Ketjulle oli pientä kainoa kaipuuta, joten avataan sellainen.

Vaikka kovasti pidän kaikenmaailman kenkien hoito-videoista ja kuvista, peilikiilloista jne, niin silti olen enemmän kyllä sitä tyyppiä, jolle perushoito oman kaapin suhteen riittää ja kuluman näkyminen kengissä ei ole pahitteeksi. Kengät on kuitenkin tehty kulutusta varten...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


The Bespoke Dudes-blogin artikkeli kiillotuksesta.

The Armoury / Ethan Desu:



Eli kuvat, hoitovinkit, kysymykset, mitä ikinä sitten mieleen tulee ovat tervetulleita. Loppuun vielä klassikko.

DressLikeA kirjoitti:perushoito oman kaapin suhteen riittää ja kuluman näkyminen kengissä ei ole pahitteeksi. Kengät on kuitenkin tehty kulutusta varten...


Todella. Itse en edes pidä peilikiiltoisista kengistä ts. tykkään siitä että kengät on siistihköt ja säännöllisesti hoidetut mutta neuroottinen spit shine -kiillottaminen ei minusta kuulu normaalin ihmisen elämään vaan jonnekin iGent-avaruuteen.

Joku minua viisaampi ilmaisi englanniksi 'matte sheen' parhaimmaksi kenkien olotilaksi ts. kengät ovat hoidetut, mutta eivät kiillä liikaa vaan ovat pikemminkin hieman mattapintaiset, ja ehdottomasti hieman elämää nähneet. En pidä muutenkaan vaatteista / asusteista jotak on just kaupasta haetun oloisia. Poikkeuksena kenties jotkut tummat denimit jotka on parhaat ihan pränikkänä tai sitten todella kuluneina.

En tarkoita että kaiken pitäisi olla rähjäistä - päin vastoin - mutta elämän näkyminen ja pienet kulumat ei haittaa.
^ Pakko kyllä kompata. Täyttä asiaa.

Joskus innostun omia kenkiä hinkkaamaan, jos ovat kovin rujoiksi päässeet, mutta aika satunnaista se kuitenkin on. Enemmän niin, että harjalla roskat pois ja pelkällä liinalla pientä ylläpitoa.
Nyt on mokkaa tulossa sen verran, että ei tarvi pian paljoa hinkatakkaan.
Mä kyl tykkään vetää kärkeen vähän spit shinea. Teen sen aika lailla kyllä vähitellen, vaikutelma on mun mielestä parhaimmillaan kun kenkä on muuten elämää nähnyt. Sen ylläpito ja "kasvattaminen" on pitkäkestoinen prosessi mutta yhdellä kertaa ei tosiaan paria minuuttia pitempään mene. Kovin uusissa kengissä tulee vielä normaalia enemmän sellainen "kävelit sitten uusilla kengilläs suoraan kaupasta" fiilis.
^Sama juttu. En nyt ihan peileiksi vedä, mutta kiillotan kyllä kaikkien kenkien kärjet melko kiiltäviksi.
Loppukenkä menee yleensä pelkällä renovaattorilla ja harjalla.
Iskemät voi hoitaa värivoiteilla ja pienellä määrällä vahalankkia.
Menis varmaan mokkakenkäsäikeeseen myös...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Onko jengi miten pessy noita mokkakenkiään, hoituuko se kuinka näppärästi, kannattaako?
Bexleyn munkit pesin kesällä ihan hyvällä menestyksellä. Ei mitenkään hankala rupeama IMO. Ja kyllähän se kannattaa, jos on onnistunut kengilleen röytämään jotain tahraavaa, kuten erilaisia nesteitä. En kuitenkaan näe mitään tarvetta pestä mokkakenkiä säännöllisesti.

Ja mitä kenkien hoitoon noin yleensä tulee, niin enpä määkään liiasta kenkien hoivaamisesta ole vähään aikaan innostunut. Renotus kauden alussa ja kevyt kiillotus tarvittaessa riittänyt hyvin. Rajumpaan käyttöön (lue: loskakeleille) oleville kengille, Enfieldeille siis, on tultu annettua vähän rajumpi käsittely. Viimeistään silloin kun Nokian kävelytiet ovat 30 sentin loskakerroksen peitossa CLF:ää osaa arvostaa.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.