Omia kokemuksia.

Modern Tailor:
Ainoa online-mtm-palvelu, jota olen itse testannut. Ihan ok, mutta kaiken kaikkiaan itse en ole muutaman paidan jälkeen jaksanut enää tätä tarjoajaa käyttää. Mitat sai parin paidan jälkeen hyvin kohdilleen ja mittausten suhteen ei mulla koskaan ollut sinänsä mitään ongelmia, eli paidat on itselle tullut niillä mitoilla kuin on pitänytkin. Sen sijaan jotenkin jokaisessa tilauksessa oli aina jotain ongelmia. Joko tilattu kangas oli loppu, toimituksessa kesti kauan jne ja sen lisäksi itselle mieluisia kankaita ollut tarjolla varsin harvoin ja epäsäännöllisesti, eli vaatisi lähestulkoon jatkuvaa tarkkailua tarjonnan suhteen, milloin sattuu hyvännäköinen kangas kohdalle (ja tästäkään ei sitten kuitenkaan tiedä, mitä se on livenä).

En lähde näin ollen kumoamaan omilla subjektiivisilla näkemyksilläni sitä yleistä kuvaa, mikä MT:sta tuntuu foorumeilla olevan. Itselleni toiminnassa oli kuitenkin liikaa puuttuvia ja vaivaa aiheuttavia palasia, jotta nousisi muiden yläpuolelle.

Schoffa:
Ensinnäkin täytyy sanoa, että Schoffan valmispaidat ovat sopineet itselleni hihanpituuksia lukuunottamatta erittäin hyvin. Nyt alla on pari kokeilua myös mtm-puolelta. Ensimmäisen tilauksen kohdalla sattui pieni mittavirhe, mutta onneksi niin, että hihat tulivat tehtaalta liian pitkinä ja se saatiin pikaisesti modattua kuntoon. Kankaissa ihan hyvin valinnanvaraa, hintataso hyväksyttävä (ja muut pääkaupunkiseudun toimijat huomioon ottaen varsin edullinen), valinnanmahdollisuudet yksityiskohtien suhteen myös hyvät. Paidat eivät sisällä juurikaan käsinommeltuja yksityiskohtia, mutta nämä eivät toistaiseksi ole olleet itselleni mikään itseisarvo.
Mittaukset itselläni hoiti Anton, mutta eipä mulla ole ollut syytä epäillä muidenkaan lafkassa työskentelevien ammattitaitoa.
Jos on flannelia haussa paitoihin, niin ainakin Schoffasta sitä pitäisi olla tarjolla. Toimitusajat n. 4 viikkoa.

Ja muutama kuva tämän hetken tarjonnasta 8(lyhyt juttu Schoffasta blogin puolella tänään tai huomenna)...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Isaia (/Fere):

Viimeisimmillä mittapäivillä tuli laitettua testiin nyt sitten myös Napolilaista mtm-meininkiä. Kuulopuheiden mukaan paidan pitäisi olla perillä alkavalla viikolla, eli toimitusajaksi muodostuu sellanen 6 viikkoa.

Kankaita oli tarjolla enemmän kuin riittävästi, pääosin kolmessa eri hintaluokassa ja valinta oli ainakin itselleni helvetin vaikea. Mittaukset hoiti Isaian vaattumestari Davide, joka tosin ei puhunut englantia, joten tulkkausta siinä samalla hoiti sitten toinen kaveri. Mitat otettiin siten, että lähimmäksi osuva (Isaian) valmispaita päälle ja siitä sitten hiottiin mitat kuntoon sen mukaan, kun muutoksille oli tarvetta.

Yksityiskohtiin varsin paljon valinnanvaraa ja en tiedä olisko ollut enemmänkin, jos olis osannut kysyä. Mutta aika tarkasti Tommasso ja Davide sitten myös ohjas ja kyseli, että miten minkäkin asian haluaa toteuttaa. Nimikirjaimet jne tais kuulua hintaan. Eniten odotan tästä paidasta ehkä nyt sitten sitä, että näkee millaisen eron ne kaikki käsinommellut yksityiskohdat paitaan ja fiilikseen tuo, mutta ennen kaikkea sitten noita "napolilaisrypytyksiä", että miten ne itselle toimii (Ja sellaisia ei siis olisi ollut pakko ottaa ja kuulemma Helsingissä niitä ei juurikaan valinnoissa suosittu)...

Raporttia lopputuloksesta kunhan paita saapuu.


Kuvia:
Kuva

Kuva

Kuva

Ja enemmän kuvia löytyy blogin puolelta: http://dresslikea.tumblr.com/post/33492 ... -tradition

Tarkoitus olis seuraavana jossain vaiheessa laittaa kokeiluun Mastai Feretti Saumasta.

gt:lta olis kiva kuulla esim niistä T&A:n paidoista, ovatko uusimmat jo kotiutuneet?
Hieno reportaasi DressLikeA:lta!

Omat kokemukset MTM-paidoita rajoittuu toistaiseksi puhtaasti Modern Tailoriin, jolta onkin tullut tilattu ehkä n. 15 paitaa. Pääosin oikein tyytyväinen olen ollut, mutta en ole toisaalta mittaillut saapuneita paitoja, että onko mitat heitelleet.. ei siis ainakaan niin merkittävästi, että olisi häirinnyt. Paidatkin ovat tulleet aina n. viikossa- max kahdessa. Ainut negatiivinen kokemus tähän asti oli, kun kerran paketin avatessa kävi ilmi, että kyseinen kangas ei missään nimessä ole 100% puuvilla, vaikka sivuilla niin luki. Kangas oli jotain ohutta ja todella venyvää/joustavaa kangasta. No paita on kuitenkin ollut mukava käytössä, joten ei sekään niin paljon häiritse.

MT on ollut mulle aika lyömätön vaihtoehto toistaiseksi, koska pidän suht slimmeistä paidoista ja vielä ei ole tullut yhtäkään valmispaitavalmistajaa vastaan, jonka paidat eivät pussittaisi rumasti alaselästä. Schoffan Extra Slim Fit pääsee lähimmäksi, mutta omassa koossa siinä on vähän ahdistavan pienet kainaloaukot.
Joo, viimeisin kotiutui. Toisen tilatun kangas oli loppunut. Hyvin istuvia ja kaikin puolin laadukkaita, mutta teemapäiviltäkin arvokkaita, suosittelen kumminkin jos lompakko kestää. Itse tykkään fiiliksen takia ja se noissa paidoissa on se juttu. Pitää ostaa sitä, mikä itseä miellyttää ja antaa karavaanin kulkea ja koirien haukkua.

Kaulus on hyvä ja ryhdikäs ilman luita (itse en juuri käytä), sen sijaan tuplamansetti on hankala silitettävä aluksi ennen kuin sen oppii. Kankaissa kannattaa pitäytyä puuvillapopliineissa, niiden kuvioinnithan ovat oikeastaan se brittipaidan juttu. Kalanruotokuvioitu puuvilla on ehkä jopa liiankin pehmeää kulutuskestävyyden kannalta - aika näyttää. Mulle menee Stenströmin slimfit sen verran hyvin suoraan, etten usko noita kertyvän hirveitä määriä. Jos ostaa T&A:n paitoja, kannattaa ehdottomasti varata aika, kun mittamestari käy Ferellä.
Modern Tailoria on tullut kokeiltua ja sen kanssa homma on helppoa.
Ongelma on vaan siinä, että valikoimassa on kamalasti paskaa ja aika tarkkaa saa olla kankaiden kanssa. Tästä seuraa se, että jos tahtoo jotain kunnollista, niin pitää maksaa suunnilleen saman verran kuin jossain Schoffalla. Satunnaisesti tarjouksesta voi napata, jos sattuu varmasti hyvä kangas kohdalla. Lähinnä silloinkin paitoja, jotka menevät neuleiden alle, koska kunnon napeista otetaan ekstraa ja niiden ompelujälki on mitä on.

Tokihan on sitten myös samaa kaavaa käyttävä Herrainpukimo...

Schoffan kanssa toimi homma sen ainoan kerran hyvin, mutta lähinnä tulee hankittua valmistavaraa koska mitat sattuu yksiin. Samasta syystä Feressä ei tarvinut jättää tilausta sisään mittakamana vaan sovittaessa havaittiin, että useammankin valmistajan paidat käyvät riittävän hyvin kunhan lyhentää hihoja.

RW Mikael on valmistanut toisen mittapukuni ja prosessi oli miellyttävä, joskin pakettiin kuului myös paita ja siitä tuli ihan liian slimmi. Valinnanvaraa oli hyvin, kaikkeen pääsi vaikuttamaan ja lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Asiointivaiheessa kävin muuallakin, mutta esimerkiksi Saumasta tuli vähän nihkeä vaikutelma.

Toinen mittapuku on puolestaan ulkomaanajoilta Paolo Lastruccin alennuksesta. Zegnan kangas ja en sitten tiedä tehtiinkö oikeastaan muuta kuin mitä normaali ompelija olisi tehnyt... Maksoi kuitenkin tavallisen rekkipuvun hinnan ja on istunut hyvin. Varmaan olisi kantsinut etsiä joku oikea räätäli.

Lätsiä olen teettänyt Hattuateljee Miialla ja sieltä on hyvät kokemukset. Hinta on ollut jonkun Stokkan rekkitavaran kanssa samoissa ja kun reissuilta on löytynyt erilaisia kankaita, niin siltäkin osin laatu korkealla (tokihan kankaan hinta pitäisi laskea kokonaishintaan, mutta ei niitä muista...). Tiedä sitten millaisia valmiskankaita löytyisi. Seuraavaksi pitäisi asioida Memmu Lankilan kanssa.

Netistä ei ole tullut aikoihin hankittua muille tehtyä bespokea vaikka se kuinka sartoriaalista nektaria olisikin, aikanaan hankitutkin on jo myyty. Usein kun löytää valmiskamaa kilpailukykyisempään hintaan ja kun tietää sopivan ompelimon niin saa hyvin istuvaa. Noissa muille tehdyissä kun helposti törmää säätövaran puutteeseen.
Omia kokemuksiani lyhyehkösti:

Modern Tailoria olen kokeillut ja huomannut, että se ei sovi minulle. Parin kokeilun perusteella kankaat ovat olleet enimmäkseen pettymyksiä ja kun työn jälkikin on ollut vähän mitä sattuu, ei kuulu harkintaryhmään.

Schoffasta on yksi paita, jossa ei oikeastaan ole moitittavaa. Palvelu oli ystävällistä ja mitat osuivat kerralla hyvin kohdilleen. En vain pidä Schoffan kauluksista ja kalvosimista, joten se yksi tilaus jäi ainoaksi.

Turnbull & Asser Ferestä tilattuna on laadultaan parasta, mitä minulla paitarintamalla on, mutta tilausprosessi oli jokseenkin tympeä (ehkä myyjällä oli huono päivä, muilla on kuitenkin ollut hyviä kokemuksia), ja paita jouduttiin tekemään kokonaan uusiksi, kun mitat eivät osuneet alkuunkaan kohdalleen. Tämä tuli täytenä yllätyksenä oikeastaan kaikille osapuolille. Ja eihän tämmöisellä köyhällä tähän isommassa mittakaavassa varaa olisikaan.

Tällä hetkellä paitani tulevat täältä: http://www.stephanshirts.co.uk/ Kankaat ovat riittävän hyviä ja ompelujälki on enimmäkseen kelvollista kunhan Kyproksella, missä paidat tehdään, on pysynyt retsinapullo kiinni. Seuraavaksi ajattelin kokeilla mtm-takkia tai -pukua samasta paikasta.
Mun ainoa kokemus ämteeämmästä on Saumasta hankittu Sartoria Rossin irtorotsi. Aika perustavanlaatuinen vaate: tummansininen herringbone sellaista kolmen vuodenajan painoista villaa, 3/2-napitus, melko lailla luonnolliset olkapäät jne. Kangas on Vitalis Vitalis, Vitale Barberis tms. Joku italialainen kuitenkin.

Mittaajana oli Museokadulla se tummahiuksinen (?) naisihminen, jonka nimeä en just nyt muista. Riina? Mitat oli kerrasta kunnossa ja takki istuu niin kuin pitää. Parasta tossa tilauksessa toki oli se mtm-vaatteen perusominaisuus, että sai helpolla kertalaakista just sellaisen vaatteen jonka halusikin. Näin enimmäkseen vintagea kyttäävälle toi on aika harvinaista herkkua. Malttia tilaaminen kyllä vaatii, ettei tule detaljiövereitä, kun kerran saa hioa.

Ainoa miinus oli, että takin toimitus kesti liikaa, olisko ollut kaksi-kolme kuukautta. Syynä oli kuljetuksen hukkaama (!) takki, minkä seurauksena tehtaalta piti tilata toinen. Loppujen lopuksi se ensimmäinenkin oli kai löytynyt jostain varastoista. Myöhästymistä hyviteltiin toki solmiolla, ja kun ei mulla mikään kiire tuolle ollut, niin enpä muistele pahalla.

Tuo tilaus kun oli lähinnä odottamaton syrjähyppy Italiaan, niin tuskin tulee kuitenkaan tilattua toiste. Hyvin leikattu boom years -tyylinen säkki on edelleen se ykkösvaihtoehto, mutta esimerkiksi kankaiden tarjonta on vaan aika kapeaa. Valinnanvaraa mtm:ssä just löytyy, joten ehkä kuitenkin budjetin niin salliessa voin harkita uudelleenkin.

Ja mitään Modern Tailoria en ennakkoluuloisena ihmisenä edes jaksa kokeilla. Tietyt detaljit on mulle paljon tärkeämpiä kuin vimosen päälle viilattu istuvuus tai halvat kankaat. Nappikauluspaitapuolelta Mercer vois kyllä kiinnostaa.
veijo kirjoitti:M
Ja mitään Modern Tailoria en ennakkoluuloisena ihmisenä edes jaksa kokeilla. Tietyt detaljit on mulle paljon tärkeämpiä kuin vimosen päälle viilattu istuvuus tai halvat kankaat. Nappikauluspaitapuolelta Mercer vois kyllä kiinnostaa.


Sama.

Joskin kokeilin Turun Hertsin paitaa - pitäs hakea tässä lähipäivinä - joka kait on aika samaa kamaa kuin MT. Mutta ilman itsensä mittaamista ym rasittavaa säätämistä. Nappidetaljit kauluksiin ym toki speksasin valmiiksi mut oli helpompi mennä piirrosten ja omasta kaapista kaivetun esimerkkipaidan kanssa kuin yrittää selittää detaljeja jollekin kiinalaiselle netissä.
Onko kenelläkään kokemusta Proper Clothista? http://propercloth.com/

Sivut näyttää ihan päteviltä, jäätävät suitsutukset istuvuustakuusta kunnossa jne. Itseä kiinnostaa, koska kangasvalikoimissa näyttäisi olevan ihan hyvin oxford kankaita ja gingham ruudukkoa. Näin joskus SF:n myyntiketjun, jossa oli näiden valmistama nappikauluspaita överimageella gingham kuosilla, jota en nyt kyllä enää sivuilta löytänyt.. mutta paita näytti viimeistelyn jne. puolesta kyllä todella hyvältä kuvissa.
Feren mittapäivät alko viime lauantaina (ei oo tullu käytyä) ja Sauman mittapäivät alkaa nyt lauantaina. Kävin tänää tsiigailemassa kankaita, irtotakkeihin esim olis tarjolla erittäin nättejä vaihtoehtoja...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Lue lisää alueelta Pukeutuminen tai katso uusimmat viestit.