tuc kirjoitti:Kukaan ei vaan voi tietää, missä kohtaa pukeutuminen on se suurin etenemiseste ja koska itse ainakin koen oloni mukavimmaksi klassisessa pukeutumisessa (sekä töissä että vapaa-ajalla julkisissa tiloissa) jo pelkästään poikkeuksellisen hyvän kohtelun takia, en itse halua luoda etenemisesteitä ehdoin tahdoin omalle uralleni.


Mielenkiintoinen ajatus. Oon ehkä naiivi tai pyörinyt vain väärissä porukoissa, mut enpä oo kyllä nähnyt omalla pukeutumisen suhteen konservatiivisella toimialalla että kellään olis jäänyt uralla eteneminen pukeutumisesta kiinni. Enemmän on ollut kapasiteetista, persoonasta tai asenteesta kyse.

Toki tässä pätee jaottelu formaalin ja hyvän pukeutumisen välillä, ts jos teet esim finanssialalla isompien asiakkaiden kanssa töitä, niin formaali pukeutuminen on niissä hommissa standardi josta ei juuri poiketa. Hyvää pukeutumista taas näkee harvemmalla. Ja asiakastyön ulkopuolella pukeudutaan hyvinkin kirjavasti roolista riippumatta.

Finanssialan asiakkaita kun katsoo, niin on aika vaikea vetää korrelaatiota pukeutumisen ja varallisuuden välille. Softa- tai konepajafirman omistajayrittäjä näyttää miljoonien jälkeen tyyliltään todnäk hyvin samalta kuin ennenkin niitä.
Riippuu missä asiakasryhmässä tekee kauppaa. Esim: https://www.instagram.com/p/BtoAvmThtIv/

Itse väitän, että ilman oikeanlaista pukeutumista mulla ei olisi pikkukaupungin duunariperhetaustalla ollut mitään mahiksia päästä sellaisiin piireihin tekemään bisnestä, missä oon tällä hetkellä.

Tietty jos on hyvin verkostoituneesta perheestä ja saanut yliopiston kautta hyvän kontaktiverkoston niin ei tarvitse mitään pukeutua sen kummemmin, mutta silloin jää oman viiteryhmänsä kuplaan.

Väitän, että etenkin poliitikoille oikeanlainen pukeutuminen (suunnitellusti tai vahingossa) on erittäin tärkeä tekijä kokonaisuutta ajatelen. Ja kaikki, jotka tekee esim. vientiä Keski-Eurooppaan, pukeutuminen on äärimmäisen tärkeää. Japanista tai Kiinasta puhumattakaan.

Varmaan sitten kaiken maailman Obamat, diplomaatit, meidän hyvinvointiyhteiskuntaa ylläpitävät vientifirmojen toimarit ja kv-myyntitiimit sun muut on ihan turhia jäbiä. Ketkä sitten on niitä ei-turhia?

Jännintä tässä on se, että kuka jaksaa rekisteröityä pukeutumisaiheiselle foorumille ja osallistua keskusteluun, jos on sitä mieltä, että pukeutumisella ei ole mitään väliä?
Kaksi pointtia...

tuc kirjoitti:Väitän, että etenkin poliitikoille oikeanlainen pukeutuminen (suunnitellusti tai vahingossa) on erittäin tärkeä tekijä kokonaisuutta ajatelen.


Totta kai oikeanlainen pukeutuminen on poliitikoille tärkeää. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että esimerkiksi vasemmistoliiton miespoliitikkoja harvoin näkee pukeutuneena Nallen tyyliin kaksiriviseen liituraitaan ja pallosolmioon. Nimenomaan kyse on jälleen kontekstista ja omasta viiteryhmästä. Toinen asia on sitten se, että jos puhutaan "hyvästä ja laadukkaasta pukeutumisesta", niin esim nykyisistä puoluejohtajista tätä ei täytä juuri kukaan - silti he ovat positioihinsa päätyneet. Pukua ja nahkakenkiä he kyllä käyttävät, mutta jälleen, se ei tee pukeutumisesta automaattisesti hyvää.

Jännintä tässä on se, että kuka jaksaa rekisteröityä pukeutumisaiheiselle foorumille ja osallistua keskusteluun, jos on sitä mieltä, että pukeutumisella ei ole mitään väliä?


Näinhän ei kai ole kukaan väittänyt. Täällä nimenomaan pukeutumisella on väliä, mutta useimmiten laatu ja esteettisyys edellä. Sen sijaan on kai väitetty useamman henkilöön omiin kokemuksiin perustuen, että mm. uralla etenemistä tai tulotasoa ei ole juurikaan - ei ainakaan suurimpana tekijänä tai esteenä - määritellyt se, onko jalassa ollut tennarit vai oxfordit.

edit.

tuc kirjoitti:Riippuu missä asiakasryhmässä tekee kauppaa. Esim: https://www.instagram.com/p/BtoAvmThtIv/


Ja todettakoon vielä vilpittömänä sivuhuomiona, että kyseinen kaverin tekemistä seuranneena väitän, että Roni on tehnyt nykyisen asemansa, menestyksensä, tilinsä ja teslansa suurelta osin perustuen vahvaan somepresenssiin, tinkimättömään työntekoon (ja rahanhimoon), äärimmäisen palvelualttiuteen ja asenteeseen. Kuin varsinaisesti hyvään ja laadukkaaseen pukeutumiseen.

Spoiler:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
^ Kannattaa huomoida, että massat päättävät mikä on hyvää pukeutumista. Sillä, mitä mieltä pieni marginaali on, ei ole juurikaan väliä, jos se marginaali ei osaa tehdä ajatusmaailmastaan valtavirtaa.
tuc kirjoitti:Jännintä tässä on se, että kuka jaksaa rekisteröityä pukeutumisaiheiselle foorumille ja osallistua keskusteluun, jos on sitä mieltä, että pukeutumisella ei ole mitään väliä?

En tiedä muista, mutta oma harrastus lähti jostain muusta kuin halusta näyttää aikuiselta tai edetä uralla omien vaatevalintojen avulla. Opiskeluaikana ei edes käynyt mielessä tuollainen. Pukeudun itseäni varten enkä muita. Loppujen lopuksi harvassa työpaikassa tarvitsee edustaa puvussa tai osaaminen määritellään pukeutumisen perusteella.

Mä oon it-alalla eikä ketään kiinnosta toisten pukeutuminen. Puku päällä työhaastattelussa olisi todennäköisesti ajateltu, että en sopisi rentoon työyhteisöön. Tosiasiassa myös liian muodollinen pukeutuminen voi olla este uralla etenemiselle. Toimii molempiin suuntiin.
Sehän se suomalainen ilmiö on, kaikki tehdään tätä nykyä itseä varten eikä muita huomioon ottaakseen.

Jos katsotaan 30-luvun Suomea niin katukuva näytti kokonaisuudessaan tyylikkäältä ja kauniilta. Silloin otettiin vielä muutkin huomioon pukeutumisessa.

Virossa on edelleen ihmisillä erikseen "Linnavaated" eli kaupunkivaatteet. Suomessa ei ole edes arkikielistä sanaa moiselle.

Jos itse valitsisin tässä kohtaa työpaikkani, valitsisin todellakin duunin osin sillä perusteella, missä porukka kulkee työpaikalla puvuissa. Riippumatta alasta. Kyse on muiden huomioonottamisesta ja ajattelumaailmasta, ei pukeutujien omista preferensseistä.

Tämä liittyy tähän jo aiemmin linkittämääni artikkeliin: https://www.hs.fi/kaupunki/jarvenpaa/ar ... 66790.html
tuc kirjoitti:Kyse on muiden huomioonottamisesta ja ajattelumaailmasta, ei pukeutujien omista preferensseistä.


kuulostaa aika vastenmieliseltä ajatusmaailmalta.

tervetuloa sieltä 1930-luvulta tähän päivään. Nykyään saa työelämässä ja "kaupungilla" pukeutua niihin vaatteisiin, mistä itse pitää. Se on sellaista muiden huomioonottamista, mitä minä ainakin arvostan.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.