Kysymys Red Wing tietäjille: tummentaako RWn all natural boot oil Copper rough&tough nahkaa merkittävästi? Ei viitsisi ostaa joka paria varten omia aineita.
Tämän videon Redwingin hoitoaineista joskus nähnyt.

https://youtu.be/ZP7yw8wGgVE

Eli nuo minkkiöljypohjaiset tahtoo kyllä imeytyä sen verran tehokkaasti ja syvälle nahkaan ja tukkia huokoset, että todnäk. tummentaa etenkin vaaleampaa sävyä ihan tuntuvasti. Suosituksena väritön kenkävoide, jos haluaa säilyttää sävyn ennallaan.
Onko jollakin tarkempaa tietoa kevyiden kenkärasvojen eroista, esimerkiksi Collonil Unicremen ja Saphir Renovateurin välillä? Jotkut luokittelevat nämä samaan kategoriaan, jotkut taas mainitsevat Renovateurin olevan enemmän kyllästävä ja lähempänä dubbinia tai leather foodia.

Olen aikanaan ostanut tuon Collonil Unicremen lähisuutarilta ja sillä olen pärjännyt toistaiseksi. Se tuntuu imeytyvän erittäin hyvin kaikkiin nahkoihin, mutta hieman enemmän kuivuneeseen nahkaan se ei tunnu auttavan vaikka levittäisi useamman kerroksen. Harkitsen siis vakavasti Renovateuriin sijoittamista, mutta mikäli noissa ei eroa ole niin tarvinnen jotain vielä järeämpää ainetta.
^ Erona lienee se, että Renovateurissa on perus kenkävoiteeseen verrattuna lisäksi minkkiöljyä, joka tekee siitä hieman rasvaisemman, nahkaan imeytyvämmän ja samalla kevyesti kyllästävän. Tavallisen kenkävoiteen rasvana yleensä vain enemmänkin vahamaista lanoliinia ja silikoniöljyä kiiltoa varten.
pipa kirjoitti:Onko jollakin tarkempaa tietoa kevyiden kenkärasvojen eroista, esimerkiksi Collonil Unicremen ja Saphir Renovateurin välillä? Jotkut luokittelevat nämä samaan kategoriaan, jotkut taas mainitsevat Renovateurin olevan enemmän kyllästävä ja lähempänä dubbinia tai leather foodia.

Olen aikanaan ostanut tuon Collonil Unicremen lähisuutarilta ja sillä olen pärjännyt toistaiseksi. Se tuntuu imeytyvän erittäin hyvin kaikkiin nahkoihin, mutta hieman enemmän kuivuneeseen nahkaan se ei tunnu auttavan vaikka levittäisi useamman kerroksen. Harkitsen siis vakavasti Renovateuriin sijoittamista, mutta mikäli noissa ei eroa ole niin tarvinnen jotain vielä järeämpää ainetta.


Tarkkaa tai varsinkaan faktapohjaista tietoa ei ole tarjota, mutta useamman Unicreme-purkin jälkeen ostin vastikään ensimmäisen Renovateurin ja kyllä noissa eroja huomaa. Reno tuntuu merkittävästi tehokkaammalta aineelta, joka aidosti imeytyy nahkaan ja kosteuttaa sitä. Unicremen kanssa on joskus jäänyt fiilis sellaiseksi pintavoiteluksi. Ainakin omien kokemusteni mukaan Reno myös antaa Unicremeä enemmän kiiltoa harjauksen/pyyhinnän jälkeen.

Renossa on myös merkittävästi voimakkaampi haju/tuoksu, mikä on tietenkin varma indikaattori, että on myös tehokkaampi :D

Chelsea Leather Foodia tai vastaavia en ole käyttänyt, mutta tehokkuudestaan huolimatta Reno on huomattavasti kevyemmän oloinen kuin mitkään minkkiöljyt/mehiläisvahat, joita on kovemman käytön kenkiin tullut siveltyä.
Olen kokeillut aika montaa eri kengänhoitotuotetta, ja noin yleisaineena Reno on kyllä selvästi paras. Sitä on helppo käyttää, se hoitaa hyvin, ei värjää, ei tahmaa. Jos jättää kiillottamatta jää kenkä hieman mattapintaiseksi, ja myös kiillon saa halutessaan pelkällä Renolla. Käytän sitä käytännössä kaikkiin pintanahkaisiin kenkiin jotka eivät ole rasvapintaisia, toimii hyvin myös shell codrovanille.

CLF:ää käyttäisin vain sellaisiin retkibootseihin tai Red Wingeihin. Olen käyttänyt chromexel-kenkiin Saphirin CXL -aineita, ne on selkeästi kevyempää kamaa kuin CLF.
Butteroita tekohengitetty Renovateurilla taas pitkästä aikaa.
Tikkaukset kuluu puhki, pohjat alkaa olla paikoin aika ohuet ja liimaukset pettää, mutta näin vaan mennään vielä.

Kuva
Onko kellää faktaa mistä johtuu että jossain kengissä kävellessä kuuluva pumppaava ääni ja mitä asialle on tehtävissä? Ilmaa pumppaa kävellessä jonnekin joka ulkolaisten foorumien mukaan johtuu liian hyvästä fitistä, liian huonosta fitistä, tilavasta kengän etuosasta, valmistusvirheestä, kuun asennosta tai ties mistä. Itsellä on ollut joidenkin kenkien kanssa samaa ongelmaa mutta ne on myyty pois. Nyt homma ilmenee foorumilta napatuissa Crockett & Jonesin Conistoneissa. Kengät fittaa hyvin ja etuosaan jää hyvin tilaa. Äkkiseltään kokeilin pohjallista ja eripaksuisia sukkia mutta ongelma pysyy jossain määrin vaikkei ulkona asiaan kiinnitä juurikaan huomiota. Nahka on pehmeää ja sisäänajo suoritettu edellisen omistajan toimesta.
Samaa ongelmaa itselläni Berwickin tykkiveneiden kanssa. Näissä ei ole ylimääräistä tilaa juurikaan, ja fitti on omaan jalkaan erittäin hyvä. Ihmetyttää kovasti :D
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.