JAH kirjoitti:Lasin vaikutus alkoholin makuun on mielestäni täysin kiistaton.

Lasin muodon vaikutus epäilemättä mutta materiaalivahvuuden tai kemiallisen koostumuksen? Ihan oikeasti siis?

Itelläni lasissa tässä vuoden 1984 25-vuotias Signature Vintagen Caol Ila. Lasi on Glencairn-viskilasi, kolhoa ja halvan oloista lasia mutta sopivan kokoinen kädessä lämmitettäväksi ja riittävästi tilaa jos väkisin haluaa nuuhkia.
Spectator kirjoitti:
JAH kirjoitti:Lasin vaikutus alkoholin makuun on mielestäni täysin kiistaton.

Lasin muodon vaikutus epäilemättä mutta materiaalivahvuuden tai kemiallisen koostumuksen? Ihan oikeasti siis?

Itelläni lasissa tässä vuoden 1984 25-vuotias Signature Vintagen Caol Ila. Lasi on Glencairn-viskilasi, kolhoa ja halvan oloista lasia mutta sopivan kokoinen kädessä lämmitettäväksi ja riittävästi tilaa jos väkisin haluaa nuuhkia.

Muotoa lähinnä tarkoitan. En osaa koostumuksiin ottaa kantaa. Viski esim. Glencairn tai tulppaanilasista on ainoa vaihtoehto. Ja viineissä voimakkaammat viinit vaan vaatii lasilta kokoa ja tiettyä muotoa.
Kyllä lasilla on vaikutus makuun, olen hankkinut mökillekin järkevät lasit muutama vuosi sitten, koska v***i pilata hyvät juomat nihkeillä laseilla. Ei hinnasta kiinni, eli kohtuuhinnalla on mahdollista päästä maaliin.

Pepelle vielä kuvat kesän viinihankinnoista - odottavat viinikaapissa korkkaamista ja hyviä laseja:)
Kuva
Kuva
Kuva
Onko viinin makuun liittyvästä mausta jotain tutkimustietoa olemassa?

On vaikea uskoa, että lasilla olisi niin suuri merkitys kuin tässä on mainittu. Mielestäni viini valuu aivan yhtä ihanasti suuhun Ikean lasista kuin Riedelistä. Zaltosta ei ole kokemusta, mutta vierastan ajatusta siitä, että Iittala olisi niin paljon paskempi. Vähän sama kuin sanoisi, että AF1 on paljon paskempi kuin CP B-ball, koska jälkimmäiseen jalka menee ihanasti sisään.
mbch kirjoitti:Keikarista löytyy keskustelua myös henkareista.

Henkarit ottaisin keskusteluun mukaan lähinnä sillä tavalla, että mitä fiiliksiä herättää se että omassa vaatekaapissa kaikki henkarit on erilaisia vs samanlaisia: joillekin se voi olla kivempaa kun on yhdenlaisia henkareita, jolloin vaatekaapin (tai vaatehuoneen) yleisilme on jonkun mielestä siistimpi.

Kyllä mä Pepen pointin tajuan ja oon sillein samoilla linjoilla, mutta me taidetaan puhuu eri asioista kuitenkin: eri tekijät on mulle tärkeitä viinilaseissa kuin mihin Pepe nyt viittaa.

Töissä tylsää niin voisin kans vänkää.

Pepelle paranemisia!
Kokeilkaa. Haalikaa kaveripiiristä Riedeliä, Iittalaa ja vaikka Ikean juomalasia, kaatakaa samaa viiniä niihin ja maistakaa. Sillähän se selviää, onko lasilla itselle merkitystä.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.