LA// kirjoitti:
oktopus kirjoitti:Kyykky, mave, penkki, leuat, soudut ja semmosta. Rutiini ensin päälle, ja sitten ehkä jonkinlaisen järkevän ohjelman kimppuun.


???

Noi liikkeet on nimenomaan niitä järkeviä.

G6 ja Starting Strength riittää ihan mihin vaan. No ei ehkä kisalavoille, mutta täällä tuskin kukaan niitä miettii.


Hyvä tietää.

Ehkä mun kannattaa vaan jossakin välissä vaihtaa sarjojen ja toistojen määrää suunnaten enemmän massaan, tai jotakin. Nyt oon vähän kuntopiirimäisesti tehnyt 3x15 kaikkea paitsi leukoja.
No 3x15 on kyl vähän kyseenalainen setti. Suosittelisin mieluummin jotain 5x5 (tai esim maveen 3x3) settiä, jos sit toistoja haluu hinkkaa niin vaik arska-tyyliin 4x10 tjsp. Tämä siis pääliikkeiden osalta, apuliikkeissä parempi ottaa pidempiä sarjoja.
Ihan siitä kiinni, haluaako enemmän massaa vai voimaa. Toistoja kannattaa vaihdella, mutta 6 toiston sarjoja lyhyempää en tee tällä hetkellä ollenkaan missään liikkeessä. Jotenkin tuntuu, että suuremmat toistomäärät toimii paremmin. Sitten taas hauikselle tai epäkkäille ei ole muutenkaan järkevää ottaa lyhyitä sarjoja.
No periaattees joo, mut jos on aloittelemassa salilla niin suosittelisin ehdottomasti keskittymään voiman hankintaan. Massaa voi ruveta hankkimaan sit kun mavessa nousee edes se pari kertaa ruumiinpaino ja penkkitulos ylittää markan.

En nyt tiedä et miten oktopusilla tulokset, mut en ihan alkuvaiheessa missään nimessä vetäis ainakaan yli kympin sarjoja pääliikkeissä. Mieluummin kuitenkin ehkä Starting Strength tai Stronglifts tyyliin vitosen sarjoja. Vitosilla tulee hyvä balanssi voiman ja massan välille.

Toisaalta alkuvaiheissahan tulokset kasvaa kun vaan menee salille haistelemaan testoo, eli siinä suhteessa ei niin välii kunhan käy säännöllisesti.
Eka postaus nyt kun keikarin katutyyli ja punttijengi on siirtynyt käytännössä tänne.

Kympin sarjat alussa voi olla ihan perusteltuja sen takia, että toistopainot pysyy pakostakin alhaalla ja voi keskittyä paremmin tekniikkaan. Usein salilla tekee pahaa katsoa kun jengi hilaa ihan liian isoja rautoja milloin milläkin mavea tai kyykkyä muistuttavalla tyylillä. Lisäksi kevyillä painoilla ei saa ihan niin paljon vahinkoakaan aikaan.

Itse olen nostellut Wendlerin 5/3/1-ohjelman mukaisesti kaksi päivää viikossa. Keväällä pitäisi kuitenkin saada enemmän aikaa käyttöön muihin lajeihin, joten pitäisi saada jonkunlainen ohjelma "ylläpitojaksolle", missä vähäiset voimat pysyisivät suhteellisen tallella. Onko tällaisia tullut vastaan?
Ite kysymykseen en kyl osaa mitään ihmeempää neuvoa, jatkaisin ite about samalla tyylillä sen verran mitä muilta harrastuksilta ehtii. Itellä pysynyt suht hyvin aika epäsäännölliselläkin treenillä.

e. vähän lyhennetty.
e. thanks, selkeempi nyt.
Viimeksi muokannut joona, 24 Helmi 2013, 21:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
J-Suo kirjoitti:Kympin sarjat alussa voi olla ihan perusteltuja sen takia, että toistopainot pysyy pakostakin alhaalla ja voi keskittyä paremmin tekniikkaan. Usein salilla tekee pahaa katsoa kun jengi hilaa ihan liian isoja rautoja milloin milläkin mavea tai kyykkyä muistuttavalla tyylillä. Lisäksi kevyillä painoilla ei saa ihan niin paljon vahinkoakaan aikaan.


No tämän tekniikkasyyn takia mä noilla pitkilla sarjoilla olen aloittanutkin. Kiitos vaan kaikille kommenteista, alkava viikko onkin sopiva aika vaihtaa vähän erilaisiin sarjoihin.

Tällaiseen kuvaan törmäsin jossakin, pitänee ainakin jotenkin paikkansa? Paitsi että wtf at speed, hiiitaaiitta toistoja jos tekee massaa/kestävyyttä?

Kuva
No, kympin sarjat ehkä penkissä voi olla perusteltua aloittelijalle, mut kyykyssä ja varsinkin mavessa riski tekniikan hajoamiseen nousee pidempien sarjojen myötä. Penkissäkin voi olla et loppupään toistoissa lähtee lavat alta ja kyynerpäät seilaamaan minne sattuu.

Pidemmät sarjat eivät itsearvoisesti ole yhtään parempia tekniikan opetteluun. Väittäisin että päinvastoin, koska todennäköisyys lisääntyy siihen et esim kympin sarjastakin pari vikaa toistoa on jo todella huonolla tekniikalla. Mielestäni vitosen sarjat on hyvä kompromissi voiman ja massan välillä.

Tekniikkaa voi sit erikseen hioa kohdilleen tekemällä toistoja esim tyhjällä tangolla (tai muuten pienillä painoilla).
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.