TOJ:in aiemman kipparitakin valmistus lopetettiin, mutta ensitalveksi tulee valikoimaan todennäköisesti kahta eri uutta peacoat mallia. Tässä kuvia toisesta, simppelimpi malli on vielä näkemättä.

Speaking of looking into the future, look at this new peacoat we’ve whipped up. We’ll offer a revamped version of the classic TOJ peacoat that buttons 8-roll-6, but I also wanted to make a slightly more polished looking Admiral’s peacoat, and so this one buttons 8-roll-4, with 4 pockets, and a slightly longer, less boxy cut than the original. I like the idea of having two peas in the upcoming collection.


Kuva

Kuva

Kuva
Olen todennu viime vuosina, että ainakaan itelläni ei ole mitään käyttöä näille pahvilaatikon lailla istuville, bomberin mittaisille kipparitakeille joihin on tosiaan vielä pahimmassa tapauksessa lisäilty kaiken maailman paikkataskua ja muuta paskaa. Luonnollisesti juuri näitä onkin sitten tarjolla joka paikassa, ja niitä myös näkee perusjoonasten päällä paritettuina Dressmanin riemuraidallisiin kaulaliinoihin ja niskaan asti kiskottuihin mustiin pipoihin.

Välillä kuulee perustelua, ettei kipparitakin edes kuulu istua erityisen hyvin, koska "alle kuuluu mahtua paksu villapaita". Jaaha. Tollanen sääntö menee mulla läpi parka- ja toppatakeissa, ei vaatteessa jossa on kaksi nappiriviä ja jonka muodon perusidea on muutenkin istuvuus ja käyttäjän kropan imartelu.

Linjakkaasti leikattu, mahdollisesti vähän ohuemmasta materiaalista tehty ja selkeästi perseen peittävä kipparitakki on todella hyvän näköinen vaate ilman turhia historiallisia painolasteja. Ite löysin tällaisen J. Lindebergin parin vuoden takaisesta mallistosta, ja lämpimämpänä vaihtoehtona toimii Dr Denimin vaaleanruskea versio, jossa ei myöskään ole mitään turhaa sen paremmin yksityiskohtien kuin leikkauksenkaan puolesta.
Ei tässä mistään makkarankuorista puhuta - mun kummankin pea coatin alle menee villapaita eikä napit silti uhkaa pamahtaa irti. Tarkotan että ne takit on leikattu ensisijaisesti näyttämään hyvältä eikä täyttämään jotain "pea coatin" historiallista määritelmää.

Kuten tunnettua, monia alunperin sotilaskäytössä olleita takkimalleja vaivaa noi tornimitoitukset, jotta ne ei ainakaan jäis kenellekään pieneksi. Kipparitakki jos mikä on tän ryhmän perinteinen edustaja. Mutta kun ostaa kaksirivisen takkinsa ite eikä hae sitä varustevarastolta, mä ainakin haluan että se myös istuu.
Gloverall Churchill reefer on päässyt käyttöön jo muutamana kylmempänä päivänä. Väittäisin vastaavan omaa ideaalia aika prikulleen.

Kuva
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.