enää mitenkään perustelemaan itelleen vastaavaa ostohuumaa. Yhdet Aldenit iskälle vai esim. kolme uutuuttaan kiiltelevää polkupyörää lapsille? Valinta on yllättävän helppo.
Kaikesta edellä todetusta huolimatta kolmet Aldenit kuukauden sisään on sairasta. En oikein ymmärrä, miksi opiskelijat jaksavat itkeä opintotuen määrästä, kun massia näyttää löytyvän heittää toista tuhatta kuukaudessa kenkiin. Ei siinä mitään, hyvä näin. Raha pitääkin laittaa kiertoon.
^^ Haha.

Pepe kirjoitti:Olen myös huomannut, että työelämän myötä elantomenot kasvavat huomaamatta ja huomattavasti. Eipä tule esimerkiksi ruokaa ostaessa paljon katseltua hintoja.


Näinhän se todellakin on.

En mä ainakaan jaksa kurtistella yhtään kulmiani Tommin ja kumppaneiden kulutusjuhlille, hauskahan sitä on seurata. Aika aikaansa kutakin ja jokainen tekee omat valintansa. Moni kuitenkin perustaa jossain vaiheessa jonkin sortin perheen, ja voin kertoa, että vaippaostosten painaessa päälle on ihan kiva jos kaapissa on jo valmiiks kaikenlaista kivaa rättiä ja kenkää.
Pepe kirjoitti:En oikein ymmärrä, miksi opiskelijat jaksavat itkeä opintotuen määrästä, kun massia näyttää löytyvän heittää toista tuhatta kuukaudessa kenkiin.


Sen enempää ottamatta kantaa tukiin, mun mielestä on aika väsynyttä niputtaa opiskelijat joksikin valittavaksi massaksi ja sit poimia sieltä jotain yksittäisiä, opiskeluaikana duunia tekeviä esimerkiksi siitä, miten opiskelijoilla on rahaa.
Delaneyn giffi kuvastaa tätä touhua kyllä todella hyvin. Onneksi oma moponi on nyt sen verran tukevasti ojassa, että se pysynee siellä hetken.

Opiskelija-statuksella tosiaan mennään. Toisinaan ihmettelen itsekin, että miten rahat riittää tähän harrastukseen. Paljon vaikuttaa tuo JKL:n mainitsema asia: ei autoa, ei asuntolainaa. Ei myöskään muita kalliita harrastuksia, eikä säännöllistä ulkomaanmatkailua. Ruokaa ei kulu kotona paljon ja se on aika edullista laatuun panostamisesta huolimatta. Keittohommiin ei kulu enää juuri lainkaan rahaa, koska kaveripiiri on rauhoittunut. Säästöjäkin on ollut...

Rättien määrän vähentäminen ja laadun lisääminen on sekin osoittautunut hyväksi jutuksi. Kompromissiostokset kun tuppaavat käymään lopulta kalliiksi. Lisäksi rättiostosten suunnitteleminen kausittain aika pitkällekin aikavälille on vähentänyt heräteostokset melkein nolliin.

Ai niin! Se jäi sanomatta, että suurin osa poistoista tulee tehtyä ihan muuhun kuin listahintaan. Niin kävi näiden kolmien kenkienkin kohdalla.
joona kirjoitti:
Pepe kirjoitti:En oikein ymmärrä, miksi opiskelijat jaksavat itkeä opintotuen määrästä, kun massia näyttää löytyvän heittää toista tuhatta kuukaudessa kenkiin.


Sen enempää ottamatta kantaa tukiin, mun mielestä on aika väsynyttä niputtaa opiskelijat joksikin valittavaksi massaksi ja sit poimia sieltä jotain yksittäisiä, opiskeluaikana duunia tekeviä esimerkiksi siitä, miten opiskelijoilla on rahaa.


En tarkoittanut kyseisellä heitolla varsinaisesti mitään, kunhan nyt koitin olla hauska tai jotain. Tämä ei myöskään ollut erityisesti keneenkään kohdistettu.

Onhan tilanne kuitenkin se, että foorumin opiskelijat tuntuvat tekevän hyvin paljon ns. kalliiksi luokiteltavia hankintoja. Tästä taas voisi tehdä johtopäätöksen, että opiskeluaikana rahatilanne ei ainakaan tietyillä aloilla opiskelevillä ole välttämättä kovinkaan huono ja "köyhä opiskelija" on tämän foorumin otannan perusteella lähinnä myytti, vaikka tosiasiassa monen kohdalla näin ei ole.

Esimerkiksi itse kävin lähes koko opiskeluajan (mistä ei tosiaan ole kovin kauan) töissä opintojen ohella, eikä rahasta ollut oikeastaan ikinä pulaa. Ainakin itselläni tilanne oli se, että opintojen ohella tienatun rahan koki jotenkin ylimääräisenä ts. kynnys kuluttaa oli usein matalampi kuin päätoimisesta työskentelystä saadun rahan. Myös kuukausittain saadun rahan määrä vaihteli toisin kuin kuukausipalkalla, mikä myös osaltaan vaikutti ainakin itselläni ylimääräisyyden tuntuun. Tosin olen aina ollut suhteellisen pihi, joten mitään erityistä ei tuolloin tullut hankittua eikä oikein vieläkään. En esimerkiksi ole ikinä pystynyt käyttämään kaikkia rahojani kerralla mihinkään, vaan massia pitää aina olla myös elämiseen riittävästi käytettävissä. Itselläni tämä tarkoittaa, että rahaa on oltava (vapaavalintaiseen) ruokaan, alkoholiin, pieniin heräteostoksiin ja muihin satunnaisiin menoihin.

En tiedä mitä tarkoitin tällä kaikella.

Nämä voi minun puolestani siirtää pois vaikka Vaateharrastus ja rahankäyttö erityisesti opiskelijan kannalta -lankaan, jos ot vaivaa.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.