Harva pilaa jalkojansa liian matalalla kadenssilla. Siinähän on käsittääkseni enimmäkseen kyse biomekaanisesta tehokkuudesta, jolla ei juurikaan ole väliä 99% pyöräilijöistä. Mäkien runttaaminen välillä "liian isolla vaihteella" voi tehdä treenausmielessäkin ihan hyvää, kuten yllä vihjailtiinkin.
Etujarru kannattaa olla. Tai muuten voi ketjujen pudotessa tulla ns. simonkatuefekti. Taitavimmat osaavat tai luulevat osaavansa tässä tilanteessa pysäyttää pyörän tunkemalla kenkää takapyörän ja pystyputken väliin. Loput osuvat johonkin enemmän tai vähemmän hallitusti tai pujottelevat helvetillisellä tuurilla läpi. Zen.
domppa kirjoitti:Alamäkeä edeltää myös yleensä ylämäki ja sekin on kiva päästä ylös.


Kieltämättä on hiukan huvittavan näköistä, kun hintelä fiksityyppi runttaa reidet maitohapolla loivaa rinnettä ylös, ja vierestä päärynänmuotoinen naapurintäti purjehtii ohi mummopyörällä perse tukevasti penkissä.
Delaney kirjoitti:
domppa kirjoitti:Alamäkeä edeltää myös yleensä ylämäki ja sekin on kiva päästä ylös.


Kieltämättä on hiukan huvittavan näköistä, kun hintelä fiksityyppi runttaa reidet maitohapolla loivaa rinnettä ylös, ja vierestä päärynänmuotoinen naapurintäti purjehtii ohi mummopyörällä perse tukevasti penkissä.


Mä oon just se hintelä fiksityyppi, ja täytyy tunnustaa, ettei ole vielä osunut omalle kohdalle moista.

47x15
Isot kiitokset kaikille jotka on jo ehtinyt neuvoa fillariasioissa, lomat pääsin aloittamaan pari viikkoa myöhemmin ja vaikka paljoa ei ole tapahtunut, niin tässä on samalla ehtinyt vähän jo seurata yksivaihdetta ja pakko todeta, että edullisemman pään valmisfiksit ei ehkä kuitenkaan säväytä tarpeeksi tyylillisesti.

Eli jotain vanhaa hyväkuntoista ratarunkoa (tai siltä näyttävää uustuotantoa) ja siihen sopivat kiekot ym., droppi- tai bullhorntanko mielessä. Potentiaalisesti mennään perse edellä puuhun ja lujaa, mutta.. tyyli ennen tarkoitusta.

Olen oktopus 10 cm lyhyempi, tässä on ~ mun mitat ja mitä se laskuri mulle suositteli. Sattuuko sun pyörä olemaan about sellainen, mitä kannattaisi mun mitoilla testata vai onko liian iso? Oon joka tapauksessa kiitollinen, että tarjosit mahdollisuutta
Kuva

Kuva
Jos maksimaalista estetiikkaa lähdetään hakemaan, niin tuon koon valinta on erittäin tärkeää. Satulatolppaa tulisi näkyä reilu nyrkin verran ja stemmin pitäisi olla slämmätty (ei se ihan näin tarkkaa oo mut tonne päin). Jos runkoon laittaa reilusti massia niin tämä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon. Periaatteessa täydellisen koon valinta vaatisi kunnon ajoa jollain suht oikean kokoisella pyörällä (niin, että sais säädöt kuntoon ja mietittyä oman pyörän koon sen kautta) tai mittaukset esim. Velosportissa (lol vähän niinku tapaaminen räätälin kanssa).

Vanhat ratarungot (ainakin hyväkuntoiset) on aika hinnoissaan. Toisaalta uudet saattaa maksaa vielä enemmän. Yksi siisteimpiä uusia teräsrunkoja tekevä lafka on Pelizzoli. Hinnat rungolle alkaen 800e jos muistelen oikein. Ite en oo hirveesti runkoon panostanut vaan ajelen atm tollasella ihan ok hollantilaisella maantierungolla. Mielummin kannattaa panostaa kunnon kiekkoihin ja veiveihin.

Ite oon about 179 pitkä ja ajelen c-c 55cm rungolla. Ihannekoko mulle ois itelle varmaan 56 (tai ehkä jopa 57).
Thanks! Pelizzolin runkoja ehdinkin jo kaverin vinkistä ihailla. Todella nättejä, mutta toimitusajat taitaa olla sen verran pitkät, että tuskin täksi kesäksi saisi pyörää kasaan.

Tuun mielellään testaa bowtiepasta, kiitän.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.