Asiaa pohdittuani ja n tunnin nettiselailun jälkeen olen taipumassa 27.5" plussaan. Malleja ja merkkejä on tietysti loputon määrä, mutta nyt vaikuttaisi vahvasti siltä, että käyn hakemassa Konan Big Honzon kotimaisesta kivijalasta kunhan veronpalautukset paukahtavat tilille.
Kona on aina hyvä valinta. Itse kääntyisin fiilisjuttujen vuoksi teräsrunkoiseen versioon, mutta se taitaa kyllä näkyä hinnassakin aika kivasti.
Honzo on varmasti hyvä, mutta olisko kuitenkin 29" parempi? Mun hyvin rajallisen ajokokemuksen perusteella 27,5"+ on vähän outo väliinputoaja, kun ei se kuitenkaan oo tarpeeksi läski jotta läskipyörän talviedut toteutuisivat. Saattaa tosin johtua siitäkin et kokeilemani plussapyörä oli onnettomasti rengastettu (tota ongelmaa ei Big Honzossa liene, WTB:n Rangerit pitäis olla varsin jees), mutta ei se tuntuma kyllä mulle toiminut.

Tai siis lähinnä, että kun kivijalasta haet niin vois kokeilla päästä vertailemaan perus- ja isohonzoa samoille poluille. Varmasti kyllä hyvä valinta, otat sit kumman tahansa.
Plussarenkaat kiinnostaa mm. sen takia, että pystyisi ajamaan läpi vuoden. Kai ne vähän paremmin kuitenkin toimii lumessa kuin 29". Toisaalta nykyään saa käsitykseni mukaan myös suht leveetä 29" rengasta. Big Honzoon siis menee myös 29" renkaat. En sitten tiedä miten se käyttäytyy isommilla kiekoilla, kun runko on kuitenkin suunniteltu pienemmille. Ei tämä helppoa ole. Pyöriä ja malleja on hirveä määrä. Aluksi ajattelin noita arvostelumenestyjiä eli Vitus Sentieriä ja Nukeproof Scouttia, mutta ne pitäisi tilata sokkona nettikaupasta ja haluaisin päästä testaamaan ja turisemaan ammattilaisen kanssa. Big Honzossa/Honzossa viehättää myös eräänlainen klassikkostatus. Se on sellainen aihio jota voi/kannattaa päivitellä myöhemmin. Ja jos ei jostain syystä tule ajettuakaan, niin siitä pääsee myös eroon helposti. Vuoden 2020 malleja on nyt ruvennut tippumaan kauppoihin. Teräsrunkosta joutuu pulittamaan 1000 € enemmän. On siinä siis (kai) paremmat palikatkin, mutta otan kyllä tuon alumiinisen. Onko minkälaisia kokemuksia Stadin pyöräliikkeistä? Konaa myy ainakin Fillarikellari ja Hi5Bikes Hertsikassa.
Ostaisin kyllä ennemmin jonkun gravel runkoisen. Paljon monikäyttöisempi kuin joku 29er. Kyllä 40mm kumella pärjää ellei talvimetsän hankiin ole menossa. Talvipolkuja kyllä tollakin ajaa.
^ mulla on katu/kaupunkipyörä erikseen. Ja sillä ei kyllä tulis mieleenkään mennä Sipoonkorpeen tai hinkkaamaan Keskuspuiston kaltseja.
Joo, toki voi myöhemmin hankkia erikseen 29"-kiekot, mikä ei ole ollenkaan huono idis. Big Honzon ja Honzon geometriaerot taitaa olla aika vaatimattomia, Big Honzo voi olla oikeastaan ehkä paremmallakin geolla myös 29"-kiekoille koska siinä tais olla ihan snadisti pidemmät chainstayt.

Hi5bikes on ollut hyvä, kyllä mä sieltä lähtisin ensisijaisesti ostamaan. Kandee muistaa pyytää sit niitä mätsäämään Bikeshopin hinta pyörälle, sillä saa hinnasta pois sen n. -10% pinnaa.

Jos tarttee myöhemmin guidoa keskuspuistoon niin voi pistää koodia, tuolla tullut vähän pyörittyäkin.
Kiitti!

Vähän aikaa tässä joutuu odottelemaan. Kävin fillarikellarissa ihmettelemässä duunin jälkeen ja 2020 mallit tulee Eurooppaan vasta lokakuun lopussa.
Minusta 27,5"+ ja 29" renkaissa ei loppuunsa hirveästi ole eroa talvipoluilla ajelussa. Silloin jos polut on pehmeinä, ei kummallakaan pääse etenemään kuopimatta reittiä urille. Ja jos polut on läskipyörien/kävelijöiden/lanaamisen avulla tamppautuneet riittävän koviksi, ajaa siinä vaikka cyclolla. Aika harvassa on semmoiset kelit, että se ero 2,4" ja 3,0" renkaan leveydessä on ratkaiseva tekijä siinä, pääseekö polulla eteenpäin vaiko ei.

Enemmän tuo rengasvalinta on fiilisjuttu ja tuo eroja tuntumaan sulan maan aikaan. Monet sanoo että 27,5+ on hauskempi: enemmän pitoa, pystyy käyttämään matalampia paineita mikä suodattaa pienimmät epätasaisuudet pois, vähän matalampi painopiste. Mutta ero on loppuunsa aika pieni. Itse ajelen pääasiassa 29" pyörällä, joskus tullut testailtua plussakumeja. 29"+ on aina ollut kyllä vähän haaveissa...
Päädyin lopulta ostamaan käytetyn Trekin Roscoe kasin vm. 2019, kun sain oikean kokoisen, oikeasta paikasta ja oikeaan hintaan. Nuo 27,5" renkaat tuntuvat ainakin näissä mutakeleissä hyviltä. Luulen, että kokeilen ajelua tällä tämän vuoden ja myyn eteenpäin ja upgreidaan ensi vuonna jos harrastus maistuu. Yleisenä huomiona, että nämä "modernit" maastopyörät tuntuvat ihan uskomattomilta verrattuna 90-luvun lopun peleihin. Uskaltaa ja pystyy menemään tosi monesta paikasta, vaikka taitoa ja ajotuntumaa ei juurikaan ole.

Kuva

Kona Big Honzon hankkiminen sen sijaan osoittautui haastavaksi monen kuukauden projektiksi. Kävin hertsikassa ihmettelemässä pariin otteeseen ja olisi mennyt joulukuun puolelle ennen kuin sellaisen olisi saanut Suomeen. Myyjä taisi sanoa, että Euroopan keskusvarastoon oli tulossa mallia vaan jotain 12 kpl isoimmassa runkokoossa ja sellainen olisi pitänyt varata ennakkoon.
Lue lisää alueelta Kulttuuri & lifestyle tai katso uusimmat viestit.