^just tuota aspektia silmälläpitäen yritin esim Japanista ostaa vain Japanilaisten firmojen made in japan kamoja (en onnistunut täysin kummiskaan).
lawry kirjoitti:Jos yhdellä osa-alueella muuttaa tottumuksia, niin miksei sitten samantien "paranna" kaikessa muussakin. Kaikki tai ei mitään.


Allekirjoitan. Lisäksi on hyvä huomioida sitä, että nollasta sataan siirtyminen on huomattavasti hankalampaa kuin pikkuhiljaa tapahtuva asteittainen muutos. Pätee niin vaatteisiin, matkustamiseen kuin vaikkapa ekologisempaan ruokavalioon. Lihansyöjä ei välttämättä muutu sormia napsauttamalla vegaaniksi niin että kokeilu muuttuisi kestäväksi. Kestävä muutos kannattaa rakentaa pikkuhiljaa, aloittaa vaikka siitä että hankkii vain järkevästi tuotettuja talvitakkeja tai vaihtaa parina päivänä viikossa pääruoan lihasta kalaan jne.
Ja näissä ruokavaliohommissa paljon suurempi vaikutus on sillä, että kliseisen myyttinen valkoinen länsimaalainen lihaasyövä mies saadaan vaihtamaan parinakin päivänä viikossa punainen liha falafeleihin verrattuna siihen että puolet vuodesta Goalla asuva elämäntapajoogaaja tiristää omasta kulutuksestaan sen viimeisen ghee-pisaran pois.
Rättihommat menee 90% käytetyllä, mutta ei tässä nyt enää mihinkään tarpeeseen oo hetkeen tullu osteltua. Mun on ihan hirveen vaikeeta takoa kallooni että ois ehkä fiksumpaa ostella vähemmän, mutta kalliimpaa ja parempaa. Täytys ehkä laittaa paypal kiinni pariksi kuukaudeksi.. Tai sitten hankkia elämään jotain sisältöä, sekin tuntuu toimivan, haha!

Ens kesänä pitää jatkaa yrityksiä oman viljelyn suhteen. Pienellä palstalla ei koko talveksi ruokia kasvata, mutta kyllä se aina vähän innostaa syömään muuta kuin valmisruokaa ja kokkaamaan muuta kuin puolivalmisteita. Ruokapuoli nyt muutenkin menee jo täysin kasvislinjalla, mutta enemmän pitäs ehkä tuoretta ja lähellä tuotettua käyttää.

Liikkumisen suhteen on toistaiseksi helppo hippeillä. Lentomatkustus ei juurikaan kiinnosta, autoon ei ole tarvetta(tai varaa).
Yksin asuissa on aika helppo kitsastella asuinneliöissä ja asua vuokralla melko uusissa ja lämmityskuluilta edullisissa kämpissä.
Tää lankahan otti tuulta alleen yli odotusten. Hyvä paikka esitellä kaikkea mitä tekee ympäristön ja yhteisen hyvän puolesta :) Itekin oon koittanut oikeuttaa hankinnat sillä, että omistan mielestäni vähän vaatteita ja "tarvitsen" jotain jonka koitan sit hankkia käytettynä tai ainakin laadukkaana ja kestävänä.

Olen tuskin ainoa jolle matkustaminen on hankalin paikka nipistää. Lentämisestä kun kuitenkin tulee melko suuri osa perus-länkkärin CO2-päästöistä, mutta toisaalta haluaisi myös nähdä maailmaa. Oon koittanut ottaa periaatteeksi korkeintaan kaksi lentoa vuodessa.
^Vuotuisella meno- ja paluulennolla selviäminen on kyllä kova saavutus ja ammatinvalintakysymys. Toisin sanoen olen erittäin samaa mieltä matkustamisesta.
jh0 kirjoitti:^Vuotuisella meno- ja paluulennolla selviäminen on kyllä kova saavutus

Oon lentäny eläissäni yhden menopaluulennon. Ihan tietoinen valinta olla matkustelematta ja matkustaa lentämättä. Kovalta saavutukselta se ei oo ikinä tuntunu.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.