^^ ei tuo selectspecs ainakaan ole halvempi kuin kivijalka (brändistä riippuen) kun laskee päälle toimituskulut tulleineen ja veroineen. Omat lasit ovat kaikki kivijalasta ja niiden korjaukset tarvittavine varaosineen, säädöt jne. ollut kaiken rahan arvoisia.
Tilaaminen briteistä ja alkuperäismaan todentaminen.

Tulli lupailee maksujen takaisinmaksua jos pystyy todentamaan tilatun tuotteen alkuperäismaaksi UKn. Esim Drake’s mennee tähän kategoriaan suurelta osin. Oletteko kyseisen todistuksen pyynnöstä myyjältä saaneet ja tullilta fyrkat takaisin? Mitenköhän toimii käytetyn kaman osalta?
Alkuperämaa vaikuttaa vain tulliin, ei alviin. Tai en ainakaan näe miksi se alviin vaikuttaisi ja tullisummat ei ole kauhean relevantteja?
chr kirjoitti:Alkuperämaa vaikuttaa vain tulliin, ei alviin. Tai en ainakaan näe miksi se alviin vaikuttaisi ja tullisummat ei ole kauhean relevantteja?

Tulli räpsähtää päälle, mikäli tilaus ylittää (postit sisältäen) yli 150€. Tämän alle niin pelkästään alvi. Näin olen ymmärtänyt. Tämäkään ei ole ihan yksiselitteistä, sillä eri tuotteilla taitaa olla eri prosentit. Testasin tullilaskurilla, niin Englannista tilattaessa nahkatakkiin tulee 4% tulli, kun taas "Muut miesten ja poikien vaatteet, takit, housut, urheiluvaatteet, paidat, T-paidat" -kategorialle tulli on 12%

Anycase, kannattaa tutustua tähän: https://tulli.fi/tullilaskuri#/
Kysymys ei ollut minun eikä kyse ollut tuosta, vaan siitä alkuperämaasta ja siitä johtuvasta tullin vähennyksestä. Työni jossain määrin näitä sivuaa joten konsepti ja laskurit on tuttuja.
chr kirjoitti:Kysymys ei ollut minun eikä kyse ollut tuosta, vaan siitä alkuperämaasta ja siitä johtuvasta tullin vähennyksestä. Työni jossain määrin näitä sivuaa joten konsepti ja laskurit on tuttuja.

Vastasin lähinnä tuohon, että ovatko tullisummat relevantteja.
Käsittääkseni UK:n kanssa saatiin viime hetkellä se vapaakauppasopimus, jonka perusteella niitä tulleja pääsääntöisesti ei kanneta. Sopimus sanoo näin "It provides for zero tariffs and zero quotas on all goods that comply with the appropriate rules of origin."

Siksi minua kiinnosti että miksi jostain UK:sta tilatusta tavarasta saisi alkuperän vuoksi jotain takaisin. Kun tullia ei kanneta, niin ei sitä varmaan takaisinkaan makseta ja alviin ei tässä kohtaa alkuperät ja tullit liity.
^Oman tulkintani mukaan tulli pitää kuitenkin aluksi maksaa, ja sitten anotaan takaisin:

"Alkuperätuotteelle et voi vielä toistaiseksi hakea tullittomuutta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Sinun pitää tullata tavara ensin ja maksaa maahantuontiverot, ja sen jälkeen hakea Tullilta oikaisua maksamiisi maahantuontiveroihin."
https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/brexit

Tähänkin tulossa siis mahdollisesti vielä muutos. Muusta kuin Made in UK -kamasta pitänee tullit maksaa normaalisti.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.