Onko suosituksia missä korjauttaa neuleen kyynärpäät? Parsinta ja nahkainen kyynärpaikka. Alpa tekee vain omiin neuleisiinsa.

Ensisijaisesti Tampereella tai postin kautta, mutta tulee käytyä Helsingissäkin välillä.
Etsinnässä nahkahanskat, joilla pärjäisi vielä pienillä pakkasilla pyöräillessä. Kuulemani mukaan täysin villaiset vuoret kuluvat pian puhki, onko kenelläkään kokemusta onko kyse vain vuoren laadusta vai kuluuko villa poikkeuksetta nopeasti sormenpäistä?
Lisäksi ihmettelin kalliimpia hanskoja selaillessani, että niissä on poikkeuksetta sormenpäiden sauma ommeltu ulos näkyviin, kun halvemmissa hanskoissa sauma on piilotettu sisäpuolelle, mikä itsestä ainakin vaikuttaa järkevämmältä ja sorminäppäryyttä lisäävänä ratkaisuna. Onko sille jokin perusteltava syy, miksi sauma jätettäisiin ulkopuolelle?
Omien Sausojen villavuori kesti liki 10 vuotta ja sormenpäät vielä kunnossa, eli varmaan vaikuttaa laatu ja sata muuta tekijää. Ulos ommeltu sauma on mukavampi kun ei paina ihoa vasten. Sorminäppäryyttä tuskin alentaa, nahkahanskat eivät sillä saralla muutenkaan ole paras mahdollinen ratkaisu.
Yksi erityisesti kovimmilla pakkasilla auttava vaihtoehto hanskojen kanssa on vetää alle silkkiset alushanskat, joita löytää parilla kympillä retkeilyliikkeistä ja urheiluosastoilta. Niillä saa vuorellisiinkin nahkahanskoihin tarvittaessa vähän lisäeristettä ja toisaalta säästää mahdollisesti vuorikangasta.
Silloin kun omista hanskoista on mennyt vuori sormenpäistä puhki kyse on ollut luultavasti vähän liian pienistä hanskoista, tai siitä että hanskoissa on ollut suhteessa liian lyhyet sormet. Jos sormenpäät ovat jatkuvasti aivan kärjessä hankaamassa vuorta pintanahkaa vasten se kuluu varmasti nopeammin. Toki vähän väljemmät tuntuvat sitten kömpelömmiltä käsissä jos ne eivät istu. Ei varmaan yllätä ketään että hanskojen leikkauksen istuvuus on aika yksilöllistä.
Kärsin itse kylmäsormisuudesta, joten on tullut koitettua montaa eriratkaisua. Nahkasormikkaista kasmirvuoriset on kaikista lämpimimmät. Ainakin itselläni lisäksi lampaannahkaiset, jotka eivät paina mistään tuntuvat pitävän enemmän lämpöä kuin paksummat hirvennahkaiset ym. hanskat. Ohuet lammasnahka+kashmir vuori=paras lämpö. Sitten kun menee riittävän kylmäksi, niin rukkaset on ainut missä pysyy sormissa lämpö.

Kestävyyteen vaikuttaa mielestäni se, että jaksaa aluksi pukea istuvat hanskat hyvin eikä sisävuori jää taitokseen mihinkään. Jos hanskat kastuu, niin pitäisi antaa kuivua hyvin. Eteenkin kosteana villavuoreen tulee helposti kulumaa, joka syö vuoren rikki.
Tapsa kirjoitti:En muista onko tästä keskusteltu aikaisemmin, mutta aiheena End ja brexit.

Endin sivuilla todetaan seuraavaa:

"Do I have to pay duties and taxes?

For our EU customers prices include all taxes and duties to ensure you can enjoy a seamless shopping experience. Ordering from END. will be the same as before Brexit.

In accordance with the UK & EU trade agreement, customers living within the EU are now charged 0% UK VAT on purchases and orders will be shipped using an eDAP (enhanced Delivered at Place) service, which will ensure there is no additional paperwork, duties, or taxes to pay when receiving your order."

Sain just FedExiltä tekstarin, jossa tarjotaan firman omaa tullauspalvelua Endin paketille tai vaihtoehtoisesti kehotetaan tullaamaan paketti itse kun se saapuu Suomeen. Onko kellään kokemuksia tästä? Toi Endin oma selitys asiasta on suhteellisen yksiselitteinen.


Tämä saaga päättyi nyt niin, että soitin uudelleen FedExille, josta kerrottiin, ettei lähettäjän puolesta ole oltu heihin yhteydessä. Olen siis laittanut asiasta Endille kaksikin mailia viikkoja sitten ja sieltä luvattiin reagoida. Paketti lähtee nyt takaisin saarille ja Endiltä luvattiin refundia kun se tulee perille. Kovasti pahoittelivat tapahtunutta, mutta muuta eivät sitten tehneet. Kyllä tämä taas alleviivaa brexitin älyttömyyttä. Itse en ajatellut tähän rumbaan enää Endin kanssa lähteä. Jos sieltä meinaa jotain tilata, niin aiemmasta ketjun kommentista ymmärsin, että Postnordin kanssa pitäisi homman toimia paremmin. Omassa kosmologiassani sanat Postnord ja paremmin eivät tosin mahdu samaan yhteyteen.
Edellä mainittuun Brexit-caseen liittyen: Tilasin itse Endiltä tässä loppukesästä kamaa, tuli Fedexillä ja helvetinmoisen säädön jälkeen (olin yhteydessä endiin, fedexiin, tulliin) tuote saapui perille ilman lisämaksuja mun osaltani. En tiedä kuka maksoi ja kenelle, mutta mitään tulleja en ite ainakaan maksanut. En välttämättä voi suositella kellekkään, ellei nyt ihan liikaa ole halukkuutta soitella/postitella/chattailla eestaas.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.