Toi säätö just mietityttää Kvikin kanssa, kun olis itse niin kaukana toimittajasta. Aiemmin Idealin kanssa on ollut helppoa korjauttaa omiakin virheitä, kun runkovärkkejä löytyy suoraan Oulusta ja ovistakin on voinut käydä höyläyttämässä millin tai pari pois. Mutta remontti ei ois mitään ilman hankaluuksia : )

Mielellään katsois samalla myös sellaisen toimittajan, jolta löytyy hyvät vaatekaapitkin. Ne on selvästi Idealin heikkous. Aiemmin olisin kääntynyt Ikean Paxiin, mutta Kvikiltä sais vastaavan sisällön about samaan rahaan. En nyt tiedä haenko Kvikille vain suosituksia hankinnan oikeuttaakseni vai toivoisinko negatiivista palautetta kääntyäkseni paikalliseen toimittajaan :D
Täältä löytyy varmasti osaamista, joten kysytään. Hiiliteräksen rasvapoltto, miten helvetissä tää oikein onnistuu? :D

Nyt menossa neljäs pinnoitus ja oon vihdoin ymmärtänyt miksi edelliset ei onnistuneet, mutta silti tää tuntuu lähes mahdottomalta projektilta. Paista.fi on lähettänyt mulle ohjeet, joita oon noudattanut, mutta pinta kuoriutuu aina muutaman käytön jälkeen. Pannu näyttää nyt ensimmäisen rasvan jälkeen tältä:

Kuva

Ongelma edellisillä kerroilla ollut selkeästi liian kuuma pannu, mutta pakkohan sitä lämpöä on kuitenkin saada suht ylös, jotta rasva alkaa savuamaan. Oma liesi säätyy välillä 0-3 ja nyt ensimmäisellä poltolla en ylittänyt lukemaa 2. Silti, ei toi käytännössä savunnut ollenkaan, muuttui vain sinertäväksi. Ollaanko oikeilla jäljillä vai kaivanko taas vesiohiomapaperit esiin?
Se epox-pinnoitettu kahva kestää jonkun 200 astetta / 5 minuuttia suosituksena tjsp. Mutta itse olen tehnyt 250 asteisessa grillissä sillä pannupizzaa jne. Suurin riskihän on lähinnä, että se pinnoite kuplii - mutta ei sekään pannusta käyttökelvotonta tee. Eli täytyy kyllä itse sanoa, että helpoin rasvapolton tapa varmasti on uuni.

Hilseilevä pinta johtuu tosiaan liian kuumasta rasvapoltosta yleensä.

Ton kuvan osalta näyttäisi, että sinällään ei ole rasvapintaa vielä tullut vaan vähätkin rasvat palaneet täysin pois. Kun siihen vähän jää kerrosta niin väri on enemmän kullanruskea. Mutta ei tuota ole mitään tarvetta hioa nyt.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni rasvapoltosta on se, että tee kuten satut tekemään ja sitten vain kovaa käyttöä hieman reilummalla rasvalla. Ja mieluummin kasvisten paistoa alkuvaiheessa - ei proteiinia.

Viimeisimmän pannun otin käyttöön vain tekemällä sillä kaalilaatikon paistotyöt reilulla rasvalla ja sitten vain kovaa käyttöä. Aika tekee tehtävänsä ja pannu paranee.

Nuo Paistan pannut on yleensä vähän liiankin hyvin poltettuja, kun kasvoina toimiva kauppias on melkoinen esteetikko ja hifisti. :) Mielestäni De Buyeriin kuuluu sellainen kunnon rouheus ja rumuus.

Toisilla rasvapoltto menee kerrasta 5/5 ja toisilla ei. Itse kuulun siihen jengiin joka ei vain jaksa stressata asiasta.

Ps. Vanhanajan korvike rasvapoltolle on ollut perunan kuorien paistaminen rasvassa pannulla.
typerä kysymys ehkä mutta: mites toi rasvapolton suorittaminen / hiiliteräspannun käyttöönotto käytättämättä eläinperäisiä rasvoja?
Arraa kirjoitti:Laita toki tähän ketjuunkin! Ja tv-tasoon, ite oon ollu toistaiseksi hyvin tyytyväinen Ikean beståån, makso alle huntin ja saa romut hyvin piiloon - ei toki se loppuelämän tv-taso oo kyseessä.

Päädyin lopulta beståån ja oon ollut tyytyväinen. Riittävän yksinkertainen ja kaapit on kiva lisä. Paras olis laittaa seinälle, mutta se ei ollut vaihtoehto. Kiitos suosituksesta.

Kuva
haistelija kirjoitti:typerä kysymys ehkä mutta: mites toi rasvapolton suorittaminen / hiiliteräspannun käyttöönotto käytättämättä eläinperäisiä rasvoja?

Pellavansiemenöljy on maailmalla se the rasva rasvapolttoon. Silava on ehkä paras mutta erot lopulta pienehköjä.

Tärkeää on, että käytetty rasva kestää hyvin kuumuutta. Eli älä käytä oliiviöljyä tai käy näin:
Kuva

Tuo on aikoinaan ensimmäisen rasvapolttoni tulos, kun olin saanut kivijalasta aivan älyttömät ohjeet rasvapolttoon. Vedin sentin kerroksen oliiviöljyä pannulle. Ensin tuli savua, sitten lähti koira evakkoon, sitten puoliso, sitten tulivat liekit ja minä konttasin kämpästä pannun kanssa. Silloin en vielä liittynyt tietenkään mitenkään näiden pannujen myymiseen...

Mutta pellavansiemenöljyn ohella esim rypsiöljy ja kookosöljy on myös ok. Olen kolmesta pannustani yhden vain polttanut silavalla.
Rypsiöljyssä ei ole mitään vikaa. Itse hion pannun pinnan naarmuiseksi hiomapaperilla - tuntuu pitävän paremmin varsinkin alussa.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.