mbch kirjoitti:Alkaa mennä usko noihin pinnoitettuihin paistinpannuihin. Hakusessa joku kestävämpi, mieluiten ikuinen vaihtoehto. Onko muita (tyylikkäämpiä) vaihtoehtoja kuin perus hiiliteräspannu? Iittala Tools? Mielellään hinta kohtuuden rajoissa joten olen alustavasti sulkenut pois kupariset pannut. Meillä on induktioliesi.


Itellä on tällänen ja on kyllä tolkun peli ja ei mitään moitittavaa. jokapäiväisessä, kovassakin, käytössä.
https://www.fiskars.com/fi-fi/ruoanlait ... cm-1026905
Miten tuo mineraalipinta on toiminut käytössä? Onko aikaisempaa kokemusta teräspannuista, miten vertautuu tavalliseen?
Sama kiinnostaisi. Tällä hetkellä käytössä Greenpan Barcelona, joka toistaiseksi vaikuttaa hyvinkin soivalta peliltä, mutta non-stick pinnan käyttöiästä ei vielä mitään käsitystä. Hiiliteräs (Debuyer) löytyy myös kaapista, mutta sen kanssa on hermot mennyt turhan monta kertaa. Hyvän pinnanhan siihen saa muutamalla kymmenellä poltto-/käyttökerralla, mutta annas olla jos kerrankin siihen lävähtää joku kananrinta kiinni, niin hiekkapaperi ja alusta aloittaminen ovat turhan lähellä.
Nyt malttia jengi! Älkää nyt lähtekö keulimaan kaiken maailman pinnoitettuihin.

Jos ei hiiliteräs rokkaa käytössänne, niin ostakaa valurautainen pannu! Itsellä on neljä materiaalia joita käytän: Padoissa emali, kattiloissa ja saute -pannuissa kupari ulkona ja rosteri sisällä, pannuissa hiiliteräs ja valurauta.

Valuraudassa ei tarvitse huolehtia rasvapoltoista, joskin sekin paranee tarttumattomuuden osalta käytössä. Mutta koska se on jo valmiiksi aika rouhea pinnaltaan, niin ei tarvitse liikaa pohtia, jos jostain kohtaa jokin hieman palaa kiinni. Ainekset eivät kuitenkaan yleensä pala yhtä laajasti kiinni, vaan metallilastalla vain raapaisu ja kääntö.

Itse paistan myös esim kananmunat aina nykyään valuraudalla. Toki käytän rasvaa prosessissa.

Yksi pinnoitettu - esim tuo Heirol - on sitten itsellä pakko olla olemassa puolison käyttöön. :) Mutta vastuutonta ja epäekologistahan sellaisen käyttö silti on.

Valuraudan avainsanoina esim Laavu -valurautapannut (esim paista.fi) tai sitten Lodge (löytyy esim Motonetistä). Ja halpaa kuin saippua.
Löytyykö DIY henkistä porukkaa? Mulla on tossa vanhat koivuiset hyllynkannattimet ja olen jo hetken etsiskellyt niihin hyllyistä koivulevyä jotta saisi ihan seinälle asti. Ideoita mistä kannattaisi kysellä? Perus Bauhaus, K-Rauta osastot käyty ja ei vakuuttanut.
dp1 kirjoitti:Löytyykö DIY henkistä porukkaa? Mulla on tossa vanhat koivuiset hyllynkannattimet ja olen jo hetken etsiskellyt niihin hyllyistä koivulevyä jotta saisi ihan seinälle asti. Ideoita mistä kannattaisi kysellä? Perus Bauhaus, K-Rauta osastot käyty ja ei vakuuttanut.

Täältä puusepälle tilailtu materiaalit yleensä: https://woodim.fi/
juha kirjoitti:Miten tuo mineraalipinta on toiminut käytössä? Onko aikaisempaa kokemusta teräspannuista, miten vertautuu tavalliseen?


Hyvin. Teräspannuhan se tämäkin on, ainut että pinnoitettu :D Omaan de buyerin pannuun verrattuna lämpiää noreammin ja ei tartu mikään kiinni pannuun. Toki tuo pinnoitetahan aikojen saatossa tuosta kuluu kuulemma pois ja sitten vaan rasvapolttoa kehiin. Toki ei meikä mikään ravintolatason kokki ole ja ruuanlaitto onnistuu vallan mainiosti tollasella de byerillakin mutta tällä fiskarsilla on kaikki jotenkin paremmin kontrollissa paistumisen ja käytön suhteen.

Kai tääkin on vähän makuasia mutta de buyer ollut kaapissa käyttämättömänä nyt 1.5v... :D
aadolf kirjoitti:Ylempään viestiin liittyen; eihän se rasvapoltto ruostumattomasta teräksestä tehtyyn pannuun onnistu (?).

Kyllä se "onnistuu". Mutta kuten mbch toteaa, niin on aika yhtä tyhjän kanssa. Mutta patinaa kertyy ajan myötä ja ihan perinteisillä rasvapoltto-ohjeilla voi myös tehostaa sitä.

Itsellä stainless steel lähinnä kuparikasarissa käytössä, joka enemmän tomaattipohjaisiin hommiin. Tällöin rasvapinta ei siinä kuitenkaan edes pysyisi, joten turha vaiva.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.