Khakit Mogadorit tuli ja on kyllä loistavat housut. Ei ole näistä high rise housuista paljon kokemusta kuin Natalinosta (jotka ovat mukavat mutta eivät istu itselle kovin hyvin). Oma koko 34 ja meni kyllä nappiin, ehkä sentin saisi olla tilavampi kun hieman on tuota kuuluisaa vatsaa. Toivottavasti ei pesussa mene paljon kutistumaan ettei tarvitse ompelijalle viedä. Tähän kesäksi kaveriksi joku safari-paita niin voi mennä larppaamaan 40-luvun Pohjois-Afrikka skenaarioon :D

Hieno merkki ja hyvin rakennettu tarina!
Ulsteri kirjoitti:Itseä kiinnostaa tosi paljon saman aikakauden Suomi-skene. Härmässähän on aina diggailtu jenkkimeininkiä, joten ei mikään yllätys että myöskin campus-tyylit kiinnostivat nuorisoa 50-luvun lopulla ja 60-luvun alkupuolella.


Suomalainen iskelmälaulaja Johnny (Liebkind) vuonna 1966:

Kuva
Ostin Grailedin kautta 350 euron puuvilladenim housut Briteistä (tuplasin kyseisten ympäristönpilaus housujen kokoelmani, bad me). Tein tullauksen rehellisesti ohjeen mukaan niin alvia 95 eur ja tullia 42 eur. Huh, ei voi muuta sanoa. No grail mikä grail :)
Itselläni oli tuossa parin vuoden notkahdus, eikä kiinnostus riittänyt seuraamaan muotimaailmaa entiseen malliin. Osin varmaan vaikutti parisuhde, duuni, pandemia ja some-/vaikuttajakulttuurin aseman voimistuminen. Tykkäsin pukeutua omalla tyylillä edelleen, pari riepua on tullut hankittua tänäkin aikana.

Mikä on sisäinen motivaationi muotia kohtaan? Miten gotiikkaan nojautuva muotinäytös onnistuu olemaan koronan tahraamana vuonna relevantti, miksi se sai intohimoni muotia ja pukeutumista kohtaan - taas tämän viikon torstaina - roihahtamaan?

Ymmärtääkseen, mistä puhun, pitää katsoa näytös:


Muuten vanhaa tuttua Hediä. Pyrkimystä kohti parempia klassikkovaatteita tai pyrkimystä tuoda klassikkovaatteisiin elementti, nyanssi, mikä muuttaa vaatekappaleen olomuodon kohti tunnetilaa, reaktiota, paikkaa, aikaa tai ajankohtaisuutta.

Hedin aiemmat näytökset ovat mielestäni jääneet kannanotoiltaan ja sisällöiltään muutenkin laihoiksi, ne ovat pohjautuneet pitkälti musiikkiin, laihuuteen, nuorisokulttuurin uusimpaan aaltoon, androgyynisyyteen ja ”Cool factoriin”. Yleisesti Hedin Yves Saint Laurentin, Dior Hommen, Saint Laurent Parisin ja Celinen näytökset ovat olleet erinomaisia. TKP on kuitenkin helmi, joka olisi voinut nojautua ainoastaan vallitsevaan somekulttuuriin ja muodin sekä ärsykkeiden ahmimiseen ja niiden sylkemiseen ulos eli oltaisiin voitu toteuttaa samaa kuin muutkin muotitalot, tyytyä siihen, eikä pyrkiä muita edelle. Tähän ei kuitenkaan oltu tyydytty ja näytös onnistui relevanttiuudellaan herättämään sekä kiinnostukseni että mielenkiintoa, intohimoa ja ajatuksia.

Nykytilanteen elementtejä:
    - Kahleet vs. korut kaulalla
    - Ympäröivät aidat
    - Jättimäiset välit mallien välillä
    - Kasvomaskit, jotka peittävät kasvot, muttei suita
    - Leikkaus mustaan, ahtaan tuntuiseen tilaan, jossa valutetaan kyyneleitä
    - ”OUT OF MY MIND”
    - Nopeasti vaihtuva kuvakulma ja kohde
    - Painostava, eteenpäin potkiva musiikki
    - Kantavat eläimet
    - Ihmisjoukko
    - Pimeyttä valaisevat soihdut

Hedi on luonut jälleen vakaan pohjan, jonka päälle on hyvä rakentaa visiotaan. Kaikille palasille on paikka ja tarkoitus. Tämä mestarillisesti luotu kokoelma ja esitys teasereineen ovat vain yksi pieni osa tätä valtavaa "Hedin maailmaa".

In the modern world, we are saturated with products. The marketing machine continues to emit hype and promise. Meanwhile, we consume and often feel nothing…


Naisten puoli on mielestäni onnistunut ennen TKP:ia ja sen jälkeen, samoin miesten Cosmic Cruiser -näytös on hyvä jatkumo.

Muoti kiinnostaa, koska se herättää reaktioita ja tunteita. Omalla tavalla oli helppo tie löytää takaisin riepujen pariin, kun näkee, että suosikkisuunnittelijalla on hyvä draivi päällä, eikä luovuuden tai toteutuksen suhteen enää tehdä kaikkea helpoimman kautta ja odoteta, että Hedi tai hänen nimensä = Midas. Syntyy edes jollain tasolla mielenkiintoisia juttuja, varmaan muidenkin mielestä kuin vain minun.

Foorumillakaan ei ole tullut käytyä vähään aikaan, joten ei ole hajua meiningistä tai mitään hajua herättääkö tämä mitään ajatuksia tai keskustelua. :D
Tuskinpa herättää keskustelua. Parin vuoden notkahduksesi aikana netin tyylifoorumit kokivat kuolemansa, ja paluuta entiseen kukoistukseen tuskin on tulossa.
Keskustelu on osittain siirtynyt muualle tai kanavat muuttuneet. Täällä osa syy asiaan lienee aktiivisten kirjoittajien kyllästyminen ja erinomaisen blogin kuolema.

Muoti on tällä hetkellä enemmän ajankohtaista kuin tämän foorumin alkuaikoina. Katukuvassa näkee enemmän kalliita vaatteita kuin koskaan. Skene on keskittynyt eri merkkeihin. Monclerit ja muut ovat kovassa suosiossa.

Täällä osa kirjoittajista on ikääntynyt ja tyylit vakiintuneet, jolloin ostetaan peruskamaa, joka ei herätä intohimoista keskustelua puolesta tai vastaan.

Celine näytti hyvältä ja muotiskene kiinnostaa edelleen. Täytyy kuitenkin myöntää, ettei itse enää tule seurattua sitä kuin yksittäisten valmistajien tuotteiden, sijoittamisen ja YouTuben osalta.
Heritaaki- ja menswear hommat ei oikein inspiroi, perusperus-jutuista ei oikein irtoa mitään keskusteltavaa, tennariskene on mulle kuollut ja ketään muuta ei kiinnosta sports- ja techwear. Ja kaikkea on kaapissa riittävästi vuosikymmenen tarpeisiin.

Harrastan (tai siis pukeudun ja ostan vaatteita) siis itsekseni.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.