Moro!

Olen jokseenkin amatööri menswear -skenessä ja mieleeni tuli pari asiaa, joissa joku asioihin perehtyneempi voisi auttaa.
Olin ostamassa erästä A.P.C:n bomber jacketia ENDiltä, ja alkoin perehtymään mittoihin tarkemmin. Huomasin, että esim. A.P.C:n, Acnen, Our Legacyn ja monen muun tunnetun merkin koot ovat ns. ''ristiriidassa'' mallien mittojen kanssa. Noin 190cm malleilla on aina päällään koko S, joka on minun normaalikokoni. Elikkäs jos ostaisin itselleni saman koon, hihat olisivat ainakin aivan liian pitkät, jos koko sopii itseäni 20cm pidemmälle mallille.

Kysymys on seuraavanlainen: Mitkä merkit ovat pääosin tehty pitkille ja laihoille ja mitkä merkit suosivat lyhyempää (170cm) olevaa kaveria? Luulisi, että japsimerkkien koot sopisivat itselleni, mutta niitäkään en montaa tiedä.

Kiitos,
-Jake
Mittoja kannattaa tutkia ja etsiä toimivat merkit. Farkkuja voi lyhentää, mut parempi on ostaa suoraan 30" tai 32" STF-versioita. Yläosissa kiinnittää huomiota takapituuteen. Repro ja Japanin jutut toimii aika hyvin 170 cm lyhyelle, joka käyttää kokoa M. Sitten on esim. Asket.

Kauluspaidoissa lyhyemmälle toimisi ainakin Asket, Beams+, Band of Outsiders, Gant Rugger, Visvim jne. T-paidoissa Asket, LVC, Velva Sheen, Visvim jne. Collegeissa The real mccoys, buzz rickson, velva sheen, LVC, Asket...

Protip: älä osta mitään ilman mittoja tai jos ostat, varmista, että palautus on vaivatonta. Toisaalta jos on lyhyt ja koko small sopii, asiat on paremmin. Yleensä s on vaatteissa lyhyin eikä läheskään kaikkia vaatteita pienessä koossa ole tehty 190 cm pitkälle. Aivan sama, mitä ne anorektiset mallit käyttää mainoskuvissa.
Olen huomannut vastaavaa vähintään takeissa. Malleilla on päällä hyvin pientä, varsinkin kevät-syksy alueen takeissa. Istuuhan ne ihan jees, joskin vähän nirrejä joskus. Monesti 185-187cm mallilla on päällä koko M, pahimmillaan varmaan Jaken sanoin erittäin pitkällä S koko. Tuolla logiikalla mun pitäisi ostaa XS, mutta eihän niitä edes saa kaikilta merkeiltä. Uskoakseni oma koko on S, mutta lähes kaikissa takeissa hihat on pitkät. Tekevätköhän takkeja niin, että hihoja ei lyhennetä samassa suhteessa kuin muu vaate pienenee.

Myös farkkuhomma on välillä vaikea, 32" tuntuu olevan pitkä mutta entäs jos haluaa kääntää lahjetta? Silloin 30" alkaa olla aika lyhyt, kääntämättömänä lyhyt housu vaatii vähän totuttelua. Pitää varmaan poistaa käytetyt 30" farkut kokeiluun.
ENDin mallithan on tunnetusti täys vitsi, painoindeksivaatimus heille lienee luokkaa 10.
Tres Bienillä oli kans ennen vähän samaa vikaa.
Mallipoikasilla on poikkeuksetta aika kapeat hartiat ja pieni rinnanympärys noissa kaupoissa. En tiedä miksi. Näyttää koomiselta kuin paita tai takki on väljä mutta hihat silti lyhyet.
^ The Narcotic Fit.

Näkee aikankin millaiset leikkaukset vaatteissa on, kun ne ovat ihmishenkareiden päällä. Jos tuolla on joku tietty pointti (muu kuin tyylillinen) miksi mallit ovat tikkuja, niin fiksummat voivat valistaa.
Jake kirjoitti:Moro!

Olen jokseenkin amatööri menswear -skenessä ja mieleeni tuli pari asiaa, joissa joku asioihin perehtyneempi voisi auttaa.
Olin ostamassa erästä A.P.C:n bomber jacketia ENDiltä, ja alkoin perehtymään mittoihin tarkemmin. Huomasin, että esim. A.P.C:n, Acnen, Our Legacyn ja monen muun tunnetun merkin koot ovat ns. ''ristiriidassa'' mallien mittojen kanssa. Noin 190cm malleilla on aina päällään koko S, joka on minun normaalikokoni. Elikkäs jos ostaisin itselleni saman koon, hihat olisivat ainakin aivan liian pitkät, jos koko sopii itseäni 20cm pidemmälle mallille.

Kysymys on seuraavanlainen: Mitkä merkit ovat pääosin tehty pitkille ja laihoille ja mitkä merkit suosivat lyhyempää (170cm) olevaa kaveria? Luulisi, että japsimerkkien koot sopisivat itselleni, mutta niitäkään en montaa tiedä.

Kiitos,
-Jake

Mä oon 172cm "pitkä" ja mulla on noita kyseisiä merkkejä koossa S/46. Ei ole ainakaan mulle liian pitkiä hihat tai takit. Acnessa on jossain yläosissa pitkät hihat, mutta ihan tarkoituksella. Our Legacyn bombereissa on aika lyhyet hihat.

Summa summarun: takkien pituuksien ei pitäisi olla ongelma, mutta luonnollisesti mitat kannattaa katsastaa läpi, jos ovat tarjolla.
Eturaivo kirjoitti:^ The Narcotic Fit.

Näkee aikankin millaiset leikkaukset vaatteissa on, kun ne ovat ihmishenkareiden päällä.

Musta tuntuu että sitä vaatteen leikkausta ja istuvuutta on taas hankalampi hahmottaa kun se roikkuu sen mallin päällä. Tai siis on todella vaikea kuvitella, miltä kyseinen vaate näyttäisi itseni päällä. Muutenkin tulee usein mieleen noita aneemisia malleja katsellessa että ei toi vaate nyt varsinaisesti ole liian iso, mies on vaan liian pieni.
Jatketaan vielä,

Onko muut S-kokoiset törmänneet siihen että takkien hihat ovat useinkin liian pitkät ja hihan suut liian väljät?

Monessa takissa on jopa 5-7cm liian paljon hihaa. XS koot tuskin menisi edes päälle ja tarjollakaan ei aina ole.
Viimeksi muokannut alspe, 24 Kesä 2016, 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä. Tosin olen melkoinen töppökäsi. Ei tuo hihansuun löysyys useimmiten ole ongelma jos hiha olisi sopivan mittainen muuten. Liian kapeneva hiha näyttää jotenkin hömelöltä.
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.