Tuo on varmasti erittäin jees ja helppo pistää kiertoon, jos haluaa myöhemmin pyörän kovemmilla spekseillä. Ilmeisen suosittu malli, eikä ihme. En usko, että merkittävällä tavalla häviää perustason Honzoille.
Uuden fillarin hankinta on tulossa ajankohtaiseksi, pitkän pyörättömän ajanjakson jälkeen (n. 10 vuotta viime pyörästä). Omistin viimeksi dirttipyörän (taisi olla Kona Cowan), jonka myin harrastuksen lopetettuani. Nyt katseissa olisi ns. "fitnesspyörä" ja ajattelin kysästä täältä hieman mielipiteitä, ennen kun lähden pyörimään kivijaloissa. Jonkin verran tiedän mitä katsoa, mutta pakko myöntää, että aika syvissä vesissä liikun. Käynyt jonkin verran tätä ketjua läpi, niin asiantuntevaa porukkaa näyttää löytyvän paljonkin.

Olen asettanut budgetiksi 1k, tietysti mitä halvempi sitä parempi, mutta hinta/laatusuhde on tärkeempi kun parin sadan euron säästö.
Tässä on jotain malleja, mitä olen katsonut.

- Cannondale Quick Disc 3
- Bianchi C-Sport 2.5/3
- Focus Arriba 3.8 DI
- Giant Escape 1

Mielipiteitä, tyrmäyksiä, ehdotuksia? Lähinnä Cannondalen ja Bianchin kohdalla mietityttää, että maksanko turhaan brändistä. Tuon Bianchin mallin saatavuus näyttäisi oleva myös Suomessa kehnohko. Cannondalen hinta alkaa olemaan lähellä budgetin ylärajaa. Muita ehdotuksia otan mielelläni vastaan.

Kiitos etukäteen!
Tuo fillarin haarukoiminenhan on ihan loputon suo, mutta voin pari huomiota antaa joihin ainakin itse kiinnitin ekana huomiota.
- Cannondalen ehkä unohtaisin nelikanttikeskiön takia. Et varmaan tarvii loputonta määrää vaihteita eli kolmea eturatasta?
- focuksessa näyttäisi olevan sama juttu. Arriba 3.9 tosin tarjoaa jo jämäkämmän voimasiirron (kampisarja+keskiö) ulkoisilla laakereilla, ainakin siltä vaikutti pikaisella tutkimisella.
- giant vaikuttaa eri osasarjojen keräilykorilta, mutta näytti myös olevan kahdella eturattaalla ja jämäkämmällä voimansiirrolla.

Vaihtoehtona tulee mieleen canyon roadlite al 7. Mielestäni parempi kuin yllämainitut. Miinuksena pelkkä nettimyynti ja toimitusaika. Hintaa sillä on tasan tonni.

Mutta, kuten sanottua, vaihtoehtoja on tosi paljon. Tuohon voimansiirtoon kiinnittäisin huomiota eli välttäisin square taper (nelikantti) keskiötä. Se tuppaa antamaan periksi ja joustamaan jos polkee vähänkin kovempaa.
Toivottavasti tekninen höpinä ei sekoita pakkaa ja löydät hyvän fillarin!
Tuon listan Bianchiin ja Focukseen en sekaantuisi, alumiinihaarukka ja halvat Tourney triplakammet yms.

Jos tuosta kategoriasta pyörän haluaa, Cannondale ja Giant alkaa olla ihan järkeviä, hiilikuituhaarukka ja 2x9 vaihteisto kummassakin. Giantin etuna on ainakin tubeless-renkaat (ehdoton plussa, kunhan perehtyy aiheeseen ensin), Hollowtech II -keskiö ja tasokkaampi takavaihtaja, kun Cannondalessa on vähän kehnompia ja vanhempia palikoita kiinni. Giantiin ei mene kuin Giantin oma satulatolppa, mutta jos ei usko vaihtavansa sitä ikinä, niin mitäpä tuosta. Ajo-ominaisuuksista nyt ei voi kokeilematta sanoa.
Giantin satulatolppa? Escape 1 tolppa kyllä kuvista päätellen näyttää ihan normaalitolpalta. Mikäli siinä on joku omituinen halkaisia niin shimmailu on aina mahdollisuus. Perinteisessä nelikanttikeskiössä ei ole mitään vikaa, mutta tällaisessa pyörässä siinä ei ole mitään järkeä. Fleksaako ajaessa, no eipä se kyllä fleksaa ellei löydy kunnolla jerkkua reisistä ja nopeudet menee sinne viiden kympin luokkaan.

Nää hybridit ei ole itselle tuttuja pyöriä mutta veikkaan että Canyon on edelleenkin hintalaatusuhteeltaan paras vaihtoehto. Tai sitten jos kivijalasta haluaa niin katsoisin ennemmin jotain gravel-pyörää.
dp1 kirjoitti:Giantin satulatolppa? Escape 1 tolppa kyllä kuvista päätellen näyttää ihan normaalitolpalta. Mikäli siinä on joku omituinen halkaisia niin shimmailu on aina mahdollisuus.

Se ei ole pyöreä vaan hienovaraisella D-profiililla, äkkiseltään näyttää tosiaan ihan tavalliselta, mutta kiva ylläri sitten. Valmistajien omat ei-standardiratkaisut inhottaa aina ihan vaan periaatesyistä.
Omasta käytöstä löytyy tuosta kategoriasta Merida Speeder 300, joka nopealla katsannolla tarjoaa ainakin paremmat osasarjat kuin listatut, tai noh siinä siis Sram Apexia läpi pyörän, hydrauliset levyt ja hiilikuituhaarukka

Speeder on selkeästi enemmän maantiepyörästä johdettu fitnesspyörä. Siis vähän matalampi ajoasento, 30mm renkaat etc. Olen tykännyt kyllä.

Viikonloppuna tuli hankittua Speederin kaveriksi Gir’s Warthog syklari, joten pakko myöntää et Speeder tulee siirtymään enemmän yleispyöräksi/kauppakassiksi ja Gir’s tulee alle aina lenkkiä ajettaessa.
Kiitos kaikille asiantuntevista vastauksista! Nyt tiedän taas vähän enemmän mitä kannattanee kysellä liikkeessä ja mihin kiinnitän itse huomiota. Ei kai tässä muu auta kun mennä jossain vaiheessa testailemaan.

Canyonin pyörät alkoivat myös kiinnostamaan, mutta näyttäisin olevan tasan kahden runkokoon välissä, niin netin kautta tilaaminen saattaa olla ennemmän uhka kun mahdollisuus.

Tuo TM:n "testivoittaja" WHYTE Shoreditch R7 vaikuttaa tekstin perusteella myös pätevältä vaihtoehdolta, mutta saatavuus pk-seudulla vaikuttaisi olevan huono. Eli menisi siinäkin luultavasti tilaushommiksi. Hintakin on aika lähellä tuota Canyonin pyörää.

Päivitän tänne sit jossain vaiheessa, mihin pyörään olen lopulta päätynyt :)
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.