Sain sattumalta käsiini Burberryn vintage car coatin, just sellaisen jota olen jo useamman vuoden etsinyt käytettäväksi välikausina. Hartiat istuu ok, mutta rinta ja erityisesti vyötärö/lantio on todella väljät mun mitoille. Tiedän että takin ei kuulu nuolla kroppaa, mutta toi on yksinkertaisesti mulle vaan todella iso tuosta keskikropasta.

Osaako joku sanoa minkälainen operaatio olisi kavennuttaa tuollaista takkia suhteellisen reilusti? Takki menisi nyt kiinni vaikka vyötäröllä olisi pari futispalloa.
Realisointikeskus keikka tuotti mielenkiintoisen tuloksen: Kaksi kappaletta Tampereen pukutehdas OY:n pukuja. Ilmaiseksi sai niin lähti kantoon. Toinen perinteinen tumma puku. Toinen jonkin tyyppistä "tweed-henkistä" kangasta. Molemmat villasta tehtyjä, "tweed" 100% toisessa seosta vähän matkassa. Leimat sijoitti valmistusvuoden 1949-1959 välille. Tweed-henkinen puku aikalailla noudattelee ko. esitteen urheilupukua: https://digi.kansalliskirjasto.fi/pienp ... ehdas%20OY. Toki uudempaa tekoa, eli kaulukset jo kaventuneet, mutta housut väljät ja vekeillä. Mikä yllätti tilanteessa eniten on oma koko, pitkälle miehelle ei vanhoja vaatteita yleensä löydy. Koko ei täydellinen, mutta samaa tasoa jos räkistä hakisi pukumiehestä tms. peruspuvun. Eli todella lähelle. Mitään kokomerkkejä näistä ei löydy.

Käytännön kysymys on: Takkeja kokeilin nykyaikaisten chinojen ja housujen kanssa ja ihan asiallisia asukokonaisuuksia sai aikaan. Varsinkin tuon tweed tyylinen-takki vaikutti monipuoliselta ja kankaan laatu ja kestävyys melko asialliselta. Se tiukka kysymys. Mitä mieltä väki noista 50-luvun leikkauksilla tehdyistä puvuista täytenä asukokonaisuutena. Itse todella kahden vaiheella: Meneeko cossplayn/yliyrittämisen saralle?
Riippuu varmaan minkätyyppistä hakee. Itse pidän Buzz Ricksonin sekä The Real McCoy'sin collegeista, jotka ovat hieman normaalia lyhyempiä ja pienemmällä päänaukolla.
En lähtisi ostamaan pelkkä laatu edellä. Mielummin katsoo sen tyylin, millaista haluaa, joka rajaa vaihtoehtoja vähemmäksi. Onko se sitten jotain heritage kamaa vai modernia, siistiä vai sporttista jne.

Sunspel, Asket, AMI ja Stone Island on mielestäni hyviä vaihtoehtoja. Halvemmallakin löytyy, mut ei viitsi lähteä suosittelemaan, koska kysyttiin laadukkaimpia. Noita mainittuja parempia en myöskään lähde suosittelemaan, koska ovat mielestäni riittävän laadukkaita.
Samo kirjoitti:kiitos jo näistäkin. tyyli semmonen "smart casual" eli paita menee vaikka tarv. kauluspaidan päällä toimistossa.

Asket voisi olla hyvä vaihtoehto. Myös materiaali on hyvä, jos haussa ei ole jotain erittäin paksua kangasta.
Kuva
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.