Mistä kannattaisi stadista/lähistöltä käydä etsimässä perushyvää ja tyylikästä yksivaihteista pyörää? Jarruista (tai fiksissä etujarrusta) ja nahkasatulasta plussaa. En ymmärrä fikseistä/sinkuloista käytännössä mitään, joten luulis että jotta osaa valita oikean kokoisen rungon jne. niin kannattaa suosiolla marssia johonkin alan liikkeeseen, onko suosituksia? Käyttötarkoitus on lähinnä huvikseen pyöräily kesäisin ja jos innostuu, niin n. 7 km työmatkan taittaminen silloin kun on kiva sää.

Jälleen tällänen todella epämääräinen etsintäkuulutus, mutta en taida tuntea tarpeeksi autenttisia hipstereitä, joilta vois kysellä neuvoa. Budjettia ei ole vielä mitenkään lyöty lukkoon, jos esim. ilmenee että jollain 400-600 eurolla ei oikeen saa vielä mitään järkevää niin säästän mielummin vaikka tovin ja ostan kerralla jonkun kestävämmän ratkaisun. ~ 30 vuotias Helkama Oiva kuitenkin kulkee edelleen.
Velo & Oxygen sekä Kumiluoti nyt ensimmäisinä tulevat mieleen. Yli kuuttasataa en itse maksais fiksistä.

Kannattaa myös harkita että käyt tutustumassa kaupoissa et minkä kokoisen rungon tartteet ja sen jälkeen Yksivaihteen myyntipalsta seurantaan. Onhan toi semisti näätä vaihtoehto, mut mielestäni ihan ookoo.
Kunhan varot, ettet osta liian isoa pyörää (siis liian korkeaa/pitkää runkoa). Fiksin sijaan voisi olla jokin flipflop-takanapa, jossa kiekon kääntämällä saat pyörästä fiksin/sinkulan. Fiksiä kannattaa ehkä ensin kokeilla ennen ostopäätöstä. Voi olla aika haastava kaupungissa (tai mistä minä tiedän, kun en ole muuta kuin kokeillut). Jos haluat leppoisan kaupunkicruiserin, jolla ei tule aina hiki tai jolla ei joudu sotkemaan pirusti kevyen välityksen takia, osta joku retro napavaihteinen. Pelago? Hinnoista ei muuta, kuin että hyvä pyörä, jossa on kunnon osat, maksaa yllättävän paljon.
Pelagoa suosittelen.

Fiksi vs. sinkula -keskusteluun osallistun sen verran, että jos hankit flipflop-navan (johon laitat sitten toiselle puolelle fiksi- ja toiselle puolelle vapaarattaan), niin hanki sellainen jossa on molemmilla puolilla fiksikierteet. Niille nimittäin saa vapaarattaankin kiinni.

Yksivaihteen myyntipalstan lisäksi kannattaa vilkaista sieltä Ensifiksin ostajan opas. Vaikka osa viesteistä on parin vuoden takaa, sisältö pitänee paikkansa. Ja fiksistä saat tosiaan sinkulan hyvin helposti.

Ihan alkuun kannattaa myös lukaista Yksivaihteen Fiksi-info, josta selvität kätevästi kaikki perusasiat.

Itse olen viitisen vuotta ajellut pelkästään kiinteävälitteisillä fillareilla. Oulussa ympäri vuoden – ja talvella fiksi on mun mielestä helpompi ajettava kuin perusfillari – ja Helsingissä sitten semmosen 7-8 kk vuodesta. Olen tyytyväinen.
Viimeksi muokannut oktopus, 28 Touko 2013, 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla oli vuosi sitten about samat reunaehdot mitä Joonalla ja päädyin ottamaan halvasta päästä Jamis Beatnikin intersportista (399e tämänkin vuoden malli kai). Ei ehkä hipsteruskottavin, mutta oon ollu tyytyväinen hintaan nähden.
Iso kiitos todella nopeista vastauksista bowtiepasta, gt., oktopus ja sonswan. Näillä eteenpäin. Linkit ja liikkeet otan heti työn alle. Loma alkoi periaatteessa tänään, niin ehtii hyvin paneutua.
Eipä kestä. Jatkan vielä vähän:

Hyviä kokemuksia omassa tuttavapiirissä noista vähän edullisemmista fillareista ovat tuottaneet ainakin Charge Plug ja Fuji Track. Jälkimmäisessä on (nimensä mukaisesti) vähän raskas välitys kaupunkiajoon, mutta pyöräliikkeistä löytyy sitten kevyempää hammasratasta, jos tuntuu liian työläältä polkea. Crescentin Världsmästarcyckeln on myös uustuotantona ymmärtääkseni ollut melko suosittu.

Yksivaihteen kautta voi myös kysellä, josko joltakulta liikenisi sopivankokoista fillaria testattavaksi. Pk-seudulta tämä ei välttämättä ole mahdottoman vaikeaa. Jos koko ei ole suorilta tiedossa, voi vilkaista esimerkiksi Competitive Cyclistin laskuria, tai kysellä liikkeistä.

Kunhan saan uudet kiekot (parin viikon sisään) omaan fillariin, voi sitäkin testata. Mulla on pituutta 185cm, mutta tykkään ajaa vähän mittojani pienemmällä rungolla, joten se sopii myös hieman lyhyemmälle.
Fuji Track ollut nyt pari vuotta ja ihan kelpo vehje siihen hintaan. Tosin nyt kauppasin sen veljelle ja uus runko hakusessa.
Mulla on Fuji Declaration, ollut siihen tyytyväinen. Tampereella Fujia myy Peloton, jossa oli ainakin vähän aikaa sitten loppuunmyynti, liike sijaitsee Laukontorin yhteydessä.
joona kirjoitti:Mistä kannattaisi stadista/lähistöltä käydä etsimässä perushyvää ja tyylikästä yksivaihteista pyörää? Jarruista (tai fiksissä etujarrusta) ja nahkasatulasta plussaa. En ymmärrä fikseistä/sinkuloista käytännössä mitään, joten luulis että jotta osaa valita oikean kokoisen rungon jne. niin kannattaa suosiolla marssia johonkin alan liikkeeseen, onko suosituksia? Käyttötarkoitus on lähinnä huvikseen pyöräily kesäisin ja jos innostuu, niin n. 7 km työmatkan taittaminen silloin kun on kiva sää.

Jälleen tällänen todella epämääräinen etsintäkuulutus, mutta en taida tuntea tarpeeksi autenttisia hipstereitä, joilta vois kysellä neuvoa. Budjettia ei ole vielä mitenkään lyöty lukkoon, jos esim. ilmenee että jollain 400-600 eurolla ei oikeen saa vielä mitään järkevää niin säästän mielummin vaikka tovin ja ostan kerralla jonkun kestävämmän ratkaisun. ~ 30 vuotias Helkama Oiva kuitenkin kulkee edelleen.


Tää on aika hyvä paikka alottaa, samoin yv:n fiksi-info. Jos haluut siistin ja halvan single gearin, niin osta joku käytetty semikämänen maantiepyörä ja vaihda takakiekko moderniin kasettinapaiseen. Sit speisereillä takanavan ketjulinja kohdilleen ja menoksi. Paljon parempi meininki & ulkonäkö, ainakin tällaisen semi-pyöräautistin mielestä. Fiksissä pitää sit ketjulinjan osua kohdilleen ratarattaan kanssa, joka maantiepyörän tapauksessa tarkoittaa uuden keskiön ja kampisetin ostamista (eli ratanavan ketjulinjaa ei juuri voi säätää).

Jos diy meininki ei juuri kiinnosta (tai ei oo osaavaa kaveria) tai haluu kokeilla kiinteetä niin noi markettifiksit on ihan ok vaihtoehto. Jamiksen beatnik nyt ainakin on suht toimiva, ruma ja halpa. Vaihtoehtoja kyllä tossa sun hintaryhmässä riittää: jengi olikin tossa listaillut aika hyvin kaikkea. Valmispyörä on turvallinen vaihtoehto, ei ainakaan lähde homma lapasesta: projektit rupee helposti viemään paljon aikaa ja rahaa (kokemusta on).

Itellä on menny viimeiset pari vuotta pelkästään kiinteällä, jotenkin koukuttavaa hommaa kun pääsee siihen sisään. Tällä hetkellä tulee ajeltua konversiorungolla jossa vähän kaikenlaista palikkaa kiinni. Kannattaa ehdottomasti kokeilla kiinteellä ajamista ja flip-flop navat on jees jos homma ei nappaakaan. Alkuun sellanen neuvo et kannattaa samantien vaihtaa taakse isompi ratas, noissa valmispyörissä on usein ihan jäätävät välitykset. Suurin osa pyöräilijöistä runttaa muutenkin menemään liian isoilla välityksillä.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.