Miesten tyyli ja pukeutuminen

Miesten tyyli Suomessa 2014 – huonoa ja harmaata?

Miesten tyyli Suomessa - pukeutumiskulttuuri kehittyy

Toimittaja Anssi Miettinen totesi sunnuntaina (16.11.2014) HS:n pääkirjoitussivulla julkaistussa kirjoituksessaan suomalaisten miesten pukeutuvan huonosti, harmaasti ja tasapaksusti.

Kyseinen kolumni sisälsi väittämiä, jotka ovat yleisiä ja usein kuultuja, mutta joiden perusta on osaksi haettu kaukaa menneisyydestä. On omalla tavallaan harmillista, että silloin kun valtamedia päättää tarttua kyseiseen aiheeseen, näkökulma on enemmän tai vähemmän jälkeen jäänyt. Haluankin siis korjata lyhyesti kyseisiä väittämiä. Alla olevassa tekstissä on laajennettu tänään (19.11.2014) HS:n mielipidepalstalla asiasta esittämääni näkemystä.

Ensinnäkään pukeutumisessa värikkyys tai ”irroittelu” ei ole eikä sen tulisi olla itseisarvo. Viitaten Mark Levengoodin haastatteluun, josta Miettisen kolumni oli saanut innoituksensa, ei esimerkiksi vaalea silkkisekoitteinen liituraitapuku, kultainen (kiristämättä jätetty) solmio ja valkoiset kengät ole irroittelua, ainoastaan puhdasta huomionhakuisuutta ja yliyrittämistä. Värien ja irroittelun sijaan huomio tulisi kiinnittää vaatteiden istuvuuteen. Punaisella irtotakilla voit erottua, mutta hyvin istuvalla harmaalla puvulla jäät mieleen. Kuten tälläkin sivustolla on useamman kerran todettu, ruskeassa, harmaassa tai sinisessä ei ole mitään vikaa. Päinvastoin, miehen vaatekaappi tulisikin olla rakennettu näiden värien ja niiden eri sävyjen ympärille. Värivaihtelut ja kontrastivärien käyttö sesongeittain – kuten esimerkiksi oranssin, tummanvihreän ja viininpunaisen suosiminen asusteissa tai neuleissa syksyisin  – on ehdottomasti sallittua ja suositeltavaakin, mutta värikkyyttä ei tarvitse eikä pidä korostaa värikkyyden itsensä vuoksi.

Miesten tyyli ja pukeutumiskulttuuri Suomessa

Kirjoittaja Miettinen on kolumnissaan oikeassa siinä, ettei Suomesta löydy yhtään miesten tyyliin erikoistunutta lehteä. Kokeiltu on, mutta tuloksia ei ole tullut. Veli-lehti taitaa olla viimeisin ja huonosti kävi siinäkin.

Sen sijaan toisin kuin kirjoituksessa on todettu, netissä ei enää ole hiljaista. Meillä on jo useita laadukkaita miesten tyyliblogeja ja -sivustoja. Näistä osa on myös kansainvälisesti tunnettuja. Keikari.com on tehnyt pitkään huikeaa työtä klassisen tyylin edistämisessä, työtä joka keväällä julkaistavan ”Klassikko”-kirjan myötä saa omanlaisensa huipennuksen. Oma toisaalla kirjoittamani DressLikeA kerää enemmän lukijoita ulkomailta kuin Suomesta, eikä DLA ole ainoa. Blogien ja sivustojen lisäksi löytyy miesten pukeutumiseen keskittyneitä keskustelufoorumeja – kuten tyylit.fi ja keikari.com – joilla suomalaisten miesten pukeutumista kohtaan kasvanut kiinnostus näkyy jopa pakkomielteenomaisena fiilistelynä. Kulttuurin kehittymisestä kertoo myös kesällä ilmestynyt ja vahvasti ajassa kiinni pysyvä Jani Niipolan ”Vapaa Tyyli”, joka on yksi parhaita Suomessa miesten pukeutumisesta kirjoitettuja kirjoja. Itse suosittelen kirjaa niin tyylikkäästä pukeutumisesta vasta kiinnostuneille kuin jo hieman syvemmissä vesissä uiville.

Olen joskus itse ulkomaisten tuttavien ja ”kollegojen” kanssa keskustellessa todennut, että suomessa niin kutsuttu #menswear-kulttuuri on vielä osittain ”lapsen kengissä”, mutta verrattuna muutaman vuoden takaiseen tilanne on jo huomattavan paljon valoisampi. Valtamediassa näkyvyys ei ehkä ole vielä sillä tasolla, mitä sen toivoisi olevan, mutta matkalla ollaan.

Miehille suunnattu (tyyli)tarjonta Suomessa ei ole rajatonta, mutta on perusteetonta väittää, ettei tarjontaa olisi. Helsingistä löytyy erikoisliikkeitä, jotka kestävät vertailun lähes mistä tahansa maailman kaupungista löytyviin putiikkeihin. Tästä kertoo esimerkiksi Vaatturiliike Sauman saama huomio ruotsalaisen Plaza Uomo-lehden ”top100 menswear boutiques”-listauksessa viime vuonna. Myös muualla Suomessa tarjonta on kasvamassa.

Jos Suomesta jotain puuttuu, se on ”omat brändit”. Verrattuna esimerkiksi läheltä löytyviin Ruotsiin  tai Tanskaan meiltä puuttuu (toistaiseksi) isot – tai edes pienemmät innovatiiviset – nimet, jotka keräisivät huomiota ja veisivät omalla panoksellaan kulttuuria eteenpäin. Nimet kuten J.Lindeberg, Acne Studios, Eton of Sweden, Stutterheim Raincoats, Our Legacy, Norse Projects, Très Bien ja Caliroots ovat esimerkkejä – toiset enemmän ja toiset vähemmän tunnettuja – joita suomalaisten vaatesuunnittelijoiden ja sisäänostajien soisi benchmarkkaavan. Kuitenkin viime aikoina on ainakin instagramin puolella näkynyt merkkejä oikeansuuntaisesta ja suositeltavasta kehityksestä.

Miesten tyyli ja pukeutumiskulttuuri Suomessa on kehittymässä. Suomalaisten miesten on siis vain katsottava peiliin, niin kuvainnollisesti kuin konkreettisesti. Tietoa löytää, jos sitä haluaa etsiä ja tarjontaa on, jos vaivautuu ottamaan selvää. Suosittelen tutustumaan tarjontaan ja laajentamaan näkökulmaa. Yllätys on luultavasti positiivinen.

Miesten tyyli Suomessa - värien käyttö miesten pukeutumisessa

Harmaalla voittoon.

Kansikuvassa Vaatturiliike Sauman Tuomo Pynttäri ja Olli Holstikko ruskean ja sinisen sävyissä.

Kuva: Hypebeast.com



Seuraavaksi