alhazen kirjoitti:
Tyyliherra kirjoitti:Pitkään ajattelin etten ole nahkamiehiä laisinkaan, etenkään mokkanahka, saatikka nyt ruskeamokkanahkamies.

Muutaman viikon olen kuitenkin mehustellut Valstarin Valstarinoa tumman ruskeana mokkana, jokin tässä kovin viehättää.

Spoiler:
Kuva


Toistaiseksi horjun epäilyn harjanteella, onhan tuo hinta kuitenkin mausteinen. Toisaalta saattaisi toimia sekä arkisissa että hieman ylöspuetuimmissakin kokonaisuuksissa.

Mahtaako foorumilaisilla olla kyseisestä tuotteesta omakohtaista kokemusta? Laatuvaikutelmat yms.?

Onko tämä nyt sitten kuitenkaan niin tyylikäs kuin tahdon ajatella vai tuleeko mieleen taksitolppa, setämies, tunkkaisuus, pöly ja kuoleman läheisyys?


Valstarino on (omastakin kokemuksesta) ehkä sellainen takki, että se on helpompi kombottaa muodollisempaan suuntaan ikään kuin pikkutakin korvikkeena kuin vapaa-ajan tyylien kanssa, juuri sillä tavalla kuin sitä yleensä käytetään italo-mainoskuvissa. Käytännössä siis joku poolokaulusneule tai kauluspaita + neule ja suorat housut kaveriksi, omaan makuun se on esim. farkkujen kanssa vähän haastava rotsi ja siihen käyttöön hankkisin jotain robustimpaa.


Paljolti itsekin tullut samaan lopputulemaan. Tarkoitus olisi takkia käyttää arkisemmissa seteissä, eli pääosin farkkujen kanssa.
Katse onkin jo siirtynyt helpommin arkityyleihin solahtavaan malliin:

Spoiler:
Kuva


Ehkä jopa juurikin tuo kyseinen Shangri-La Varenne voisi kyseeseen tulla, omaan silmään kaikkinaisen tyylikäs.
Arvioiden mukaan pitäisi laadunkin olla asiallisella tasolla, haittaa ei tietenkään ole kohtuullisesta hinnastakaan vaikka en nahkatakkia ensisijaisesti lähtisikään budjetti edellä hankkimaan, mielellään ajattelisin kyseessä olevan loppuelämän hankinta, sikäli kuin keski-ikä ei ihan tolkuttomasti turvottaisi.
Mukavaa että tämä keskustelusäie aktivoitui. Varma kevään merkki.

Itse pidän Cafe raceria huomattavasti "helpompana" kuin double rider/bikeriä. Muutoinkin jälkimmäisen mallin istuvuudessa on suuri merkitys kantajan ruumiinrakenteella. Jostain syystä nuo bikerit nimittäin ainakin minun mielestäni näytävät parhaimmilta solakoden aasialaisten päällä.

Ajattelisin, että jos double rider-tyylistä tykkää, niin ehkä silloin kannattaisi katsella sellaista hieman slimmimpää mallia. Usein nuo "perinteitä kunnioittavat" paksunahkaiset tapaavat olla aika laatikkomaisia ja lyhyitä vyötäröltä. Tulee vähän sellainen matadorimainen olo kun sellaisen päälleen laittaa.

Esimerkiksi Schottin mallit 519, 626 sekä 613sh ovat vähän pidempiä ja slimmimin leikattuja kuin esim 618 ja 118. Schottia kyllä löytyy ajoittain aika mukavaan hintaan käytettynäkin. Toisin kuin Schottista, Aerosta mulla ei ole kokemusta, mutta Board racer kyllä kelpaisi, mutta ei ilman sovittamista.

Kannattaa tutustua vaikka Fedora Loungen sivuihin. Sieltä löytyy monen kokoisten ja ikäisten käyttäjien fittikuvia sekä hyvä myyntipalsta. Myönnän omalta osaltani, että sitä mukaa kuin ikää (ja koronakiloja) karttuu, sen korkeammaksi nousee kynnys ottaa naulakosta Double rideria. Silloin ei auta kuin katsella Jeff Goldblumin kuvia.
Viimeksi muokannut Qristian, 02 Maalis 2021, 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fedora Loungea on tässä nyt tullut selattuakin, aika moni googlehaku johtaa suoraan sinne.

Ruumiinrakenteesta: itse olen lyhyt ja lihasmassaa löytyy reilusti. Tämän takia double rider onkin tuntunut aina vain kaukaiselta haihattelulta, koska olen mieltänyt sen sopivan parhaiten pitkille ja hoikille punkkareille. Kuitenkin tuo Schottin 118 istui juuri omaan kroppaan hyvin sen takia, koska on reilumpi leikkaukseltaan. Ainakin Aerolla Board Racer on ilmeisesti hyvin slimmi ja tyköistuva malli, joka voisi tulla ongelmaksi itsellä hartioiden ja rinnan istuvuuden suhteen. Aerolla vieläpä fitit vaihtelee pitkälti aikakauden mukaan, mille takit ovat uskollisia, 30-40 lukujen takkien ollessa slimmimpiä ja 50-60 lukujen takkien ollessa reilumpia.

Ehkä omaan runkoon sopisi siis parhaiten joku 1950s Highwayman. Testasin viime vuonna Highwaymania Cainella ja vaikka takki siisti olikin, tulee siitä ehkä itselle vähän setämiesviboja ja kaipaisin enemmän Cafe Racerin ja double riderin räväkkyyttä.
Tyyliherra kirjoitti:
Paljolti itsekin tullut samaan lopputulemaan. Tarkoitus olisi takkia käyttää arkisemmissa seteissä, eli pääosin farkkujen kanssa.
Katse onkin jo siirtynyt helpommin arkityyleihin solahtavaan malliin:

Spoiler:
Kuva


Ehkä jopa juurikin tuo kyseinen Shangri-La Varenne voisi kyseeseen tulla, omaan silmään kaikkinaisen tyylikäs.



Mallina toi on vähän setämäinen. Mun mielestä huomattavasti siistimpi ja vähemmän setämäinen, jos valitset mustana.

Esim. FCL Eric näyttää omaan silmään aika paljon skarpimmalta: https://rivetandhide.com/products/fine- ... acket.html

Muutenkin toi Shangri-la näyttää ihan OK:lta, mutta ei herätä ainakaan itsessä samanlaisia tunteita kuin RMC, Addict, Fine Creek Leathers, y'2 tai The Flat Head, joilta kaikilta saa saman tyylisiä rotseja.
Sanoisin itsekin, että Cafe Racer tyylinen takki on helpompi yhdistää jokapäiväiseen käyttöön kuin Double Rider. Jos Double Riderin haluaa niin juurikin Schott tai Lewis Leathers on ehkä helpompia vaihtoehtoja käyttää melkein missä asukokonaisuudessa vain, tietenkin jos tuntuu, että kyseinen takkityyli sopii omaan tyyliin ja ruumiinrakenteeseen. Tuntuu, että itselle nimenomaan näyttää parhaimmalta sellainen lyhyt ja kapeneva biker, jota voi käyttää korkeiden housujen kanssa, mutta tämä on vain oma mieltymys (varmaan kuvittelen näyttäväni Marlon Brandolta tai James Deanilta). Aero Leatherin takit ovat aika pitkälle reproja juurikin 30-50-lukujen takeista, minkä vuoksi ne viehättää itseä. Toki niistä saattaa tulla helpommin sitten vibat, että on menossa 50-luku teemaisiin naamiaisiin jos jalassa on engineer bootsit, siniset farkut ja Aeron Indian Ranger :D

Mutta Aerolla on aika paljon vaihtoehtoja, taisi olla joku aika slimmi double rider heillä myös, joka on selkeästi vähän modernimman näköinen. Fedora Lounge on tosiaan aika kattava foorumi etsiskellä eri takkimalleista kokemuksia.
Atzu kirjoitti:Fedora Loungea on tässä nyt tullut selattuakin, aika moni googlehaku johtaa suoraan sinne.

Ruumiinrakenteesta: itse olen lyhyt ja lihasmassaa löytyy reilusti. Tämän takia double rider onkin tuntunut aina vain kaukaiselta haihattelulta, koska olen mieltänyt sen sopivan parhaiten pitkille ja hoikille punkkareille. Kuitenkin tuo Schottin 118 istui juuri omaan kroppaan hyvin sen takia, koska on reilumpi leikkaukseltaan. Ainakin Aerolla Board Racer on ilmeisesti hyvin slimmi ja tyköistuva malli, joka voisi tulla ongelmaksi itsellä hartioiden ja rinnan istuvuuden suhteen. Aerolla vieläpä fitit vaihtelee pitkälti aikakauden mukaan, mille takit ovat uskollisia, 30-40 lukujen takkien ollessa slimmimpiä ja 50-60 lukujen takkien ollessa reilumpia.

Ehkä omaan runkoon sopisi siis parhaiten joku 1950s Highwayman. Testasin viime vuonna Highwaymania Cainella ja vaikka takki siisti olikin, tulee siitä ehkä itselle vähän setämiesviboja ja kaipaisin enemmän Cafe Racerin ja double riderin räväkkyyttä.


Pari pointtia Aeron kahdesta eri Raceristä:

Cafe Racerin fitti on hartioista ja kainaloista leveämpi ja kapenee helmaan. Board Racer on puolestaan ylhäältä slimmi ja suora alaspäin kohti helmaa, joka on lähtökohtaisesti alempana kuin CR-leikkauksessa (mukailee racing shirt -tyyppistä "takkia").

Fitti vaikuttaa jossain määrin myös nahan valintaan. Paksu ja jäykkä CXL toimii CR-mitoituksessa paremmin ja BR-rotseissa monet suosivat kevyempää ja helpommin muovautuvaa nahkaa.

Omat CR:t pohjautuvat 40- ja 42-kokoihin, mutta BR on 44-kokoinen.

Tältä pohjalta katsoisin ehkä sinuna CR-tarjontaa BR:n sijaan.
joona kirjoitti:
Tyyliherra kirjoitti:
Paljolti itsekin tullut samaan lopputulemaan. Tarkoitus olisi takkia käyttää arkisemmissa seteissä, eli pääosin farkkujen kanssa.
Katse onkin jo siirtynyt helpommin arkityyleihin solahtavaan malliin:

Spoiler:
Kuva


Ehkä jopa juurikin tuo kyseinen Shangri-La Varenne voisi kyseeseen tulla, omaan silmään kaikkinaisen tyylikäs.



Mallina toi on vähän setämäinen. Mun mielestä huomattavasti siistimpi ja vähemmän setämäinen, jos valitset mustana.

Esim. FCL Eric näyttää omaan silmään aika paljon skarpimmalta: https://rivetandhide.com/products/fine- ... acket.html

Muutenkin toi Shangri-la näyttää ihan OK:lta, mutta ei herätä ainakaan itsessä samanlaisia tunteita kuin RMC, Addict, Fine Creek Leathers, y'2 tai The Flat Head, joilta kaikilta saa saman tyylisiä rotseja.


FLC ehdottomasti skarpimman näköinen, niin kuin myös moni noista mainituista merkeistä. Kiitos näistä :)

Omissa kirjoissa Shangrin puolesta puhuisi edelleen helppo saatavuus sekä palautettavuus.

Ja nyt kun nostit puheisiin takin setämäisyyden niin kyllähän se omiinkin silmiin hieman sellaiselta näyttää, etenkin ruskeana. Mielestäni nahkatakki, noin itsenäisenä vaatteena, on tyylikkäimmillään mustana ehdottomasti. Toistaiseksi olen kuitenkin katsellut ainoastaan ruskeana koska ajattelen ettei ruskea nahka yhdistettynä mustaan olisi toimiva ratkaisu: kaikki nahkakenkäni ovat ruskeita, ei ainuttakaan mustaa paria kaapissa enkä väriä kengissä oikein omaksi koekaan.

Olenkohan em. väri-asiassa hieman turhan ehdoton? saattaisikohan tuollainen takki toimia mustana ruskeiden popojen kera tyyliä RW Moc-toe, Paraboot Avoriaz jne.?
joona kirjoitti:
Tyyliherra kirjoitti:
Paljolti itsekin tullut samaan lopputulemaan. Tarkoitus olisi takkia käyttää arkisemmissa seteissä, eli pääosin farkkujen kanssa.
Katse onkin jo siirtynyt helpommin arkityyleihin solahtavaan malliin:

Spoiler:
Kuva


Ehkä jopa juurikin tuo kyseinen Shangri-La Varenne voisi kyseeseen tulla, omaan silmään kaikkinaisen tyylikäs.



Mallina toi on vähän setämäinen. Mun mielestä huomattavasti siistimpi ja vähemmän setämäinen, jos valitset mustana.

Esim. FCL Eric näyttää omaan silmään aika paljon skarpimmalta: https://rivetandhide.com/products/fine- ... acket.html

Muutenkin toi Shangri-la näyttää ihan OK:lta, mutta ei herätä ainakaan itsessä samanlaisia tunteita kuin RMC, Addict, Fine Creek Leathers, y'2 tai The Flat Head, joilta kaikilta saa saman tyylisiä rotseja.


Ainakin Freewheelersin voisi vielä lisätä listaan.

Näitä "Styleforum-approved" Japani-merkkejä on ilmestynyt viime aikoina runsaasti markkinoille pidempiaikaisten lisäksi. Hienoja, huolella tehtyjä rotseja kautta linjan, ei siinä, mutta hinnat ovat todella korkeat. Lisäksi itseäni häiritsee, että esim. Addict kopioi jokseenkin suoraan Lewi's-malleja. Eli jos ei jaksa odotella alkuperäistä, ja rahaa löytyy, niin rotsin saa nyt suoraan reilulla preemiolla.

Itse laittaisin +2k euroa mieluummin esim. Himel Brosin takkiin, mutta tiedän, että moni on ollut todella tyytyväinen mainittujen merkkien rotseihin.
Muutama ajatus tuli tästä keskustelusta mieleen:

1) Pukeutumistyyli, ruumiinrakenne, ja yleinen olemus vaikuttaa niin paljon siihen mikä takki toimii ja mikä ei, että jos niitä ei tunne niin aika vaikea tehdä suosituksia.

2) Mielestäni takin yksityiskohdat vaikuttavat haasteellisuuteen enemmän kuin takin malli. Muodistetut takit on yleensä helppokäyttöisempiä kuin autenttiset mallit. Esim. SLP:n tai vaikka Zarankin double rider on hyvin erilainen kuin joku oikeaan moottoripyöräilyyn tarkoitettu heritaakimalli. Tämä pätee oikeastaan kaikissa vaatteissa.

3) "Loppuelämän takki" voi olla itselleen valehtelua, jos sattuu olemaan taipumusta mieltymysten (tai elopainon) vaihteluun.

4) Älkää aliarvioiko setämiescorea.
Hyvät pointit Juhalta.

Ite yhdistän mustan RMC J-24:n mustiin bootseihin, vaaleisiin mokkaisiin bootseihin tai valkoisiin tennareihin. Ja muutenkin aika SLP-henkisiin setteihin.

Vaikka ei välttämättä yhtä helppoja toimittaa arkikäytössä, niin fiilistelen nahkarotseissa ehdottomasti enemmän reproja kuin muotitalojen versiointeja, jos ei lasketa margielan 5-zippia, joka on ainut ko. genren nahkarotsi, jota käytän.

Subjektiivisia juttuja, mulle 2-3ke tuntuu vielä ihan hyvältä hinnalta mieluisasta nahkarotsista.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.